Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny MacBook Pro på gång? Version 6.1 Quad Core?

Tråden skapades och har fått 1478 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Mange123:

Nu är jag less på det här. I snart tre månader har jag hört att "i nästa vecka kommer det en ny modell..."

Fast vem har sagt det? Ingen här så vitt jag vet.

Det är många som hoppas varje vecka eftersom det är hög tid för en uppdatering, men det är en himla skillnad mot att påstå att det kommer något.

Faktum är att mycket av snacket här har varit kring det faktum att det saknas lovande rykten. Idag kom ett av de bästa hittills, men det kanske var lite väl optimistiskt att tro att det automatiskt bytte att det skulle komma nu omedelbart.

Ursprungligen av Adrian B:

Fast vem har sagt det? Ingen här så vitt jag vet...

Nej, jag har hängt med i flera forum och självklart sneglat på MacRumor... så väntan har varit lång.

Jag använde Mac för tio år sedan när jag pluggade programmering och elektroteknik. Jag har bara lite erfarenhet av Mac OS men däremot lång erfarenhet av andra OS och visst har windows svagheter men även styrkor (jo, tänka sig). Jag vill inte skapa en debatt här så jag lägger mig platt.

Nåväl, jag har bestämt mig för att köpa en MBP 13" men det betyder inte att jag har övergett windows (vi får väl se). Så jag ska alltså bli med Mac för första gången och jag tycker inte att priset för en MBP som snart är ett år gammal är motiverat och därför väntar jag på det som komma skall.

MEN jag vill ha en nu... som ni säkert förstår. Jag är helt såld på designen och jag gillar många av möjligheterna med Mac OS. Att säga någonting negativt om Mac i ett Mac forum är väl som att svära i kyrkan så det undviker jag. Att ställa frågan om ni tror att jag kommer att bli nöjd inser jag är onödigt.

Pengarna bränner i fickan och jag vill ha en nu! Fel forum kanske men det jag inte har bestäm mig för ännu är om jag ska välja en SSD?

Senast redigerat 2010-03-23 20:45
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-03-23 19:02

Jag tycker de borde ta tillbaka luckan som de hade i den första Unibody modellen. I de nyaste får man inte byta hårddisk själv utan att garantin går förlorad, detta påstår de i alla fall på Macforum i GBG. De tar tydligen 500 spänn för att montera en annan disk som man har köpt själv.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-23 19:14
Ursprungligen av P1200VB:

Jag tycker de borde ta tillbaka luckan som de hade i den första Unibody modellen. I de nyaste får man inte byta hårddisk själv utan att garantin går förlorad, detta påstår de i alla fall på Macforum i GBG. De tar tydligen 500 spänn för att montera en annan disk som man har köpt själv.

Felaktigt. Hårddisk och RAM får man byta själv, precis som alltid. Det står fina instruktioner för detta i datorns manual och allt.

Ta 500 spänn för att göra det kan man dock såklart göra ändå, men om du vill kan du skippa det och göra det själv i stället.

Batteriet får man däremot inte längre byta, då det är av en ny typ som är mer känslig och som sitter med kablar direkt på logikkortet i stället för med en användarvänlig låsanordning.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2010-03-23 22:10
Ursprungligen av Rajje:

Felaktigt. Hårddisk och RAM får man byta själv, precis som alltid. Det står fina instruktioner för detta i datorns manual och allt.

Ta 500 spänn för att göra det kan man dock såklart göra ändå, men om du vill kan du skippa det och göra det själv i stället.

Batteriet får man däremot inte längre byta, då det är av en ny typ som är mer känslig och som sitter med kablar direkt på logikkortet i stället för med en användarvänlig låsanordning.

Det var ju tur det så kan man köpa en SSD samtidigt som man beställer ny MBP och montera själv. De sa att skruvarna skulle dras i en viss ordning men det borde ju inte vara några problem att ta reda på hur det ska ske.

• Medlem
  • Hillared
  • 2010-03-23 22:16

Det var ju tur det så kan man köpa en SSD samtidigt som man beställer ny MBP och montera själv. De sa att skruvarna skulle dras i en viss ordning men det borde ju inte vara några problem att ta reda på hur det ska ske.

Se DIY-länken jag postade under Rajje's svar

• Medlem
  • Hillared
  • 2010-03-23 19:17

De har högs troligen fel: http://support.apple.com/kb/index?page=answerlink&url=http%3A%2F%2Fmanuals.info.apple.com%2Fen_US%2FMBPRO_13inch_Mid2009_Hard_Drive_DIY.pdf&answerid=16777216&src=support_site.manuals.search

Från sidan: Apple - Support - Manuals harddrive macbook pro

Edit:Rajje vart snabbare än mig såg jag

• Medlem
  • Jönköping
  • 2010-03-23 19:10
Ursprungligen av Adrian B:

Fast vem har sagt det? Ingen här så vitt jag vet.

den gränsen är sannerligen hårfin Adrian. Personligen tycker jag den passerats flera gånger, inte minst av trådskaparen själv. Att lista 124 rimliga skäl till varför "uppdatering kommer i övermorgon" är snubblande nära gränsen. I alla fall så som jag läser alla hoppfulla inlägg.

Delar verkligen den mening någon förmedlade genom att räkna upp allt man får göra om man konverterar. Det är inte en option överhuvudtaget! Självklart kommer vi vänta tills den kommer och inte köpa ngt Windowsbaserat mög (är inte skåning men det ordet älskar jag). Inte ens jag som sitter med en G4 på 1,5Ghz kan tänka mig en pc, inte ens av nyaste snitt.

Avslutningsvis: här kommer ett löfte från mig. Nästa inlägg blir ett där jag deklamerar vad jag beställt! Over and out.

Ursprungligen av Ricard:

den gränsen är sannerligen hårfin Adrian. Personligen tycker jag den passerats flera gånger, inte minst av trådskaparen själv. Att lista 124 rimliga skäl till varför "uppdatering kommer i övermorgon" är snubblande nära gränsen. I alla fall så som jag läser alla hoppfulla inlägg.

Jag håller inte riktigt med. Nu har jag inte gått tillbaka och kolla alla inlägg (nästan tusen stycken numera!), men det har varit mycket snack (bland annan från min sida) varför det är rimligt med nya modeller nu i februari-mars. Men att läsa det som "löften" att bli besviken över är att läsa in lite väl mycket i det. Men när det väl närmat sig tisdagarna så brukar mesta snacket vara kring avsaknaden av heta rykten (förutom idag då).

Nåja, nog om metadiskussioner

• Medlem
  • Göteborg
  • 2010-03-23 16:12

snygghet/användarvänligthet genom pris, då blir det 10:1 för mac, så priset blir bra!

Problemet är väl att _i USA_ är 3G nytt och ännu inte speciellt välutbyggt/välfungerande samt med olika standarder? = inte så viktigt för Apple...

Men nu när det ser ut som att man kan få en MBP i jobbet så sk_ter jag fullständigt i inbyggt 3G-modem - jag vill att de nya modellerna skall komma omedelbums!

Ursprungligen av johan_tanying:

Problemet är väl att _i USA_ är 3G nytt och ännu inte speciellt välutbyggt/välfungerande samt med olika standarder? = inte så viktigt för Apple...

Men har inte det ändrats en hel del under de senaste åren? iPhone har haft 3G sedan sommaren 2008 och snart kommer iPad med 3G. Inte för att det automatiskt betyder bra 3G-nät, men det betyder att Apple satsar på 3G sedan en tid och de skulle inte göra det utan hyfsad täckning.

Var det inte ett bråk nyligen mellan de stora telebolagen då man slog varandra i huvudet med kartor över respektive konkurrents dåliga täckning?

• Medlem
  • Huddinge
  • 2010-03-24 11:27
Ursprungligen av johan_tanying:

Var det inte ett bråk nyligen mellan de stora telebolagen då man slog varandra i huvudet med kartor över respektive konkurrents dåliga täckning?

OFT: Var det inte Verzion som hackade på AT&T i en reklam att deras 3G-täckning var ett skämt jämfört med deras. Sedan har ju Verzion endast 3G-nät så den samlade täckningen var sämre ändå men det var bara 3G-täckningen som visades.

• Medlem
  • International user
  • 2010-03-24 15:07

Angånde inbyggt 3G, Apple verkar ju i stor sett bara bry sig om amerikanska förhållanden när de designar sina produkter, så jag har väldigt svårt att tro på ett 3G-modem.

Ursprungligen av h_e:

Angånde inbyggt 3G, Apple verkar ju i stor sett bara bry sig om amerikanska förhållanden när de designar sina produkter, så jag har väldigt svårt att tro på ett 3G-modem.

tror inte apple vet att resten av världen finns. se bara till prissättningen eller bristen på officiella applestores.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2010-03-24 17:25

Tack för dagens matematik-lektion, kan vi inte återgå till trådens syfte nu ?

Ursprungligen av NBK:

Tack för dagens matematik-lektion, kan vi inte återgå till trådens syfte nu ?

Den sidodiskussionen är inte värre än alla de andra som varit i den här tråden.

Och den har faktiskt en koppling till tråden, eftersom det spekuleras i att Apple går över till 16:9-skärmar.

/Mod

• Medlem
  • Luleå
  • 2010-03-24 18:47

Den kanske kan hamna i en egen tråd, eller varför inte tas i PM? O:-)

Obesvarad kärlek...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-25 09:09
Ursprungligen av staed:

Obesvarad kärlek...

Och därmed tycker jag vi sätter punkt för denna tråden. Jag måste jobba och inte sitta och uppdatera denna tråden varje timme!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-25 11:03
Ursprungligen av durre:

Och därmed tycker jag vi sätter punkt för denna tråden. Jag måste jobba och inte sitta och uppdatera denna tråden varje timme!

Haha, det kittlar så fort jag ser att någon gjort ett nytt inlägg i denna tråd. Typ är det något nytt som hänt

En förhoppning jag har är att det ska bli möjligt att istället för att ha ett usb-modem kunna sätta i sim-kortet direkt i datorn och alltid vara uppkopplad. Sony Vaio har det på en av sina bärbara.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-26 13:50
Ursprungligen av stile:

En förhoppning jag har är att det ska bli möjligt att istället för att ha ett usb-modem kunna sätta i sim-kortet direkt i datorn och alltid vara uppkopplad. Sony Vaio har det på en av sina bärbara.

Var uppe för nån dag sen. Det är ganska vanligt på PC-laptops så jag hoppas verkligen Apple gör den lilla ansträngning som krävs.

• Medlem
  • Malmö
  • 2010-03-26 22:28
Ursprungligen av Adestro:

Var uppe för nån dag sen. Det är ganska vanligt på PC-laptops så jag hoppas verkligen Apple gör den lilla ansträngning som krävs.

Är långt ifrån en expert men här tror jag dem ser helhetslösningen med tethering mot iPhonen. Så man surfar via den istället för att ha ett extra abbonemang för datorn.

Ursprungligen av Kajan:

Är långt ifrån en expert men här tror jag dem ser helhetslösningen med tethering mot iPhonen. Så man surfar via den istället för att ha ett extra abbonemang för datorn.

men alla äger ju inte en iPhone, men det är inte omöjligt att apple resonerar så som du tänker.:)

• Medlem
  • Malmö
  • 2010-03-27 10:27
Ursprungligen av Ollebro:

men alla äger ju inte en iPhone, men det är inte omöjligt att apple resonerar så som du tänker.:)

Ursprungligen av Stile:

Jo men jag antar att batteriet på iPhonen laddas ur fortare då?

Det vore skönt att inte behöva gå via iPhonen. Jag skulle gärna se möjligheten att det fanns en SIM-kortplats i MBP så slipper man ha en sticka/dongel med sig. Jag tror det kommer, fast förmodligen inte med nästa uppdatering.

Ursprungligen av adestro:

Jag har en iPhone men inte fri datatrafik för det. Sen vill jag bara kunna slå på datorn och vara uppkopplad automatiskt som jag är nu med min PC, inte krångla med en iPhone.

Man måste ju ändå kanske ha ett abbonemang med fri datatrafik om du ska ha den till datorn och då kan du ju lika bra ha det på din telefon och surfa via den. Sen förstår jag att smidigheten blir sämre, och alla inte har en telefon. Men jag tror att Apple tycker att iPhone är ju klart det givna valet ibland mobiltelefoner så det är väll klart alla har en sån Sen kan man ju tycka att finns möjligheten att sätta in simkort så är det ju inte direkt så att den stör någon som inte vill ha den där kan jag tycka.

Så jag är inte emot det, men tror att Apple tänker i dem banorna

• Medlem
  • 2010-03-27 17:01
Ursprungligen av Kajan:

Man måste ju ändå kanske ha ett abbonemang med fri datatrafik

Det är dags för operatörerna att se till att ha bra tvillingkortslösningar för ändamålet. Jag tänker då inte betala för fast data till iPhone, iPad OCH min mbp.:)

(idag fast data till iphone - fungerar ju briljant som modem till mbpn).

• Medlem
  • Malmö
  • 2010-03-27 18:01
Ursprungligen av FrrH:

Det är dags för operatörerna att se till att ha bra tvillingkortslösningar för ändamålet. Jag tänker då inte betala för fast data till iPhone, iPad OCH min mbp.:)

Jo det får dem nog tänka på litegrann...

Jag har inte tänkt så långt att det kommer drabba iPaden också. Men det e ju sant. Dem flesta har redan en telefon sen ska dem trycka in ett kort till i iPaden, eller finns det någon möjlighet för tethering på iPaden?. Detta hör visserligen hemma i iPad tråden så lite OT där.

Men vi får hoppas att dem tänker på det och löser det på något sätt.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-27 18:16
Ursprungligen av FrrH:

Sant, tvilling och kanske trillingkort borde man kunna få välja till utan att det ska vara allt för dyrt. Idag kostar det 200:- för "fri surf" med Telia till iPhonen, 69:- kostar det för upp till 500MB/ månad. Med en bärbar och eller en iPad samt iPhonen kommer man lätt upp i många GB i månaden så tvilling eller trillingkort låter inte alls dumt, och då till ett rimligt pris.

Då får man helt enkelt jailbreaka iphonen. Ska ju finnas en app som gör iphonen en wireless access punkt. Tada! Så kan både ipaden och laptopen njuta av internet. Som förövrigt kommer kunna nyttja den hastighet som täckningen befarar att leverera gentemot thethering som bara kan leverera 2mbit.

Bevaka tråden