Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken typsnittsserver är bäst?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Någon som använder antingen Extensis Universal Type Server eller Fontagent?
Vad är bra och dåligt med de olika serverlösningarna? Och vilken är bäst?

Som jag fattar det är det dessa två som finns om man ska köra serverbaserad typsnittshantering i MacOSX. Använder Fontexplorer idag och tycker att det funkar väldigt bra (använde Suitcade förut, brr...). Men det verkar inte som om Linotype är så pigga på att utveckla en serverversion.

Tacksam för all input.

Jag har kört Extensis Suitcase Server är inte så himla imponerad av den.
Eller så är det för att jag inte jobbat för den typ av organisation som verkligen behöver detaljstyra tillgången till typsnitten.

Som jag har kört senaste tiden har jag en utdelning på OS X servern som är typsnittsbiblioteket. Gruppen typsnitt har bara läsrättigheter i den mappen.
Denna mapp läser sedan Suitcase in sida typsnitt ifrån.
Sedan har jag några användare som har läs-/skrivrättigheter på den volymen.

Ett tag körde jag med automatisk synkning till klienterna men det kändes så onödigt eftersom typsnittsbiblioteken är rätt statiska.

  • Medlem
  • Haparanda
  • 2008-12-04 08:46

Mattias: Hur många kör ni mot servern?

Är det någon prestandapåverkan på klienterna jämfört med lokala typsnitt?

Jag har installerat Universal Type Server hos en kund, dom kör för närvarande test med sex användare, och det funkar bra. Så småningom ska dom upp på ca 80 användare på den servern.

Universal Type Server tycker jag har en del begränsingar.

För det första. Om det finns mobila användare med bärbara datorer. De kan inte lägga till typsnitt när de sitter hemma och jobbar.

För det andra, tomcat-server. Jag tycker allt fler program använder en tomcat-server i botten. Det är mycket bök att köra flera på samma server. Så jag hade önskat det var ett riktigt program och inte webbaserat.

För det tredje. Backupen! Den längsta intervallen är att den kör en gång i veckan. Då den inte tar bort äldre backups så fylls disken på ganska snabbt. En av våra kunder hade förlorat 20 GB efter någon månad, boven var Universal Type Server.

Jag är mer nyfiken på Fontexplorer server och fontcase.
http://www.fontexplorerx.com/server/
http://www.bohemiancoding.com/?Fontcase

Någon som testat?

Jag väcker liv i den här tråden igen...

Håller på och letar efter bra lösning för vår typsnittshantering.
Vi är sex användare och alla typsnitt är en enda röra. Vore så skönt om man hade allt på ett ställe och slapp allt krångel när man byter dokument med varandra...

Någon som testat UTS vs Fontexplorer?

Fontcase såg ju trevligt ut också, någon som har testat?

Fler åsikter i denna frågan?

1
Bevaka tråden