Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Airport Express+Fast IP=Problem?

Tråden skapades och har fått 33 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-18 14:06
Ursprungligen av kenjon:

ADSL-modemet har ingen inbyggd router. Då borde den bara ha en Ethernetport på den?
Om du vill koppla in din dator, iPhone och Mediacenter, behöver du ju något slags "delare" (router), eftersom du inte kan koppla mer än en sak till ditt ADSL-modem.
Den här tråden blev väldigt rörig.... vad är det för ett ADSL-modem du har, fabrikat och modell?

Från BBB kan den ha fler då de ger 5 ipadresser på dynamiskt.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2010-03-18 14:43

Tanken var att kunna ha fast ip utan router som exempelvis Airport Extreme, men en sådan investering är inte lönt med tanke på den lilla skillnad en sådan faktiskt skulle göra för min situation.
Jag har därför nu bytt till dynamisk ip igen och allt funkar igen som innan. Kan leva med att skriva in nytt IP i FTP:n varje gång jag ska föra över nått, så det är lugnt. Betalar inte 1000-1500kr för en AIrport Extreme för en sådant mindre ändamål. 30:-/mån till BBB kunde jag levt med för tjänsten.

Tack för alla tips, även om det blev lite rörigt ja.

Har i alla fall fått lite mer insikt i en routers betydelse, det hade jag inte innan.

• Medlem
  • Malmö
  • 2010-03-18 15:21

Skönt att du är med på banan nu carbon, detta med nätverk är inte alls något som nödvändigtvis är enkelt men däremot är det logiskt...oftast

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-18 15:32

Skaffa Dyndns, det är gratis... så installerar du en klient på datorn... då kan du nå datorn utifrån även med dynamisk IP.

Bevaka tråden