Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med formatering och nyinstallation

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Jag ville radera och installera om OS X Tiger på min Mac Book Pro med den DVD:n som jag trodde följde med när jag köpte datorn. Började med att sätta i skivan och välja 'Radera' varpå jag fick välja partition etc. När jag sen valde att installera så fick jag meddelandet "Mac OS X kan inte installeras på denna dator." - jag hade valt fel DVD! Det var min kompis DVD-skiva som hör till hans dator. Och nu när jag sätter i den riktiga skivan så händer ingenting, en mapp-ikon med ett frågetecken dyker upp men inget mer - vad göra!?

Tack på förhand!

Håller du ner "C" när datorn startar? Då tvingar du den att starta från CD/DVD.

Och sen en liten undran... Varför ska du installera om ett så gammalt system som Tiger? Köp Snow Leopard i stället - kostar bara 319 kr.

Tack för snabbt svar, men yes jag håller ner c. Läste nånstans att man kunde hålla nere alt också i vissa fall, gör jag det dyker muspekaren upp men inget mer händer.

Angående Snow Leopard - det är väl en uppgradering som kostar så lite? Måste jag inte ha ett existerande (och fungerande) OS installerat först på min burk för att kunna uppgradera? Skulle gärna göra det annars.

Ursprungligen av web00132:

Måste jag inte ha ett existerande (och fungerande) OS installerat först på min burk för att kunna uppgradera? Skulle gärna göra det annars.

Den frågan är ställd och besvarad säkert 100 gånger redan...

Nej, du behöver inget installerat system. Det går alldeles utmärkt att installera den på en tom hårddisk.

Sorry men jag har nyligen köpt en beggad MacBook Pro och har bara kört PC innan.
Men ok, det låter ju bra men kommer jag kunna starta den skivan då? Borde man inte kunna lösa problemet med den skivan jag har först?

Borde man inte kunna lösa problemet med den skivan jag har först?

Jo.

Men är du säker på att det är rätt skiva? Beskriv gärna vad som står på skivan.

Beskriv gärna också vad du gör vid dina installationsförsök, och vad som händer då.

Berätta gärna också exakt vilken Mac-modell det är.

Tackar för din hjälp hittills!

På skivan står:

Mac OS X Tiger
Includes Xcode 2
CPU Drop In DVD
Version 10.4
2Z691-5341-A

This software is a part of a hardware bundle - not to be sold separately.

Copyright etc etc...

Det jag gör är helt enkelt att jag sätter i skivan till hälften, startar datorn och då åker skivan in, startar om datorn så skivan är i från början så att säga. Sen händer liksom ingenting, håller jag in c så dyker en mapp-ikon upp med ett frågetecken i, det är allt.

Det är en Mac Book Pro 17 tums-skärm, 2 GB RAM, 2,4 GHz Intel Core Duo. Jag har kvar lådan och serienummer etc men jag gissar att garantin har gått ut, vet du om man kan få support på såna här problem och i såna fall vart? Kan tänka mig att betala någon som fixar i ordning detta.

På skivan står:

...Version 10.4...

...Det är en Mac Book Pro 17 tums-skärm, 2 GB RAM, 2,4 GHz Intel Core Duo...

Det finns ingen 17-tums med 2,4 GHz Core Duo. Men det finns en modell med 2.4 GHz Core 2 Duo. Är det den du har?

MacBook Pro "Core 2 Duo" 2.4 17"

Enligt ovanstående länk så levererades den datorn med 10.4.9. Och eftersom din skiva bara säger 10.4, så är jag fortfarande osäker på om det är rätt skiva. Om skivan innehåller 10.4, så går den inte att installera på en dator som kräver minst 10.4.9.

Å nej, längst ner i förpackningen låg en till skiva, testar...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-09 19:38

1. Koppla ihop din mac (avstängd) med en annan mac via firewire.
2. Starta den andra Macen.
3. Starta din Mac och håll t-tangenteten nere. Nu startar din dator i target mode.
4. Öppna skivverktyg på den andra datorn. I skivverktyg ska du nu kunna se din hårddisk på din 17" are.
5. Formatera disken som "Mac OS Extended (journalförd)"
6. Stäng av den andra Macen. Tag bort firewire och starta om din mac med CD:n i. Håll ner allt och du ska nu få en boot meny där du ska välja installationsskivan. Installera Tiger. När Tiger är installerad kan du uppdatera direkt till Snow Leopard enligt Apple.

1
Bevaka tråden