Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Gratis apps kostar i efterhand

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Växjö
  • 2010-03-18 09:02

En sak som jag tycker är lite lurig är att vissa apps som är "gratis" har en tendens att kosta i efterhand.
Min 5-åriga son tycker om att spela på min telefon. Han har t.o.m. lärt sig ladda ner spel. Dock vet han inte mitt lösenord så jag måste komma och skriva/kolla innan så han inte råka klicka på några dyra apps. Dock så har jag nu fått erfara ett par gånger att det är lätt att det kan kosta i efterhand i stället - helt utan att man behöver gå in på app-store igen och/eller behöver skriva in lösenordet. Man får bara informationen i ett mail att mer pengar har dragits. Så här såg det ut igår:

Slingshot Cowboy, v2.3.23, Seller: Digital Prunes, Inc. (9+) Free
Slingshot Cowboy 2.0 Premium Features, Seller: Digital Prunes, Inc. 38.00Kr

Den sistnämnde har alltså tillkommit enbart av att sonen har spelat. Nu har jag inte koll på exakt vilka knappar han trycker på när han är inne i spelet.. men det kan vara en liten varning till andra föräldrar - bara för att du laddat ner en gratis app till sonen/dottern så kan det ändå kosta pengar..

Det där låter som "in-app-purchases", med tanke på "premium features"-biten. Något av den nya trenden på appstore med gratis program och innehåll man får köpa till för att utöka upplevelsen. Absolut bra att belysa detta ur föräldraperspektivet då det inte är lika uppenbart för barn när något kostar pengar väl inne i programmet/spelet.

Kan kanske vara bra att slå av "köp inne i program" under "begränsningar", bara för att vara på den säkra sidan. Hade inte tänkt på att möjligheten fanns förrän jag kollade nyss, så det verkar som Apple har tänkt på saken.

• Medlem
  • Växjö
  • 2010-03-18 09:32
Ursprungligen av Bluestreak:

Det där låter som "in-app-purchases", med tanke på "premium features"-biten. Något av den nya trenden på appstore med gratis program och innehåll man får köpa till för att utöka upplevelsen. Absolut bra att belysa detta ur föräldraperspektivet då det inte är lika uppenbart för barn när något kostar pengar väl inne i programmet/spelet.

Kan kanske vara bra att slå av "köp inne i program" under "begränsningar", bara för att vara på den säkra sidan. Hade inte tänkt på att möjligheten fanns förrän jag kollade nyss, så det verkar som Apple har tänkt på saken.

Aha. Tack så mycket för det tipset!

• Medlem
  • Växjö
  • 2010-03-22 10:47
Ursprungligen av Bluestreak:

Vart hittar jag den här inställningen? I telefonen? i iTunes? Hittar det inte..

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-03-18 09:54

Apple har ju sagt (både Steve och iPhone-software-chefen....) att fria apps ska vara fria, de ska inte kunna kosta något i AppStore. Som jag fattade det är det bara betal-apps som ska kunna ha InApp Purchase. Men då missuppfattade jag nog det....

• Medlem
  • Växjö
  • 2010-03-18 10:15

Hittade mailet med det andra spelet också:

Cocoto Kart Free, v1.01, Seller: stephane portha (4+) Free
Cocoto Kart Offline Mode, Seller: stephane portha 15.00Kr

Offline Mode.. hmm..

Ursprungligen av Hallon:

Hittade mailet med det andra spelet också:

Cocoto Kart Free, v1.01, Seller: stephane portha (4+) Free
Cocoto Kart Offline Mode, Seller: stephane portha 15.00Kr

Offline Mode.. hmm..

Vissa Apps är ju fria under en begränsad tid - men då brukar det stå som ett erbjudande. Då kan det ju inte komma några kostnader just på den hämtade appen. Sedan finns det program som har länkar i sig ex. från en "lightversion" till full version. Då blir det också en kostnad. Kan vara lätt att missa. Några varianter som jag märkt.

• Medlem
  • Malmö
  • 2010-03-18 10:17
Ursprungligen av kenjon:

Apple har ju sagt (både Steve och iPhone-software-chefen....) att fria apps ska vara fria, de ska inte kunna kosta något i AppStore. Som jag fattade det är det bara betal-apps som ska kunna ha InApp Purchase. Men då missuppfattade jag nog det....

Ja det är egentligen jag också har uppfattat det precis som du. Men det var kanske en sån graj som lät bra men inte riktigt var det eller något...

• Medlem
  • 2010-03-18 13:12
Ursprungligen av kenjon:

Jo så sa de från början, men sen ändrade de på sig. Tror att det hade med att utvecklarna skulle slippa göra speciella Lite-versioner av sina program för att låta användarna prova dem innan köp. Nu kan de göra en gratis-app och sen aktivera fullversionen genom in-app-köp.

Bra eller dåligt? Vet inte...

Jag tycker inte om den här utvecklingen.
Känns inte ärligt.

Betalar hellre från början, så jag vet vad jag får och vad det kostar.

Ursprungligen av hugolarsson:

Jag tycker inte om den här utvecklingen.
Känns inte ärligt.

Betalar hellre från början, så jag vet vad jag får och vad det kostar.

Men har du läst tråden? Utvecklingen? Det intrycket jag får är att trådskaparen laddat hem ett program gratis och sedan har trådskaparens avkomma lyckats göra en in-app köp som förstås kostar pengar.

• Medlem
  • Växjö
  • 2010-03-19 12:37
Ursprungligen av poseidon84:

Men har du läst tråden? Utvecklingen? Det intrycket jag får är att trådskaparen laddat hem ett program gratis och sedan har trådskaparens avkomma lyckats göra en in-app köp som förstås kostar pengar.

"Avkomma" - men ja, du har uppfattat det rätt.
Man får ju hoppas att det tydligt framgår (för den som kan läsa) att klickar jag "här" så kommer det kosta pengar. Nu i efterhand hittar jag ingen sådan info i appen eftersom jag nu förmodligen har premiumversionen..

• Medlem
  • Mjölby
  • 2010-03-22 06:44

Varför inte skapa ett iTunes konto utan Kontokort? Då kommer du aldrig att få det problemet när din son laddar ner program då är det ju bara att använda den mailen.

• Medlem
  • Växjö
  • 2010-03-22 10:46
Ursprungligen av Addox:

Varför inte skapa ett iTunes konto utan Kontokort? Då kommer du aldrig att få det problemet när din son laddar ner program då är det ju bara att använda den mailen.

Kan man ha olika konton till samma telefon utan att det strular med synkning osv? Försvinner inte det ene kontots program när jag synkar med det andra kontot? Stannar musik och inställningar kvar osv osv..?

Ursprungligen av Hallon:

Kan man ha olika konton till samma telefon utan att det strular med synkning osv? Försvinner inte det ene kontots program när jag synkar med det andra kontot? Stannar musik och inställningar kvar osv osv..?

Inga problem alls.

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-03-22 11:10

Inställningar: Allmänt, längst ner, Begränsningar

Ursprungligen av kenjon:

Inställningar: Allmänt, längst ner, Begränsningar

Om man gör så, är man då garanterad att det inte går att köpa" in app" utan att man anger rätt kod?

Men "in app purchase" kräver väl att man skriver in sitt iTunes-lösen. Jag förstår inte problemet, om man nu inte lämnat ut sitt lösenord.

Tar tillbaks mitt påstående. Det krävs INTE något lösenord vid"in app purchase".

Ursprungligen av Macaddict:

Men "in app purchase" kräver väl att man skriver in sitt iTunes-lösen. Jag förstår inte problemet, om man nu inte lämnat ut sitt lösenord.

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-03-22 18:54

Det tycker jag ju är en miss..... eller en bugg?

• Medlem
  • Växjö
  • 2010-03-23 08:39
Ursprungligen av kenjon:

Det tycker jag ju är en miss..... eller en bugg?

Ja, ett lösenord hade både varit väldigt enkelt för användaren samtidigt som det höjer ett litet extra varningsfinger att nu kommer det kosta pengar - plus att obehöriga söner ej kan genomföra sådana köp

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-03-23 09:46
Ursprungligen av Hallon:

Ja, ett lösenord hade både varit väldigt enkelt för användaren samtidigt som det höjer ett litet extra varningsfinger att nu kommer det kosta pengar - plus att obehöriga söner ej kan genomföra sådana köp

Borde vara en bugg.... man får ju skriva in lösenord när man laddar ner allt annat, även gratisprogram.
Maila Apple!

• Medlem
  • Växjö
  • 2010-03-23 09:53
Ursprungligen av kenjon:

Borde vara en bugg.... man får ju skriva in lösenord när man laddar ner allt annat, även gratisprogram.
Maila Apple!

Vart hittar jag en mailadress/meddelandeformulär till dom?

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-03-23 11:08
Ursprungligen av Hallon:

Vart hittar jag en mailadress/meddelandeformulär till dom?

Sitter på en PC nu, men i en hel del av Apples program finns det en Feedback-länk i menyn under programnamnet.
Du får nog inget svar, men om många rapporterar samma sak, kan det hjälpa.

1
Bevaka tråden