Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny MacBook Pro på gång? Version 6.1 Quad Core?

Tråden skapades och har fått 1478 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Well, nästa tisdag, då j*klar!

Ursprungligen av Ollebro:

Roligt att ni tycker det är ett nedköp, för 15 000kr fick jag USB 3.0, en quadcore i7, ati radeon 5830 och en full hd 15 tum LED skärm. jag är rätt nöjd.

antingen en lågupplöst 15tum core2duo med nvidia 9400 kort för 17 tusen eller HP Envyn för 15. SVÅRT VAL!
sedan att jag kör osx på den gör det ju bara bättre. som en mac fast bra.

Om vi lämnar hackintosh-debatten därhän - för ni vet vad som gäller kring detta - så skulle jag nog påstå att vad som gör en Mac en Mac är mer än bara att den kör Mac OS X.

Om man bara bara går efter tekniska specar så finns det alltid PC-bärbara till lågpris. Så den jämförelsen kommer alltid att halta. Nu är jag inte riktigt insatt på PC-sidan, men Vaio vore väl en rimligare att jämföra Macar med.

Sen är denna jämförelse skev då den jämför en dator släppt i somras med en helt ny modell.

Men huvudsaken är ju att du är nöjd, good for you.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-23 14:55
Ursprungligen av Adrian B:

Well, nästa tisdag, då j*klar!

Redan kastat in handduken?

Ursprungligen av pgjores:

Redan kastat in handduken?

Ja, Apple Store brukar gå ner tidigt på morgonen amerikansk tid, vilket brukar vara vid lunchtid i Sverige. Och så brukar den komma tillbaka vid 14-15-tiden. Och nu har vi passerat detta utan att något hände, så då är det nog kört idag. Skulle förstås kunna hända något i morgon, men onsdagar är inte alls lika vanliga för uppdateringar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-23 15:50

Men vi har ju sett undantag från detta.

Nu när det gått så lång tid, är det ingen som tror att det blir ett event istället för en simpel tisdagsuppdatering?

  • Medlem
  • 2010-03-23 15:55
Ursprungligen av pgjores:

Men vi har ju sett undantag från detta.

Nu när det gått så lång tid, är det ingen som tror att det blir ett event istället för en simpel tisdagsuppdatering?

Jag tror inte på ett event. iPad lanseras ju i detta nu, och enligt tidigare rykten ska ju nästa iPhone vara en "A+ upgrade" vilket lär generera ett event.

Å andra sidan hade jag gissat på att vi skulle få se en Speedbump av MBP i feb, och processorgenerationsskifte i sommar. Så vad vad jag.

Nu är jag less på det här. I snart tre månader har jag hört att "i nästa vecka kommer det en ny modell..." Jovisst, in your dreams! Man kanske skulle börja titta på en PC iallafall.... (En MBP idag är inte värt pengarna, sett till pris/prestanda!)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-23 15:56
Ursprungligen av Mange123:

Nu är jag less på det här. I snart tre månader har jag hört att "i nästa vecka kommer det en ny modell..." Jovisst, in your dreams! Man kanske skulle börja titta på en PC iallafall.... (En MBP idag är inte värt pengarna, sett till pris/prestanda!)

Tur för Apple att inga mac-användare ser till just pris/prestanda

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-23 17:18
Ursprungligen av Mange123:

Nu är jag less på det här. I snart tre månader har jag hört att "i nästa vecka kommer det en ny modell..." Jovisst, in your dreams! Man kanske skulle börja titta på en PC iallafall.... (En MBP idag är inte värt pengarna, sett till pris/prestanda!)

Dessa kommentarer (som blir fler och fler i denna tråd) är så märkliga. Skulle man överge en välfungerande plattform, lära sig allt på nytt, migrera allt sitt data, hitta tveksamma motsvarigheter till alla sina program, hitta massa nya arbetssätt då där de gamla inte längre gäller och framförallt därefter sitta i flera år framöver med en miljö som är mer problematisk, mindre smidig att jobba i och inte alltid ens har de möjligheter man ursprungligen sökte - bara för att Apple tar lite längre tid på sig än vad vi (godtyckligt) förväntade oss att uppdatera processorerna i en av sina serier till den allra senaste modellen?

Är man så pass mycket ute efter enbart råprestanda förstår jag inte varför man var intresserad av en Mac eller persondatorer över huvudtaget till att börja med - varför inte snegla på t.ex. IBM System z?

Det är för mig en 100 % självklarhet att MacBook Pro kommer att komma med betydligt snabbare processorer inom den överskådliga framtiden. Eller menar ni att ni tror att MacBook Pro-serien på något sätt skulle ha nått sitt slut nu - att det inte kommer någon mer modell, så det är dags att överge den och Apple och byta plattform helt och hållet?

Själv skulle jag dock utan tvekan nöja mig med hastigheten hos en PowerBook G4 fram till 2015-2020 om alternativet var att köra Windows.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-23 17:24
Ursprungligen av Rajje:

Dessa kommentarer (som blir fler och fler i denna tråd) är så märkliga. Skulle man överge en välfungerande plattform, lära sig allt på nytt, migrera allt sitt data, hitta tveksamma motsvarigheter till alla sina program, hitta massa nya arbetssätt då där de gamla inte längre gäller och framförallt därefter sitta i flera år framöver med en miljö som är mer problematisk, mindre smidig att jobba i och inte alltid ens har de möjligheter man ursprungligen sökte - bara för att Apple tar lite längre tid på sig än vad vi (godtyckligt) förväntade oss att uppdatera processorerna i en av sina serier till den allra senaste modellen?

Själv skulle jag dock utan tvekan nöja mig med hastigheten hos en PowerBook G4 fram till 2015-2020 om alternativet var att köra Windows.

Så rätt så rätt
Det går inte att jämföra Win med OS X. Inte heller en bärbara där fläkten drar igång titt som tätt med en tystlåten MBP.

Ursprungligen av Rajje:

Dessa kommentarer (som blir fler och fler i denna tråd) är så märkliga. Skulle man överge en välfungerande plattform, lära sig allt på nytt, migrera allt sitt data, hitta tveksamma motsvarigheter till alla sina program, hitta massa nya arbetssätt då där de gamla inte längre gäller och framförallt därefter sitta i flera år framöver med en miljö som är mer problematisk, mindre smidig att jobba i och inte alltid ens har de möjligheter man ursprungligen sökte - bara för att Apple tar lite längre tid på sig än vad vi (godtyckligt) förväntade oss att uppdatera processorerna i en av sina serier till den allra senaste modellen?

trångsynthet mår ingen bra av.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-23 19:30
Ursprungligen av Ollebro:

trångsynthet mår ingen bra av.

Handlar inte om trångsynthet. Vill man byta till/komplettera med Windows av någon anledning - visst. Men vi kan väl alla vara överens om att Mac-datorer och Windows-datorer inte är samma sak. Är man ute efter en Mac har jag svårt att förstå varför man väljer en helt annan sorts produkt p.g.a. att någon teknisk specifikation inte är tillräckligt bra på Macen förrän om ett litet tag. Jag menar, Mac eller Windows är inget man väljer emellan på samma sätt som man väljer mellan två märken av falukorv - snarare som att välja mellan falukorv och ett sexpack öl?

Men för att tala om något annat: Hur stor tror ni chansen är att man slopar de tjocka kanterna runt datorn/skärmen? Ända sedan PB ersattes med MBP har jag stört mig på dem och inte förstått varför de inte satsar på att jobba ner storleken igen. Det skulle bli ganska stor skillnad till det yttre, men skärmen och tangentbordet skulle kunna vara precis lika stora som nu.

Ursprungligen av Rajje:

Men för att tala om något annat: Hur stor tror ni chansen är att man slopar de tjocka kanterna runt datorn/skärmen? Ända sedan PB ersattes med MBP har jag stört mig på dem och inte förstått varför de inte satsar på att jobba ner storleken igen. Det skulle bli ganska stor skillnad till det yttre, men skärmen och tangentbordet skulle kunna vara precis lika stora som nu.

konstigt nog älskar jag kanten runt macbook pron men hatar den på alla andra datorer.:tveksam:
sedan blir ju datorn större som du säger med kanten vilket ger mer utrymme för batteri, för kylning osv i datorn. går ju rykten om att datorn skulle bli i 16:9 så de skulle få ännu mer yta att stoppa in kylning och batteri på.

Ursprungligen av Ollebro:

...datorn skulle bli i 16:9 så de skulle få ännu mer yta...

Jag kanske missuppfattar vad du menar, men 16:9 är mindre än 16:10 - hur skulle det kunna ge mer yta?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-03-23 21:35
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jag kanske missuppfattar vad du menar, men 16:9 är mindre än 16:10 - hur skulle det kunna ge mer yta?

De får inte mer yta, men de blir bredare om Apple inte ändrar antalet tum.

Ursprungligen av h_e:

De får inte mer yta, men de blir bredare om Apple inte ändrar antalet tum.

och bredare borde väll innebära mer plats för allt stoppa i mer kylning osv.

Ursprungligen av Ollebro:

och bredare borde väll innebära mer plats för allt stoppa i mer kylning osv.

Bredare, men samtidigt lägre, ger inte automatiskt mer yta.

Jämför en rektangel med sidorna 16x10 cm, och en med sidorna 16x9 cm. Vilken har störst area?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Bredare, men samtidigt lägre, ger inte automatiskt mer yta.

Jämför en rektangel med sidorna 16x10 cm, och en med sidorna 16x9 cm. Vilken har störst area?

morderkortet ligger på brädden och inte längden och det skulle isåfall ge mer plats för moderkortet.

Ursprungligen av Ollebro:

morderkortet ligger på brädden och inte längden och det skulle isåfall ge mer plats för moderkortet.

Jag måste nog visa dig med ett exempel...

MacBook Pro, med 13,3-tums 16:10-skärm.
Bredd 32,5 cm, djup 22,7 cm.
Arean blir ca 738 kvadratcentimeter.

HP Pavilion, med 13,3-tums 16:9-skärm.
Bredd 32,7 cm, djup 22,1 cm.
Arean blir ca 723 kvadratcentimeter.

Sony Vaio, med 13,3-tums 16:9-skärm.
Bredd 32,6 cm, djup 22,6 cm.
Arean blir ca 737 kvadratcentimeter.

Allting beror ju på hur stor "kant" man har ovanför och under skärmen. Det blir inte automatiskt mer utrymme bara för att man byter från 16:10 till 16:9. Utan det blir oftast mindre, vilket ovanstående exempel visar.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2010-03-24 16:33
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Allting beror ju på hur stor "kant" man har ovanför och under skärmen. Det blir inte automatiskt mer utrymme bara för att man byter från 16:10 till 16:9. Utan det blir oftast mindre, vilket ovanstående exempel visar.

Det är ju ganska självklart eller? 16*10 är ju mer än 16*9

Ursprungligen av theoo:

Det är ju ganska självklart eller? 16*10 är ju mer än 16*9

Ja, det tycker jag också. Och det har jag försökt förklara för Ollebro i ett antal inlägg nu...

Ursprungligen av theoo:

Det är ju ganska självklart eller? 16*10 är ju mer än 16*9

Jo, för en given diagonal är arean för 16:10 5,2% (eller 1685/1602 ggr) större än 16:9. Detta oavsett om skärmen är på 13, 15 eller 17 tum. Den största arean erhålls för 16:16 (dvs 1:1) som är 17% större än 16:9.

Senast redigerat 2010-03-24 17:09
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jag måste nog visa dig med ett exempel...

jo jag förstår att den blir mindre på så vis men vad jag menade var att om de gick ned till 16:9 så kanske de helt enkelt väljer en skärm som är snäppet bredare än den de använder idag, fortfarande 15 tum men större. eller är det inte möjligt?:tveksam:

Ursprungligen av Ollebro:

jo jag förstår att den blir mindre på så vis men vad jag menade var att om de gick ned till 16:9 så kanske de helt enkelt väljer en skärm som är snäppet bredare än den de använder idag, fortfarande 15 tum men större. eller är det inte möjligt?:tveksam:

Heheh... Hur kan den vara större men fortfarande 15 tum...? Om den är större blir den ju 16, 17, 18 tum o s v. Eller vad menar du?

Jag föredrar 16:10 på skärmarna. Jag tycker det är en bra kompromiss mellan 4:3 och 16:9. Med 16:10 får man plats med paletterna i flertal program t.ex. InDesign.

Svarta 'borders' uppe och nere i rutan vid filmer stör mig inte ett dugg. På TV är det dock ok att ha 16:9.

Ursprungligen av Capeman:

Heheh... Hur kan den vara större men fortfarande 15 tum...? Om den är större blir den ju 16, 17, 18 tum o s v. Eller vad menar du?

Han menar nog att en 16:9 är något bredare än 16:10 vid samma tumstorlek (2,8 % bredare). Så den är alltså vara större på bredden, men blir naturligtvis mindre på djupet.

Ursäkta "matematiklektionerna" men det är långt till nästa tisdag. Vi hinner nog komma tillbaka till ämnet tills dess.

Ursprungligen av M. Sundbom:

Han menar nog att en 16:9 är något bredare än 16:10 vid samma tumstorlek (2,8 % bredare). Så den är alltså vara större på bredden, men blir naturligtvis mindre på djupet.

Ursäkta "matematiklektionerna" men det är långt till nästa tisdag. Vi hinner nog komma tillbaka till ämnet tills dess.

Jaa... Fast inlägget förvirrar mig fortfarande lite.

Aaanyway... Det här är lite som med kärlek. Sitter man och väntar på det kommer det aldrig. Går man vidare med livet och tänker på annat så händer det plötsligt.

Ursprungligen av Capeman:

Jaa... Fast inlägget förvirrar mig fortfarande lite.

Aaanyway... Det här är lite som med kärlek. Sitter man och väntar på det kommer det aldrig. Går man vidare med livet och tänker på annat så händer det plötsligt.

Detta ÄR kärlek

Ursprungligen av hansfilipelo:

Detta ÄR kärlek

Hatkärlek?

Ursprungligen av Capeman:

Hatkärlek?

Nej MacBook Pro är kärlek

Ursprungligen av Rajje:

Är man så pass mycket ute efter enbart råprestanda förstår jag inte varför man var intresserad av en Mac eller persondatorer över huvudtaget till att börja med - varför inte snegla på t.ex. IBM System z?

Mmm jättesmart argument verkligen.

Bevaka tråden