Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Stänga av kantutjämning av teckensnitt?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag jobbar som webbdesigner/programmerare och har nyligen gått över till Mac.

Kan man på något sätt stänga av kantutjämningen i Safari?

Jag gått in under Systeminställningar->Utseende och ändrat längst ner där det står "Stäng av kantutjämning för typsnittsstorlek: XX" till det högsta värdet, men det hjälper inte.

Tacksam för hjälp!

Mvh, Joel

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-20 18:18

varför vill du stänga av kantutjämning? detta är ett gammalt windows-sätt som jag anser bara är korkat att man kan stänga av.

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2010-03-20 21:41

Vad jag vet går det inte. Mac OS X är utformat för att bara avnjutas vackert kantutjämnat.

Du kan testa att ladda ner programmet TinkerTool och se om det gör någon skillnad. Det har inställning för kantutjämning. Se oxå till att du inte har genom misstag zoomat skriften. Efter ändringen av kantutjämning i safari testa att stänga safari för effekt om du inte redan gjort det.

Men, om du nu skall hålla på med webbdesign på osx bör du då inte se din webbplats så som andra gör det i osx? Hoppas du hittar en bra fontinställning att jobba med.

Senast redigerat 2010-03-20 23:15

Absolut, jag ska prova TinkerTool.

Jag vill gärna se de webbplatser som jag jobbar med så som jag ser dem i Photoshop, dvs utan kantutjämning. Eller åtminstone ha möjlighet att skifta mellan på/av.

Tack för alla svar iaf!

/Joel

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-21 00:37
Ursprungligen av programmer:

Absolut, jag ska prova TinkerTool.

Jag vill gärna se de webbplatser som jag jobbar med så som jag ser dem i Photoshop, dvs utan kantutjämning. Eller åtminstone ha möjlighet att skifta mellan på/av.

Tack för alla svar iaf!

/Joel

Designa dem med kantutjämning så ser det ut som på riktigt Nej men skämt och sido. Windows 7 kör väll numera med kantutjämning. Varför inte köra det direkt i dina skisser så blir det snyggt på en gång?

Ursprungligen av 20hz:

Designa dem med kantutjämning så ser det ut som på riktigt Nej men skämt och sido. Windows 7 kör väll numera med kantutjämning. Varför inte köra det direkt i dina skisser så blir det snyggt på en gång?

Haha ja det är sant, det kanske är dags att börja lära sig designa med kantutjämning som grund Jag är väl bara ovan från att ha suttit med Windows XP/Vista i några år O:-)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-21 03:13
Ursprungligen av programmer:

Haha ja det är sant, det kanske är dags att börja lära sig designa med kantutjämning som grund Jag är väl bara ovan från att ha suttit med Windows XP/Vista i några år O:-)

Det är framtiden serru Välkommen in i värmen!

Ursprungligen av pepparkaka:

Du kan testa att ladda ner programmet TinkerTool och se om det gör någon skillnad. Det har inställning för kantutjämning. Se oxå till att du inte har genom misstag zoomat skriften. Efter ändringen av kantutjämning i safari testa att stänga safari för effekt om du inte redan gjort det.

TinkerTool fungerar! Tusen tack för tipset, fanns många roliga inställningar där som jag saknar i vanliga OS X-"kontrollpanelen". O:-)

Utan kantutjämning ser ju alla typsnitt (nästan) exakt likadana ut vid små storlekar...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-21 16:55
Ursprungligen av johan_tanying:

Utan kantutjämning ser ju alla typsnitt (nästan) exakt likadana ut vid små storlekar...

Njea, men alla serif ser väldigt lika ut samt sans-serif liknar varandra rätt mycket.

1
Bevaka tråden