Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Redigera H.264

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2010-03-18 16:00

Har en canon eos 7d som sparar i H264. Men dessa är en plåga att redigera. Har laddat ned MPEG Streamclip nu för att konvertera innan jag skall redigera filerna. Vet ni vad jag skall välja för compression för att få bästa kvalitet?

Men...iMovie och Final Cut packar ju automagiskt om vid import. Till Intermediate eller ProRes. Om du inte kör med dessa apps så rekomenderar jag just någon av dessa codecs. (men även Pemiere måste väl ändå också ha någon omkodningsrutin?)

Senast redigerat 2010-03-18 17:17

MPEG Streamclip är ju väldigt populär, men många använder det till att konvertera till just ProRes som Zimmerman säger. Men det har du inte om du inte har Final Cut Pro.

Vet inte om Streamclip kommer med några codecs i sig själv? Förmodligen inte.

Vad har du för dator? Vilket program vill du klippa i?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2010-03-31 21:04

Ursäkta att det tog så lång tid att svara. Jag sitter på en Mbp 2.8ghz 4gig ram. Skall klippa i Premiere CS3. Upplever att H.264 filerna är ovanligt slöa i redigeringsprocessen.

Ursprungligen av jerico:

Jag sitter på en Mbp 2.8ghz 4gig ram. Skall klippa i Premiere CS3.

Hmmm... då sitter vi på samma dator? En unibody med hårdvaruacceleration av h.264?

Vi kan väl börja med att konstatera att en laptop inte är den optimala plattformen för att redigera Full HD, men jag kan scrubba och spela upp mina klipp från min 5D mkII på min dator i iMovie 09. I Final Cut Pro 7 flyter det på ännu bättre och jag kan köra steglöst från slowmotion till fast forward både fram och tillbaka utan att det hackar. Men detta gäller EN ström. Det fungerar dock bra för projekt där man inte ständigt har flera strömmar över varandra.

Premiere Pro tyckte jag funkade fint på min PC tidigare, men på Mac suger det. I CS5 har de ju skrivit om mycket av koden och Adobe har en ny renderingsmotor, Mercury, som skall var bra. Vi får väl se.

Kontrollera hur mycket din CPU belastas när du spelar dina klipp i iMovie. Det kan ju vara din hårddisk som spökar också- beroende på din setup. Generellt vill man åtminstone ha sina filmer på en separat hårddisk- gärna RAID.

När du importerar dina filmer till iMovie 09 så har du en ruta du kan klicka i som heter "optimera klippen", eller nåt sånt. Då konverterar iMovie dina klipp till "Apple Intermediate codec". Se bara till att iMovie inte ändrar storleken på dem till iFrame- 960x540.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-03-31 21:31

För att bara testa kan du ju alltid prova att redigera en bit i iMovie och se om det är lika slött där. Om inte, är Apples egen codec bättre att redigera i.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2010-03-31 21:36

iMovie är lika slött. Vad menar du med Apples egna codec?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2010-03-31 21:47

Har prövat med DVCproHD och det fungerar mycket bättre. Men filerna sväller med 100%... Dags att köpa fler fw hårddiskar med andra ord.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-04-01 09:31

Ingen kan vara gladare över Full HD-kameror än datortillverkarna. Man behöver så mycket kraft man bara kan. Och utrymme.

Vilken videokamera ska jag köpa?

Jag blir inte klok på vad jag ska köpa. Det är en djungel. Har tittat på Canon och på Sony. Har ca 10 papp att spendera (helst mindre). Det hela blir inte bättre av att kamerorna byter namn hela tiden. Ska jag ha HD eller sticka? Självklart vill jag ha ljud för externa mickar. Jag jobbar i Premiere Pro. Ge mig ett råd.
/P

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-04-10 20:47
Ursprungligen av hoken1397:

Jag blir inte klok på vad jag ska köpa. Det är en djungel. Har tittat på Canon och på Sony. Har ca 10 papp att spendera (helst mindre). Det hela blir inte bättre av att kamerorna byter namn hela tiden. Ska jag ha HD eller sticka? Självklart vill jag ha ljud för externa mickar. Jag jobbar i Premiere Pro. Ge mig ett råd.
/P

Panasonic HDC-SD700

Minneskort är det som gäller för all framtid.

1
Bevaka tråden