För en tid sedan köpte jag en ny 500 gigare till min MacBook och hade tänkt dela upp den i partioner. En hel del inspiration fick jag från en MacWorld artikel (Så fixar du ett vrålsnabbt Photoshop) som jag läst. Så till exempel hade jag tänkt starta med en partition för scratch disk för PhotoShop följt av OSX partition, en dokument partition, en Windows alt. Ubuntu partition och en partition för temporära filer (jag flyttar ganska mycket filer fram och tillbaka så en partition för tillfälliga filer kändes som en bra idé, men jag vet inte om jag har fog för det antagandet).
Men så pratade jag med kille på Macoteket som kändes som han verkligen hade koll på hur en hårdisk funkar (och jag har pratat med många säljare/tekniker utan koll). Det jag beskrev för honom om artikeln i MacWorld och fördelarna med att skapa partitioner för bland annat scratch disk menade han var helt fel eftersom hårdisken inte alls fungerar på det sättet. Hans förklaring lät riktig även om jag inte hann med att greppa resonemanget. En partition är rätt val menade han (om man nu inte behöver en partition för Windows vill säga).
När jag tidigare har partitionerat hårddiskarna på min gamla stationära G4 så upplevde jag både för och nackdelar. Att ha var sak på sin plats kändes bra och gjorde det enklare att köra backupp på mina dokument samt att uppdatera systemet. Jag fick dock en känsla av att det tog längre tid att starta upp datorn eftersom den kollade av alla partition för systemfiler (kan någon bekräfta eller dementera min känsla för detta). Dessutom blev det en del oönskat kopierande av filer mellan partitionerna.
Så vad är för är den bästa lösningen?
Har MacWorld artikeln en felaktig syn på hur hårdiskar fungerar och nyttan av en scratch disk partition?
Är en eller flera partitioner att föredra?