Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vi som har Flickr-konto

Tråden skapades och har fått 1022 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2009-10-11 21:21

Likaså skapade jag ett flickr-konto. Är helt nybörjare på fotofronten, så alla tips är välkomna. Har inte hunnit pilla med kameran riktigt ännu, fick den för 2-3 veckor sedan - gör mitt bästa helt enkelt. Ni hittar lite bilder på länken nedanför.

Flickr: ydewk's Photostream

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-10-11 23:35
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-10-11 23:37
Ursprungligen av doGG:

Likaså skapade jag ett flickr-konto. Är helt nybörjare på fotofronten, så alla tips är välkomna. Har inte hunnit pilla med kameran riktigt ännu, fick den för 2-3 veckor sedan - gör mitt bästa helt enkelt. Ni hittar lite bilder på länken nedanför.

Flickr: ydewk's Photostream

Ett tips är att försöka gå en grundläggande fotokurs när man är ny fotograf! Det gav åtminstone mig otroligt mycket!

Ursprungligen av Adzam 1:

Ett tips är att försöka gå en grundläggande fotokurs när man är ny fotograf! Det gav åtminstone mig otroligt mycket!

Håller med.

Frun har en D90 och hon bokade kurs på Medborgarskolan, 1500:- för 6 kvällar med en mkt duktig kille. Så jäkla värt pengarna.

Man går igenom - ordentligt
Slutartid, Blixt, ISO, Komposition, Bländare osv... Frugan säger att hon är helt slut när hon kommer hem.

- men numera VET hon vad olika reglage är till och kan se samband mellan spaken A och resultatet B. Det blir liksom inte bra av en händelse, hon kan PLANERA.

kolla in resultatet: www.marinilsson.se om ni vill. Skriv gärna en rad i gästboken.

Så är det ofta, man kan lägga 25000 utan att tveka på en utrustning men inte 1500 på att få reda på hur man använder den.

En vän till mig betalde en av Sveriges bätre porträttfotografer 1500:- för att få en heldags privatlektion i porträttfoto, med belysning, modell, reflexskärm etc.

Många fotografer har den här möjligheten, och ofta är de trevliga människor.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-10-13 10:33
Ursprungligen av Goflorp:

Håller med.

Frun har en D90 och hon bokade kurs på Medborgarskolan, 1500:- för 6 kvällar med en mkt duktig kille. Så jäkla värt pengarna.

Man går igenom - ordentligt
Slutartid, Blixt, ISO, Komposition, Bländare osv... Frugan säger att hon är helt slut när hon kommer hem.

- men numera VET hon vad olika reglage är till och kan se samband mellan spaken A och resultatet B. Det blir liksom inte bra av en händelse, hon kan PLANERA.

kolla in resultatet: www.marinilsson.se om ni vill. Skriv gärna en rad i gästboken.

Så är det ofta, man kan lägga 25000 utan att tveka på en utrustning men inte 1500 på att få reda på hur man använder den.

En vän till mig betalde en av Sveriges bätre porträttfotografer 1500:- för att få en heldags privatlektion i porträttfoto, med belysning, modell, reflexskärm etc.

Många fotografer har den här möjligheten, och ofta är de trevliga människor.

Bara för o säga här me (ska posta i gästboken me ), så har din fru ett grymt öga för porträttbilder:) Grymt fina bilder!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-13 23:09

Har på senaste tiden varit på lite Urban Exploration. Fler bilder finns på min photostream at flickr.com!

Datum istället för "senaste inlagda bild"?

Är det någon som vet hur man organiserar sin Photostream med datum istället för senaste inlagda bild? Jag ska ha min fotade jobb som kommer upp på min hemsida som en tre-bilders-rss, men vill ha senaste, i DATUM, överst, inte inlagda på Flickr.

Någon som vet?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-10-16 16:14
Ursprungligen av martin_stenmark:

Är det någon som vet hur man organiserar sin Photostream med datum istället för senaste inlagda bild? Jag ska ha min fotade jobb som kommer upp på min hemsida som en tre-bilders-rss, men vill ha senaste, i DATUM, överst, inte inlagda på Flickr.

Någon som vet?

Tyvärr ingen aning. Måste bara säga att jag gillar din vimmelbild på flickr. Jag har försökt länge o få till dom, men lyckas inget vidare jag Blir o fortsätta o öva

Ursprungligen av Minto0:

Tyvärr ingen aning. Måste bara säga att jag gillar din vimmelbild på flickr. Jag har försökt länge o få till dom, men lyckas inget vidare jag Blir o fortsätta o öva

Okej, synd. Ja, fast egentligen är det en dokumentation av en vimmelfotograf Bilderna kommer i nästa Fotosidan Magasin.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-10-16 21:03
Ursprungligen av martin_stenmark:

Okej, synd. Ja, fast egentligen är det en dokumentation av en vimmelfotograf Bilderna kommer i nästa Fotosidan Magasin.

Jo jag såg de. Men de var mer den där typen av bild jag menade på Snyggt ljus, men samtidigt behållt schyst focus på personen

  • Medlem
  • International user
  • 2009-10-21 01:23

Har lagt upp 2 panoramabilder på mitt flickr nu. varnar för o öppna i största storlek då dom är enormt stora :S

Flickr

Flickr: Endemoniada's Photostream

Kommentarer på bilderna uppskattas alltid!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-11-26 15:08

Ett självporträtt!

Ser inte ut ha varit så mycket action här de senaste månaderna... Skönt, då slipper jag få ångest för att jag inte har fotat nästan någonting.

Nåväl. Åkte till Chile i tre veckor över nyår och i början av januari. Fantastiskt land, alldeles för mycket se på så kort tid, men det blir fler resor! Har lagt upp lite bilder på flickr.

Alla fotade med Pentax K-7, DA 15/4, DA 35/2.8 eller DA* 60-250/4

Hej allihopa, är ny på mac men hållt på mycket med foto och efterbehandling, vi har inte nåt flickr konto, men Frun är redaktör på fotosidans Temagrupp kolla in dom om ni vill.
Flickr konto kommer senare.
Monica Ingerlund Hjelt - Fotosidan

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-03-12 18:59
Ursprungligen av unrealpat:

Hej allihopa, är ny på mac men hållt på mycket med foto och efterbehandling, vi har inte nåt flickr konto, men Frun är redaktör på fotosidans Temagrupp kolla in dom om ni vill.
Flickr konto kommer senare.
Monica Ingerlund Hjelt - Fotosidan

Som FS-medlem är jag medlem i Temapoolen och tycker din fru gör ett bra jobb som moderator och poolvärd.

Mvh, Rei Trulsson

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-02 16:28

Äntligen!

Nu har jag äntligen slagit till på en dSLR - efter tio års velande (ni minns väl Canon EOS D30! )

Så förhoppningsvis kommer man bidra lite till den här tråden framöver...

Ursprungligen av Solid:

Äntligen!

Nu har jag äntligen slagit till på en dSLR - efter tio års velande (ni minns väl Canon EOS D30! )

Så förhoppningsvis kommer man bidra lite till den här tråden framöver...

Gött mos!

Då kommer batterigreppet, lite objektiv, ett stativ, en ryggsäck, fjärrutlösare, blåsbälg, Gorillapod, kula till stativet .... som en rinnande vatten nu då

Välkommen i klubben.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-02 18:38

Gillar inte batterigrepp (än iaf) därför föredrar jag 5D framför 1D-modellerna. Men efter en viss tid på fältet kanske man hinner ändra sig.

Först kommer ett gäng L-objektiv (troligtvis 24-70 2,8 L & 70-200 L), blixt, några stativ samt mic. Men allra först ska jag lära mig kameran ordentligt.

Ursprungligen av Solid:

Gillar inte batterigrepp (än iaf) därför föredrar jag 5D framför 1D-modellerna. Men efter en viss tid på fältet kanske man hinner ändra sig.

Först kommer ett gäng L-objektiv (troligtvis 24-70 2,8 L & 70-200 L), blixt, några stativ samt mic. Men allra först ska jag lära mig kameran ordentligt.

Känner tvärtom, skulle känna mig gravt handikappad på fältet utan BG.

Man får en helt annan vikt på grejorna, helt annan battterikapacitet och en avtryckare "på höjden". Händerna får en mkt bättre placering.

Men, jag skall inte vara den som är den, jag kan förstå att en del vill ha ett så litet hus som möjligt - och så lätt som möjligt.

Själv bryr jag mig inte om vikten, jag tycker den ger stadga istället.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-06 02:28

Har börjat att fota lite lätt med kameran. Kan ju nämna att jag jobbar som bildretuschör och har för vana att behandla bilder i Photoshop. Men fotograferat aktivt har jag bara gjort sporadiskt de senaste tio åren, så det kommer ta ett tag innan man hittar tillbaka så att säga.

Här är två "testbilder", de är inte retuscherade, men färgställda i Camera RAW och Photoshop. Fotat med ett lånat 24-70 i befintligt ljus.

Skitig bil

Tjeckerna gör även kalasfin öl.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-06 15:39

Ja, efter bara några dagar så inser jag - som jag misstänkte - att ett batterigrepp skulle sitta på sin plats ibland. En till sak på inköpslistan mao... Men det är ju skönt att kunna köra utan också.

Dagens bild, Bella:

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-07 10:31

Mer bilder. Fick inte länkar att funka.

Senast redigerat 2010-03-07 10:46
  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-03-12 19:03

Det var ju himla länge sedan jag länkade in bilder i den här tråden...

Vasego!

Flickr: Rei_san's Photostream

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2010-03-12 20:16
  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-03-13 10:56

Ja, det var en kul idé som jag provade nyligen. Det blev nästan som den bild jag fick i huvudet. Bra träning för att arbeta med bildidéer till färdig bildresultat.

Snöbilder och solsken är en svår kombination. Men jag tycker du fixade hyfsat bra. Träna på medan snön är kvar.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-03-13 11:34

Åre 2010

Var hemma i Sverige o besökte Åre för en vecka i Feb. Finns fler på Flickr men här är några iaf.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-13 14:18

Snygga skid- och snowboardbilder från er båda!

Inte helt enkelt att lyckas med actionbilder, var ute och försökte ge mig på en sådan enkel sak som att ta ett par bra bilder på hunden på promenaden. Tur att man inte fotar analogt kan man väl sammanfatta...

Lite socialreportage

Var ute häromkvällen, tog en hel hög med bilder på ungdomar.

i Göteborg har vi "Emotrappan", stockholm har väl sitt "Plattan" (kan Sthlm dåligt).

Fick en kul kväll, fyllde ett minneskort. Ongarna är bara goa ....

http://www.flickr.com/photos/goflorp

;

;

Bevaka tråden