Köpte en MBP 13" Alu av en kompis som inte startade. Den har varit ut för vattenskada men hade lite livstecken som fick mig att tro att den kanske bara behövde lite kärlek.
När jag köpte den så tog den laddning men startade (ljud ok, flimrig skärm) inte längre än till "Apple" -skärmen där den stannade och laddade i evighet (normal, klar skärm efter ett tag).
1. Började min felsökning med att nollställa SMC vilket inte gav några som helst resultat.
2. Nästa steg var då en ominstallering av OS X. Det hela verkade börja helt okej. Dock stötte jag på problem när själva installationen skulle ske. Diskrensning, val av språk och allt fungerade precis som vanligt men vid installation så stannade allt av. Ingen "Estimated time of installation" som borde hamna på ca. 30min och repetitiva ljud från hårddisken, som om den inte kunde läsas. Efter ca. 1h i samma läge kom ett felmeddelande "Installation Failed."
3. Laddade ner UBCD (Ultimate Boot Disc, version 4.11) och kollade att RAM-minnet var i skick på samma gång som jag nukade disken. Fick meddelandet att några sektorer av hårddisken var i dåligt skick.
4. Köpte ny hårddisk, ominstallation igen, inga framsteg.
5. Nu var det då dags att ta isär henne för att se hur komponenterna såg ut. Plockade isär så mycket jag kunde få i bitar och började tvätta med isopropanol. Lät komponenterna torka ett tag och plockade ihop, kopplade i batteri, laddningskabel, startade upp och konstaterade att den inte tog laddning längre. Min MagSafe kabel är helt död när jag har batteriet i och när jag tar bort batteriet så blinkar den grönt, endast grönt. Efter detta fick jag nog och lade undan henne och tänkte på något annat ett tag.
Två veckor senare:
Städade lite och hittade på en macbook som låg och skräpade, kastar i laddkabeln och konstaterar att den tar emot laddning. Startar upp och försöker köra en ominstallation med tanken att tiden läker alla sår men fastnar i precis samma läge som sist. När installationen var under gång så råkade jag slita ur laddkabeln, efter det indikerade den att den inte kunde ta emot laddning längre (MagSafe lyser inte alls).
Nu nördar där ute får ni gärna hjälpa mig.
/Os.