Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Förbättringspotential i gränssnittet

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-03-12 16:00

Apple är så klart mästarnas mästare när det gäller interaktionsdesign. Men solen har sina fläckar, eller?

Vad är mindre bra med gränssnittet i iPhone och hur hade det kunnat förbättras?

Jag börjar.

Förstoringsglasfunktionen känns inte riktigt rätt. För att använda det så drar jag fingret över texten jag vill förstora och förstoringsglaset dyker upp ovanför. Det känns inte riktigt rätt.

En potentiell förbättring imho vore att du aktiverar förstoringsglaset på samma sätt men att du inte förstorar där fingret är utan istället förstorar där "glaset/bubblan" är.

Varje gång jag använder funktionen är det naturliga för mig att försöka använda det på samma vis som ett förstoringsglas. Ditt finger är handtaget alltså för att göra liknelsen lättare att förstå.

Håller ni med eller tycker ni nuvarande lösning känns mer intuitiv?

Tycker det är bra som det är nu. Ditt förslag, om jag förstår det rätt, gör att antingen (1) man håller sitt opastiska finger över det man vill se, eller (2) måste peta på något annat än det man vill zooma in på.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-03-12 16:24

Du har nog förstått mig rätt.

Men poängen är att när du använder glaset så behöver du inte titta på ditt finger i samma utsträckning. Uppmärksamheten är hela tiden på "glaset" istället för att se var du håller ditt finger och sedan se förstoringen i glaset så att säga.

Håller dock med om att nuvarande lösning är bättre den allra första sekunden (uppskattning). Dvs när du först aktiverar det så är du på rätt ställe i glaset. Det är först därefter som mitt förslag är tänkt att göra nytta. Man slipper alltså dela uppmärksamheten mellan fingret glaset utan kan fokusera på glaset samtidigt som man styr det.

Ps. Med risk för att låta dum. Opastisk? Försökte med google...ingen hjälp där :/
Edit. Google fann en träff och då var det du som använt det här på 99. En försvenskning av något engelskt? Tolkar det som "icke-genomskinlig" iaf.

Ursprungligen av Niks:

Ps. Med risk för att låta dum. Opastisk? Försökte med google...ingen hjälp där :/
Edit. Google fann en träff och då var det du som använt det här på 99. En försvenskning av något engelskt? Tolkar det som "icke-genomskinlig" iaf.

Rätt (opaque). Jag startar nya begrepp ibland.

Opacitet heter egenskapen att vara genomskinlig på svenska. Vet inte om det finns något adjektiv, som på engelska.

Nu ska jag bara få "ambigöst" att fastna. (Tvetydigt låter som en insekt).

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-03-12 16:41

Alltid bra med lite kreativitet i språkbruket

Fast vad är det för fel på opak?

Edit. Det är alltså adjektivet.

Ursprungligen av Niks:

Fast vad är det för fel på opak?

Ah, tack för det.

Tycker din idé verkar bra Niks. Känns mer logiskt att fingret är handtag så att säga.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-03-12 16:47

Någon som läser denna tråd kommer att bli väldigt glad när dom skriver högskoleprovet

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-03-13 13:24

För att gå tillbaka till ursprunget; din lösning funkar inte på nedersta raden på en sida. Då måste man skrolla först. Och är det sista raden i ett dokument kan man inte skrolla upp den om det inte finns en tom rad nedanför.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-03-13 15:55
Ursprungligen av kenjon:

För att gå tillbaka till ursprunget; din lösning funkar inte på nedersta raden på en sida. Då måste man skrolla först. Och är det sista raden i ett dokument kan man inte skrolla upp den om det inte finns en tom rad nedanför.

Det stämmer nog. Fast det kanske kunde funka om det gick att nyttja menyraden längst ner i skärmen, dvs att du har "handtaget" där så borde det zooma sista raden.

Öppnar man bifogade PDF i mail till exempel (som saknar menyraden) så fungerar väl inte förstoringsglaset i alla fall.

Använder faktiskt nästan aldrig funktionen hur som helst då jag föredrar nyprörelse zoomen alla dagar i veckan

Är det någon som använder förstoringsglaset ofta? till vad? Kanske är den bara onödig helt och hållet. Det går inte att starta den för att zooma en länk (du måste zooma brevid och sen dra fingret till länken typ). Svår att navigera med...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-03-13 16:47

Jag använder det för att editera det jag skrivit, som inte autokorrigeringen fixar rätt...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-03-13 17:32
Ursprungligen av kenjon:

Jag använder det för att editera det jag skrivit, som inte autokorrigeringen fixar rätt...

När du skriver mail och inte nypfinger-gesten är tillgänglig. Fast förstår nog inte riktigt hur du editerar med förstoringsglaset ändå.

Ibland går det att använda både gesten och förstoringsglaset. Andra gånger bara det ena eller det andra. Tycker inte att gränssnittet känns helt konsistent i alla avseenden.

Ingen som har några andra förbättringspotentialer som ni ser i gränssnittet?

Stacks funktion ? etc?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-14 18:38

Steve, jag vill att följande åtgärdas:

- copy/paste fungerar inte i pop-up-adressfönster i Safari
- pop-up-adressfönster i Safari visas stående i landskapsläge
- om du klistrar in någonting efter ett ord så ignoreras ev. mellanslag och den inklistrade texten "gifts ihop" med sista ordet
- Sarari fungerar illa med Vbulletin och generellt med andra forum. Menyer slirar och vissa fungerar inte alls. Osäker på om det fixas med UAFaker men alla kör inte JB. Eller hur Steve?
- önskar mig en redigerbar T9 ordlista. Tänk att kunna importera sin favoritlista och aldrig behöva lära om.
- User Agent faker borde finnas som standard, vissa av oss hatar mobilversioner.
- Möjlighet till landskapsläge på Springboard NU!

  • Medlem
  • International user
  • 2010-03-14 19:38

jag skulle föreslå att man kan personifiera OSet mer för sina egna önskemål
(ett plusspaket eller så, grafisk enkla verktyg)

Som det varit får en bara grejerna iHanden och ska gilla läget (rent native då)

Jag avråder mig själv att över huvud taget beblanda mig i apple~Produkterna pga att det e så inlåst \\ pga det e det också så felfritt, inget att snacka om det, då det bara funkar

Det e så ofta man serANVÄND TERMINAL COMMANDON
→ detta avskräcker folk att inte välja\vilja göra egna lösningar på sitt problem \ till det bättre!

Antingen e du med i konceptet \ eller så köper du bara hårdvaran barebone
- - vi andra borde få rabatt på att välja bort mjukvaran \ köpa sakerna rena från dem billigare, om vi inte tycker om den!
-- helt avsäga sig från ev garanti
-- i stort snakkar man då bara med kineser som tillverkat hårdvaran i stort
-- men även det borde gå att lösa snyggt!!

Ge oss andra lite missnöjda ett grafisk verktyg på inställningar till en början
-- istället för att terminalTerminera användare
-- e nog det bästa-- en så enkel grejj att X\Y ställa ett förstoringsglas grafiskt, men det ska till 3:e parts grejjer!
-- UltraOrtodox boot camp, e var det e!

  • Medlem
  • International user
  • 2010-03-14 19:43

kom inte med att folk ska köpa på sig developmentPacksedlar
.. vi som som inte e nöjda
.. det går inte
.. så länge polokragen har denna inställning kommer fan INGET hända

EN STOR ELOGE till Niks - en individ \ självtänkare
-- en som vänder upp sina trassel på kartan som inte funkar!

1
Bevaka tråden