Nu kommer du tycka att jag är onödigt petig, när jag säger att du inte kan kalibrera skärmen lika bra, du kan däremot profilera den med exakt samma noggrannhet.
Kalibrera = ställa in skärmen så att den får optimal ljusstyrka och färgtemperatur, svartpunkt och gammavärde. Profilera = mäta upp vilka färgegenskaper som skärmen har när den har kalibrerats. Men just i ditt exempel blir det ju lite viktigt, för du kan kalibrera/profilera din skärm när den är ansluten via VGA, du kan bara profilera den när den går via DVI.
Det är ett antal skärmar som fungerar på det sättet. Spelar det roll? Om din skärm ligger rätt nära den önskade inställningen från början så gör det inte det. Profilen kommer att mäta upp din skärm och med relativt små anpassningar så kan den visa din bild på skärmen.
Ligger den långt ifrån optimalt värde kommer du se posteriseringar/bandningar om du kollar på en gråskala. Profilen måste ändra på bildens värden så mycket att de 256 valörerna inte räcker till.
Så mitt råd skulle bli, kalibrera via DVI och kolla på en gradient från svart till vitt. Ser du bandningar och/eller färgsvängningar, kör den med VGA. VGA fungerar bra om du har bra kablar och anslutningar.
Stefan