Jag sitter på en Mbp 2.8ghz 4gig ram. Skall klippa i Premiere CS3.
Hmmm... då sitter vi på samma dator? En unibody med hårdvaruacceleration av h.264?
Vi kan väl börja med att konstatera att en laptop inte är den optimala plattformen för att redigera Full HD, men jag kan scrubba och spela upp mina klipp från min 5D mkII på min dator i iMovie 09. I Final Cut Pro 7 flyter det på ännu bättre och jag kan köra steglöst från slowmotion till fast forward både fram och tillbaka utan att det hackar. Men detta gäller EN ström. Det fungerar dock bra för projekt där man inte ständigt har flera strömmar över varandra.
Premiere Pro tyckte jag funkade fint på min PC tidigare, men på Mac suger det. I CS5 har de ju skrivit om mycket av koden och Adobe har en ny renderingsmotor, Mercury, som skall var bra. Vi får väl se.
Kontrollera hur mycket din CPU belastas när du spelar dina klipp i iMovie. Det kan ju vara din hårddisk som spökar också- beroende på din setup. Generellt vill man åtminstone ha sina filmer på en separat hårddisk- gärna RAID.
När du importerar dina filmer till iMovie 09 så har du en ruta du kan klicka i som heter "optimera klippen", eller nåt sånt. Då konverterar iMovie dina klipp till "Apple Intermediate codec". Se bara till att iMovie inte ändrar storleken på dem till iFrame- 960x540.