Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Egentilldelad ip = Mac Osx-problem

Tråden skapades och har fått 42 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-03-13 20:49
Ursprungligen av daniels:

Jag hänger med på vad ni menar, men hänger ni med när jag beskriver mitt problem?

Jorå, det gör vi nog. Men frågan är varför det fungerar i videoguiden men inte för dig? Alltså att en omodifierad 5258:a och en fabriksinställd Airport Express inte beter sig likadant som på videon?

• Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-03-09 18:07
Ursprungligen av daniels:

Jag kommer inte åt inställningarna i routern, fast dom ändå har guider som beskriver hur du kommer kommer åt dem via webläsaren.
Också väldigt märkligt tycker jag.

Hur ser du att du inte kommer åt inställningar trots att det finns guider hos BBB som beskriver hur man kommer åt dom? Vilket felmeddelande och/eller fönster poppar upp som anger det? Vad säger webläsaren?

Jag har varit inne och tittat i alla guider för dom olika tillverkarna som BBB använder sig av. Jag tycker att dom är tydliga och berättar om hur man ska göra. Finns det dessutom speciella förutsättningar för att kunna ställa in utrustningen som anger BBB också detta. Tex måste du se till att finnas på samma nätverk för någon av tillverkarna. Då anger BBB det i sin manual, så det får du inte hoppa över. Gör du det ska du inte förvänta dig att det fungerar.

Senast redigerat 2010-03-09 18:18
  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-03-09 15:52

Du beskriver inte vilken typ av abb som du har hos BBB. Jag vill minnas att hos BBB kan man bland annat få 1-5 st dynamiska IP-adresser. Jag tror att Glocalnet gör likadant. Det skulle förklara varför du får en 85-adress när du kopplar upp dig mot BBB-routern.

Nu är det som så att du inte kan (utan vidare) koppla två routrar bakom varandra. Det är vad du gör när du sätter din Airport Express bakom BBB-routern. Du har inte beskrivit eller visat skärmdumpar på de inställningar som du har i vare sig BBB-routern eller i Airport Express. Det måste du göra för att vi andra ska ha en chans att hjälpa dig.

Det finns väl en annan tråd (är det den om Comhem?) som också behandlar router-bakom-router-problemet. Läs lite där om vilka alternativ som du har. Läs också i Apples övergripande dokument om att sätta upp Airport-nätverk. Här kan du byta ut ordet Airport mot Wifi/WLAN i princip överallt. Lösningen med WDS är inte Apple-unik men det är dom som först verkar ha infört det i alla sina produkter först och sedan kommer D-Link, Netgear etc efter och inför stödet också.

• Medlem
  • International user
  • 2010-03-09 17:24

Det verkar vara något fel antingen på hur din router är inställt. Det är väldigt ovanligt att din dhcp router ger dig ett 85.xxx.xxx.xxx nummer. Det är vanligtvis reserverad för riktiga ip addresser. Router brukar ge 10.0.xx.xx, 172.16.xx.xx eller 192.168.xx.xx. Om routern ger dig ett 85.xxx.xxx.xxx nummer så låter som om du får en riktig ip adress och inte ett internt nummer från routern.

//Rob

• Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-03-09 18:11

Vad händer det om du följer den instruktionsvideo som finns hos BBB för att installera en Airport Express?

Kan du stänga av WiFi-funktionen på modemet och istället koppla en kabel mellan modemet och din Airport? Som det är nu verkar du ha två dhcp-servrar, det skulle kunna vara roten till det onda.

Själv kör jag kabel mellan modemet och min första airport, sedan bryggar jag vidare med WDS-funktionen till nästa airport för att förlänga nätverket.

Ursprungligen av mauserman:

Kan du stänga av WiFi-funktionen på modemet och istället koppla en kabel mellan modemet och din Airport? Som det är nu verkar du ha två dhcp-servrar, det skulle kunna vara roten till det onda.

Själv kör jag kabel mellan modemet och min första airport, sedan bryggar jag vidare med WDS-funktionen till nästa airport för att förlänga nätverket.

Gör jag det och försöker ställa in Airporten så fungerar det att ställa in den fram tills att den behöver en omstart - i det läget tappar den kontakt och börjar blinka rött istället.
Dock har jag inte stängt av WiFi vid det läget, men jag har bara lyckats få kontakt med Airport Expressen när jag använt mig av kabel.
men mycket möjligt att det är där som spöket ligget. Försöker ju reda ut detta, men vet inte hur jag skall gå tillväga mer.

Vet du om modemet från bbb delar ut flera adresser, eller om du bara får en adress i taget från bbb-modemet (Kan du dela din anslutning från modemet med flera klienter samtidigt) ?

Föresten, vad heter modemet?

Ursprungligen av mauserman:

Vet du om modemet från bbb delar ut flera adresser, eller om du bara får en adress i taget från bbb-modemet (Kan du dela din anslutning från modemet med flera klienter samtidigt) ?

Föresten, vad heter modemet?

Den delar ut 5 adresser i taget och just nu är det bara 1 adress som är upptagen (satt i telefon med supporten precis)
Jag frågade även varför jag inte kan ansluta till routerns inställningar och det berodde på att det var en enkelt bryggat modem, därav. Och att det ej fanns några inställningar som kunde åtgärda mitt problem heller.

Modemet är av modell Xavi x5258-P2

Ska kolla igenom guiderna en gång till lite senare idag och se om det kan ge någon mer information.

Jag hittar inte ditt modem på BBB, men om inte modemet stöder WDS, så tror jag det kan bli svårt att brygga trådlöst till din airport. Om du väldans gärna ändå vill gå via airport, så hade jag nog gjort så här, (utan att känna till ditt nätverk särskilt bra).

1. Stäng av WiFi på modemet och anslut ethernetkabel mellan modem och airport.
2. Factory reset på airport, eller åtminstone återställ till default. (gör inställningar, lösen, osv)
3. Automatisk dhcp på alla klienter som skall kunna ansluta till airport.
4. Kontrollera så du INTE blir automatiskt ansluten till BBB-modemet, Mac Os X minns vilka nätverk du brukar använda, bara så du vet.

Lycka till...

Just att datorn och routern hamnat på olika nät har jag varit med om. Då får jag tvinga in datorn, med manuellt angiven IP-adress, på det nät som routern ligger på. Det syns i nätverksinställning vilket nät routern ligger på.
Sen brukar jag kunna göra inställningarna av routern.

I värsta fall kan du låta Airporten tilldela din dator en fixadress som blir samma varje gång. Det enda du behöver är mac adressen till ditt trådlösa nätverkskort och slå in den i Airporten.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2011-08-05 21:44

till alla er.. hoppas det här hjälper er för gott! jag har ringt comhem, apple inget har hjälpt.. gjort allt som står. inget har hjälpt tills jag fixade det! jag kopplade nätverkskabeln till en PC och gick in på kommandotolken och skrev ipconfig sen ipconfig /renew sen började det ladda sen funkade det efter någon minut.. vipps! nu har jag mitt kära internet tillbaks!

hoppas det här hjälper er! kram

Bevaka tråden