Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

App till iPhone för att skicka gratis sms (ev. även ringa) till Sverige?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej allihopa.
Om några veckor skall jag åka utomlands till USA, och ska vara borta ett litet tag. Tänkte därför höra om någon har något tips på hur jag på billigaste sätt kan höra av mig till flickvännen här hemma (som saknar iPhone). Någon speciell app ni kan rekommendera för detta kanske?

Just ja! Jag kom på en fråga till! Kan jag fortfarande surfa gratis i USA på samma sätt som i Sverige över 3G-nätet?

Möjligtvis relevant info:
* Jag äger en iPhone 3GS 3.1
* Flickvännen äger en gammal Sony Ericsson.
* Jag har fri surf upp till 500 MB med Halebop.
* iPhonen är jailbreakad.
* Söker egentligen bara en TILLFÄLLIG lösning som funkar i ca 10 dagar.

/ Filopovich.

Du kan inte surfa gratis. Tvärtom, det är svindyrt. Slå därför av Data roaming.

Tack theplauge. Visste inte att det kostade något alls faktiskt. Data-roaming har jag redan avaktiverat dock.

Finns det några mer inställningar man bör ändra?
Om jag har tillgång till WLAN, kan jag koppla upp mig mot det då?
Debiteras jag för en viss summa om mobilen skulle tappa motagningen till det nätverket, eller inte hinner koppla upp innan jag surfar då?

Fixa Skype. Hitta en wifi-plats. Ring. Om den du ringer har skype kostar det inget, men du kan även köpa billiga krediter och ringa fasta nätet.

Jag gjorde detta när jag reste runt i Europa. Ringde hem från caféer som hade wifi. Gratis (eftersom de jag ringde i Sverige har Skype).

Som sagt, stäng av Roaming, men använd Wifi.

Ursprungligen av Filopovich:

Tack theplauge. Visste inte att det kostade något alls faktiskt. Data-roaming har jag redan avaktiverat dock.

Finns det några mer inställningar man bör ändra?
Om jag har tillgång till WLAN, kan jag koppla upp mig mot det då?
Debiteras jag för en viss summa om mobilen skulle tappa motagningen till det nätverket, eller inte hinner koppla upp innan jag surfar då?

WLAN/Wifi är bara att köra på då.
När du har Data roaming avslaget debiteras du inget för datatrafiken.

För gratis "SMS" kan du använda "Whatsapp" eller "Ping!"

Ursprungligen av stormstereo:

För gratis "SMS" kan du använda "Whatsapp" eller "Ping!"

Va?!
Då måste:
1. Den andra ha iPhone
2. Du använda svindyr datatrafike

Knappast gratis.

Ursprungligen av theplague:

Va?!
Då måste:
1. Den andra ha iPhone
2. Du använda svindyr datatrafike

Knappast gratis.

Sant, missade att flickvännen inte hade iPhone. Annars tänkte jag WiFi, i vanlig ordning.

Gratis SMS existerar icke. SMS är per definition ett kortmeddelande via GSM-nät. SMS är där en guldgenerator för mobilföretagen.
Med data avslaget så återstår WiFi och då är det ju chat-program vi talar om. Vilket chatprogram som helst skickar ju textmeddelanden. Skype är ju att föredra - då kan man ju välja att snacka med varandra när man tröttnat på att skicka en massa korta textmeddelanden fram och tillbaka :-D. Gratis.

WiFi hittar man på t.ex. kafékedjor i USA.

Ursprungligen av Zimmerman:

Gratis SMS existerar icke. SMS är per definition ett kortmeddelande via GSM-nät. SMS är där en guldgenerator för mobilföretagen.
Med data avslaget så återstår WiFi och då är det ju chat-program vi talar om. Vilket chatprogram som helst skickar ju textmeddelanden. Skype är ju att föredra - då kan man ju välja att snacka med varandra när man tröttnat på att skicka en massa korta textmeddelanden fram och tillbaka :-D. Gratis.

WiFi hittar man på t.ex. kafékedjor i USA.

Både Whatsapp och Ping! har push, inte Skype.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2010-03-16 08:40

Om du kan få tillgång till WiFi-anslutning så rekommenderar jag att du skaffar ett konto hos t.ex. VoipDiscount | Free Calls and SMS och lägger in 10 Euro på ditt konto där. Då kan du ringa gratis till massa länder i 120 dagar, inklusive Sverige (varifrån du ringer spelar ingen roll).

Sedan laddar du t.ex. ner Fring app till iPhonen och konfigurerar upp ditt SIP-konto till Voipdiscount i Fring. Sedan ringer du gratis till massvis med länder (från vilka länder som helst) via WiFi (och när du är i Sverige kan du ju ringa gratis via 3G-datatrafik). Detta kräver inte att den du ringer till har någon speciell utrustning, utan bara en fast telefon (till mobil kostar pengar)

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-17 06:02

Hej allihopa.
Om några veckor skall jag åka utomlands till USA, och ska vara borta ett litet tag. Tänkte därför höra om någon har något tips på hur jag på billigaste sätt kan höra av mig till flickvännen här hemma (som saknar iPhone). Någon speciell app ni kan rekommendera för detta kanske?

Skaffa ett kontantkort så har du "fri" surf (bra om du vill uppdatera sociala medier, använda Gowalla eller Foursquare, ladda upp bilder m.m.) och hyfsat billiga sms - men för att ringa t.ex. med Skype måste du sitta i ett trådlöst nätverk. Men å andra sidan - många fik har det så det ska inte vara något problem.

Eftersom roamingavgifterna inte är från den här planeten skulle jag strunta i att ta med mig telefonen och istället ordna en billig telefon på plats med förbetald samtalstid.

Tack för svaren allihopa!
Jag har nu följt ridax råd och registrerat mig på voipstunt (voipdiscount fungerade inte för mig att registrera mig på). Har inte laddat på några pengar ännu, men planerar att göra det innan jag åker.
Det står att jag även ska kunna skicka sms för mina krediter, men i Fring finns det inget sådant alternativ? Finns det något bättre app för detta möjligtvis?

Tack för svaren allihopa!
Jag har nu följt ridax råd och registrerat mig på voipstunt (voipdiscount fungerade inte för mig att registrera mig på). Har inte laddat på några pengar ännu, men planerar att göra det innan jag åker.
Det står att jag även ska kunna skicka sms för mina krediter, men i Fring finns det inget sådant alternativ? Finns det något bättre app för detta möjligtvis?

Du är medveten att du kommer behöva Wifi för att använda dessa tjänster?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2010-03-18 19:50
Ursprungligen av theplague:

Du är medveten att du kommer behöva Wifi för att använda dessa tjänster?

Fungerar över 3G också... men då naturligtvis till datatrafik-kostnad...

Ursprungligen av ridax:

Fungerar över 3G också... men då naturligtvis till datatrafik-kostnad...

Ja jo, suck...
Men eftersom tråden har som utgångspunkt att man vill ha gratis-tjänst så tänkte jag bort från datatrafik...

• Medlem
  • International user
  • 2010-03-17 17:48

Installera Skype. Betala in 150 spänn på skype kontot. Ring och skicka sms direkt från skype. Det förutsätter att du har tillgång till Wifi.

//Rob

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-18 20:59

Är det bara jag som tänker på att åker man till USA 10 dar är det väl skönt att INTE behöva prata med flickvännen...

• Medlem
  • International user
  • 2010-03-18 22:32
Ursprungligen av marf:

Är det bara jag som tänker på att åker man till USA 10 dar är det väl skönt att INTE behöva prata med flickvännen...

Instämmer!

1
Bevaka tråden