Enkelriktade, menar du då dubbelspår, så det går separata spår åt olika håll? Det är ju svårt att vara utan. Dubbla dubbelspår har jag också kört ibland, det är bra. Jag har haft lite kommunikation mellan spåren, men det tar en del plats om det inte skall kunna orsaka flaskhalsar.
Jag brukar köra med stationer där tågen inte vänder, utan fortsätter ut på andra sidan, runt stationen och till det vändande spåret. Då undviker man att det kör ihop sig i infarten när inkommande och utgående möts.
Ringlinjer är jag rätt förtjust i, linjer som aldrig vänder utan bara kör vidare. De är lätta att bygga för passagerare, men ibland kan man göra det för gods också, när det finns fabriker nära bra bondgårdar och liknande. Passagerar-ringlinjer bör förstås inte direkt vara mellan grannstäderna, utan hellre lite längre skutt.
Bara för att nämna några knep.
Ett par saker har jag inte riktigt fått kläm på:
- Det tar lång tid att lasta om perrongen är för kort, men är det lika bra att fylla perrongen helt (2 vagnar per ruta) som att ha ett aningen kortare tåg?
- Jag har sett stationsexempel där tågen passerar enstaka stationsrutor. Det går väl inte? Blir inte det bara ett vanligt stopp, fast långsamt?
- Vad gör en "kontrollstation"?
- Vad är storleksgränsen för en station?
- Jag brukar köra med "döda" perronger bara för att öka täckningen av staden. Bortsett från att det kan minska stationen storlek, är det fritt fram att "fuska" på det viset?
Förrsten, vilken form brukar ni köra med på stationerna? Man kan ju leka med vinklade stationer, förskjuta perrongerna i förhållande till varann etc.