Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem MMS+Telia+3GS

Tråden skapades och har fått 50 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • San Francisco
  • 2010-03-16 13:24

Hej, jag har gått och irriterat mig på MMS problem i iPhonen ett tag nu. Jag kan ta emot MMS utan problem och i vissa fall även skicka. Men i 9/10 fall så blir det bara fel (rött utropstecken bredvid). I alla fall har täckningen varit på topp (mitt i sthml) så det är absolut inte det som är felet.

Kör 3GS och senaste systemet. Någon som har samma problem? Någon inställning man kan ändra på?

Vad säger Telias kundtjänst?

  • Medlem
  • San Francisco
  • 2010-03-16 14:20

Försöker i största mån undvika dom... men ok!

Hej!

Jag heter Susanne och jobbar på Telias kundservice.

Du kan prova att återställa nätverksinställningarna. Det gör du under Inställningar - Allmänt - Nätverk - Mobilt datanätverk - Återställ inställningar.

Med vänliga hälsningar
Susanne Boström
Telia Kundservice

Då kan vi ta nästa problem... Varför slutar mobildata att fungera efter det att jag skickar MMS?

Om jag skickar MMS så kan jag inte surfa med Safari direkt efteråt. Det är någon timeout som måste slå till innan mobilsurfande fungerar igen...

Det är något som jag irriterar mig fruktansvärt på. Jag vet hur jag kan få det att fungera. Det är bara att ändra APN för MMS till online.telia.se men... Då slutar istället internetdelningen att fungera...

PS: Jag vill inte höra svaret att jag ska slå på dataroaming för det hjälper inte

Ursprungligen av BlackSmp:

Då kan vi ta nästa problem... Varför slutar mobildata att fungera efter det att jag skickar MMS?

Om jag skickar MMS så kan jag inte surfa med Safari direkt efteråt. Det är någon timeout som måste slå till innan mobilsurfande fungerar igen...

Det är något som jag irriterar mig fruktansvärt på. Jag vet hur jag kan få det att fungera. Det är bara att ändra APN för MMS till online.telia.se men... Då slutar istället internetdelningen att fungera...

PS: Jag vill inte höra svaret att jag ska slå på dataroaming för det hjälper inte

Hej!

Har du provat att återställa nätverksinställningarna? Gjort en soft reset?
Om du provat det och du fortfarande har problem så kan jag bara rekommendera en återställning av telefonen.

Jag hoppas att det löser ditt problem.

Med vänliga hälsningar
Susanne Boström
Telia Kundservice

Ursprungligen av Telia Kundservice:

Hej!

Har du provat att återställa nätverksinställningarna? Gjort en soft reset?
Om du provat det och du fortfarande har problem så kan jag bara rekommendera en återställning av telefonen.

Jag hoppas att det löser ditt problem.

Med vänliga hälsningar
Susanne Boström
Telia Kundservice

Har samma problem som ovanstående med MMS & surf.
Men ingen av de åtgärder som nämns hjälper.
Använder 3Gs.

Ursprungligen av Telia Kundservice:

Hej!

Har du provat att återställa nätverksinställningarna? Gjort en soft reset?
Om du provat det och du fortfarande har problem så kan jag bara rekommendera en återställning av telefonen.

Jag hoppas att det löser ditt problem.

Med vänliga hälsningar
Susanne Boström
Telia Kundservice

Hej, med risk för att låta bitsk så:

Jo, jag har provat.

Sedan så vet jag att jag är inte ensam om problemet. Det är ingenting som har börjat nu. Så här har det varit under alla versioner av iPhone som kan MMS.

Om jag kör på EDGE så fungerar det. Om jag ändrar APN för MMS till online.telia.se så fungerar det.

Jag rekommenderar någon på Telia kundtjänst att prova mitt scenario och se om Safari fungerar direkt efter det att ni skickar eller tar emot MMS.

Jag är villig att slå vad om att den inte fungerar oavsett om ni återställer telefonen eller inte.

Jo, jag låter bitsk därför jag tycker att jag har ganska bra koll på scenariot däremot så uppskattar jag att ni besöker forumet,jag hoppas bara att ni kan ta med er lite feedback också så att vi hittar lösningen...

Och jag har en lösning som fungerade tidigare när jag kunde ladda ner en modifierad ipcc-fil med andra APN-inställningar. Jag är beredd att dela med mig av den ipcc-filen:)

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-03-19 13:15

Har samma problem. Du får gärna dela med dig av konfigurationsfilen

  • Medlem
  • San Francisco
  • 2010-03-18 17:23

Ska testa efter helgen! Tack för support!

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-03-19 14:12

Jag kan bara sälla mig till kören med problem:

  • Fungerar med GSM/EDGE

  • Fungerarintemed 3G

Jag har en iPhone 3G med 3.1.3 (7E18) och den har fått:

  • Soft Reset

  • Återställning av nätverksinställningar

  • Återställning av iPhone

Håll till godo:)

Men jag ska erkänna att jag är inte säker på jag skickar rätt fil. Det går ju inte att uppdatera telefonen med egna ipcc-filer numera så jag vågar inte garantera att denna är helt korrekt

Men jag är ganska säker.

På bilden ser ni tricket. En enda APNS med type-mask 53 som gör att den fungerar för mobildata, mms och internetdelning:)

Nu har jag i en vecka haft problem med att skicka mms.
Vänta på timeout hipp som happ eftersom mail-klienten kollar mail hela tiden och ett antal program som skickar saker via push.

Att slå om till edge för att det skall funka är ju en lösning men lite tröttsamt när man vill ha speed.

Med tanke att jag skriver i just denna tråd så har jag redan sökt ordentligt på problemet. Nollställt, återställt etc. You name it.

När kommer Telia med ordentlig lösning?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-10-09 17:26
Ursprungligen av illerG:

Nu har jag i en vecka haft problem med att skicka mms.
Vänta på timeout hipp som happ eftersom mail-klienten kollar mail hela tiden och ett antal program som skickar saker via push.

Att slå om till edge för att det skall funka är ju en lösning men lite tröttsamt när man vill ha speed.

Med tanke att jag skriver i just denna tråd så har jag redan sökt ordentligt på problemet. Nollställt, återställt etc. You name it.

När kommer Telia med ordentlig lösning?

Har du pratat med Telia så du har rätt inställningar?

Jag har inga problem med Telia.

Ursprungligen av illerG:

Nu har jag i en vecka haft problem med att skicka mms.
Vänta på timeout hipp som happ eftersom mail-klienten kollar mail hela tiden och ett antal program som skickar saker via push.

Att slå om till edge för att det skall funka är ju en lösning men lite tröttsamt när man vill ha speed.

Med tanke att jag skriver i just denna tråd så har jag redan sökt ordentligt på problemet. Nollställt, återställt etc. You name it.

När kommer Telia med ordentlig lösning?

Jag felanmält ytterligare en kund som beskriver samma problem som dig, vars ärende håller på att undersökas av vår support. Så fort jag fått mer information så återkopplar jag i denna tråd.

Med vänliga hälsningar
Thomas Lindmark
Telia Kundservice

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-11 12:05

Jag har samma problem!

Vi är rätt många som har detta. Jag har provat att flytta mitt SIM-kort till olika telefoner och problemet följer med.
Träffade på en mycket trevlig kille i Teliabutiken på Kungsgatan som försökte hjälpa mig. Vi provade allt. Mitt SIM-kort i hans telefon, hans i min. Återställning. Ny användare. Nytt SIM-kort, Ja allt.
Problemet finns kvar sålänge 3G är igång!

Jag tror inte det är fel på våra telefoner även om supporten tycker jag skall lämna in min på service. Pratade med verkstaden och de trodde mer på nätet/inställningar än hårdvarufel!

Hoppas på en lösning snart!

//Loka

Senast redigerat 2010-10-11 14:03
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-12 14:47

Jag fick precis ett samtal från en av de anställda på Telias iPhone-support.
Han upptäckte när vi pratade att han har samma problem med att skicka MMS/surfa och ringde till sin interna support.

De sa då att de visste vad problemet var och att det kommer att åtgärdas inom en till två månader.
Tydligen låser telefonen/nätet(?) sig till det APN man använder när man skickar MMS och därför går det inte att surfa när man skickat ett MMS.

Den temporära lösningen är att koppla bort 3G.

//Loka

Ursprungligen av Loka:

Jag fick precis ett samtal från en av de anställda på Telias iPhone-support.
Han upptäckte när vi pratade att han har samma problem med att skicka MMS/surfa och ringde till sin interna support.

De sa då att de visste vad problemet var och att det kommer att åtgärdas inom en till två månader.
Tydligen låser telefonen/nätet(?) sig till det APN man använder när man skickar MMS och därför går det inte att surfa när man skickat ett MMS.

Den temporära lösningen är att koppla bort 3G.

//Loka

Nu börjar saker falla på plats.
Jag har inte upptäckt problem att skicka MMS(vilket jag inte gör särskilt ofta, så det kan hända att jag har hunnit stänga av och på 3G eller telefonen mellan varven).
Men, det där med surfningen känner jag igen lite grann. Att den "hakar sig" oförklarligt vid ett par tillfällen. Möjligt att det varit efter de få tillfällen jag MMS:ar.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-10-12 16:10
Ursprungligen av Loka:

Jag fick precis ett samtal från en av de anställda på Telias iPhone-support.
Han upptäckte när vi pratade att han har samma problem med att skicka MMS/surfa och ringde till sin interna support.

De sa då att de visste vad problemet var och att det kommer att åtgärdas inom en till två månader.
Tydligen låser telefonen/nätet(?) sig till det APN man använder när man skickar MMS och därför går det inte att surfa när man skickat ett MMS.

Den temporära lösningen är att koppla bort 3G.

//Loka

Ahaa! Kan det vara som så att Telia inte har läst på ordentligt (i manualen till IPCC)... )

Wow! TIll sist...

hur går det här i ärendet? Är riktigt trött på att koppla bort 3G varje gång jag ska MMSa.. kanske dags att byta operatör...

  • Medlem
  • International user
  • 2010-10-27 17:12
Ursprungligen av Dr Dront:

hur går det här i ärendet? Är riktigt trött på att koppla bort 3G varje gång jag ska MMSa.. kanske dags att byta operatör...

Eftersom Telia jobbar på ärendet är det nog lättast att fråga dem.

Har svarat på frågan i en annan tråd på forumet, men har missat denna tråd. Ber om ursäkt för detta.

Problemet med mms och mobilsurf ligger i att telefonen "låser sig" till vår surf-APN online.telia.se och kommer därför inte åt vår mms-APN mms.telia.se för att kunna skicka och ta emot mms. Problemet blir omvänt om du först skickar ett mms för att sedan försöka surfa.

För en del försvinner problemet om man avaktiverar 3G. Vissa måste istället göra en soft-reset av telefonen (håll inne hem-knappen och sleep-knappen) för att APNen ska resettas. Alternativt kan du helt enkelt avvakta lite med att skicka ett MMS efter du surfat (se i sådana fall till att telefonen inte kollar av din mail med jämna mellanrum).

Problemet är under avhjälpning och men lösningen kan dessvärre dröja fram till årskiftet eftersom en särskild funktion i nätet för att stödja APNerna korrekt måste implementeras.

Med vänliga hälsningar
Thomas Lindmark
Telia Kundservice

  • Medlem
  • Gävle
  • 2010-11-02 14:52
Ursprungligen av Telia Kundservice:

Har svarat på frågan i en annan tråd på forumet, men har missat denna tråd. Ber om ursäkt för detta.

Problemet med mms och mobilsurf ligger i att telefonen "låser sig" till vår surf-APN online.telia.se och kommer därför inte åt vår mms-APN mms.telia.se för att kunna skicka och ta emot mms. Problemet blir omvänt om du först skickar ett mms för att sedan försöka surfa.

För en del försvinner problemet om man avaktiverar 3G. Vissa måste istället göra en soft-reset av telefonen (håll inne hem-knappen och sleep-knappen) för att APNen ska resettas. Alternativt kan du helt enkelt avvakta lite med att skicka ett MMS efter du surfat (se i sådana fall till att telefonen inte kollar av din mail med jämna mellanrum).

Problemet är under avhjälpning och men lösningen kan dessvärre dröja fram till årskiftet eftersom en särskild funktion i nätet för att stödja APNerna korrekt måste implementeras.

Med vänliga hälsningar
Thomas Lindmark
Telia Kundservice

Jag har själv samma problem som ovanstående och jag vill bara ge en eloge till er på Telia för att ni kollar av detta forum och tar tag i problem och sen rapporterar vad som händer och är fel.
Nu vet jag var problemet är, kan anpassa mig och vara under förvissning om att det ska åtgärdas.

Bra jobbat!

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-11-02 20:11
Ursprungligen av Telia Kundservice:

Har svarat på frågan i en annan tråd på forumet, men har missat denna tråd. Ber om ursäkt för detta.

Problemet med mms och mobilsurf ligger i att telefonen "låser sig" till vår surf-APN online.telia.se och kommer därför inte åt vår mms-APN mms.telia.se för att kunna skicka och ta emot mms. Problemet blir omvänt om du först skickar ett mms för att sedan försöka surfa.

För en del försvinner problemet om man avaktiverar 3G. Vissa måste istället göra en soft-reset av telefonen (håll inne hem-knappen och sleep-knappen) för att APNen ska resettas. Alternativt kan du helt enkelt avvakta lite med att skicka ett MMS efter du surfat (se i sådana fall till att telefonen inte kollar av din mail med jämna mellanrum).

Problemet är under avhjälpning och men lösningen kan dessvärre dröja fram till årskiftet eftersom en särskild funktion i nätet för att stödja APNerna korrekt måste implementeras.

Kan du bekräfta att ni har anmält denna bug till Apple? För om det inte har med att göra rätt inställning i IPCC-profilen så måste detta lyftas till Apples kännedom!

Ursprungligen av frazze:

Kan du bekräfta att ni har anmält denna bug till Apple? För om det inte har med att göra rätt inställning i IPCC-profilen så måste detta lyftas till Apples kännedom!

Problemet finns väl bara hos Telia?
Jag har inte sett det med Tele2/Telenor/Tre, som är de operatörer jag använt på senare tid.

Har inte använt Telia..

Gällande kompensation vågar jag inte säga varken bu eller bä för stunden eftersom Telias policy är att vi inte diskuterar kompensation förrän det fel som uppstått är åtgärdat. Vi håller koll på 99.se och flera andra forum och meddelar givetvis så fort vi vet mer i frågan.

Ursprungligen av frazze:

Kan du bekräfta att ni har anmält denna bug till Apple? För om det inte har med att göra rätt inställning i IPCC-profilen så måste detta lyftas till Apples kännedom!

Så vitt jag förstått ligger felet inte hos Apple. Jag har dock skickat din fråga vidare och återkommer i tråden så fort jag vet mer.

Med vänliga hälsningar
Thomas Lindmark
Telia Kundservice

Ursprungligen av frazze:

Kan du bekräfta att ni har anmält denna bug till Apple? För om det inte har med att göra rätt inställning i IPCC-profilen så måste detta lyftas till Apples kännedom!

Ursprungligen av Telia Kundservice:

Så vitt jag förstått ligger felet inte hos Apple. Jag har dock skickat din fråga vidare och återkommer i tråden så fort jag vet mer.

Jag ber om ursäkt för den långa svarstiden, men här kommer äntligen ett svar på din fråga, citerar det svar jag fått internt; "Problemet har ingenting med IPCC-profilen att göra utan med apn-funktion och integrationen med vårat nät. Problemet ska vara löst till årsskiftet."

Så fort jag vet mer i ärendet ska jag försöka uppdatera er i denna tråd.

Med vänliga hälsningar
Thomas Lindmark
Telia Kundservice

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-11-18 13:16
Ursprungligen av Telia Kundservice:

Jag ber om ursäkt för den långa svarstiden, men här kommer äntligen ett svar på din fråga, citerar det svar jag fått internt; "Problemet har ingenting med IPCC-profilen att göra utan med apn-funktion och integrationen med vårat nät. Problemet ska vara löst till årsskiftet."

Så fort jag vet mer i ärendet ska jag försöka uppdatera er i denna tråd.

Med vänliga hälsningar
Thomas Lindmark
Telia Kundservice

Lysande svar! Tack för besväret.

Något nytt om detta - har folk fått det att fungera?

Bevaka tråden