Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Signalrouting Logic och Apogee Duet

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej
Jag är ny på forumet och även en relativt nybliven "switcher"
Tidigare har jag använt mig av windows, cubase och en Vox tonelab där jag spelat in stereosignalen precis som jag hör den med effekter och allt. Nu tänkte jag bli lite mer sofistikerad och planerar en setup som inkluderar Macbook Pro, Gitarrförstärkare, Effektpedaler (i stereo), Apogee Duet, Logic och här är min plan (om det fungerar dvs):

Mica upp gitarrstärkaren -> input 1, routa den direkt ut på out 1 -> effekter (delay, harmonizer) -> input 2
Vad jag önskar är alltså att spela in signalen dry men höra allt wet när jag spelar om ni förstår vad jag menar. Sen i efterhand tänkte jag köra ut den torra signalen out 1 och använda mina effekter i stereo (harmonizer) tillbaka på in 1+2 och lägga det på två andra spår så att stereobredden blir maximal i tre kanaler (detune -9c vänster kanal, dry center kanal, +9c höger kanal).

Funkar det eller är det något jag missar? Finns det någon annan lösning som är bättre? Skulle en mixer förenkla något? Absolut bäst vore naturligtvis om jag kunde lyssna på wet/dry/wet men bara spela in dry men jag får inte ihop det då det bara finns 2 ingångar i Duetten då jag behöver 3 för en sådan situation om jag inte missat något...
Tacksam för alla förslag ni kan tänkas ha.
Kent

  • Medlem
  • Stigtomta
  • 2010-03-24 22:07

När du kör grejor ut och in i realtid blir det ofta problem med delaytider. De är inte stora men tillräckliga för att störa spelandet så att du tappar feelingen om du förstår vad jag menar. Om du kör Logic 9 så kan du ju istället använda pluggarna i programmet och ställa in ett ljud med effekter du gillar och lyssna med direct monitoring men spela in dry-signal. Sen när du är nöjd kan du ju alltid köra ut signalen i extern utrustning och in igen. Så skulle nog jag ha gjort.

1
Bevaka tråden