Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Disk borta vid OS9-cd boot på ny G4a?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-19 02:52

Vet inte om jag ska skriva inlägget här eller i hårdvara istället, men testar här o se om man får bassning..

Finns det nått sätt att boota en ganska ny stationär G4 (tror den ligger på 1GHz) på en OS9 skiva eller norton skiva (funkade inte med 7an) om man har problem eller likanande? Boota gick bra, men då försvann disken. Samma på två maskiner.. Boota på meföljade osx disk gick bra, men så vill jag inte ha det. Är det så det är nu för tiden med nya maskiner?

Finns det nått sätt att bara köra os 9 (alt. få det o se ut så)? Kollega som vill ha det av diverse anledningar.

Nån som kan upplysa en som inte jobbat med macarna på ett tag nu..

• Medlem
  • Hammarö
  • 2003-05-19 08:15

Disken du vill komma åt måste ha OS9-drivrutiner installerade. Det gör man när man partitionerar hårddisken i skivverktyget. Jag vet inte om man kan göra det i efterhand.

Alla Powermac G4 går att boota upp i OS9. Alla utom de senaste (singel 1Ghz, dual 1.25Ghz och dual 1.42Ghz).

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-20 13:00

Hmm, ok. Men om jag bootar på en os9 skiva syns inte disken i Diskverktyg. Inte under norton på "missing disk" osv heller.. Är den för ny då..?

• Oregistrerad
  • 2003-05-20 13:14
Citat:

Skrevs ursprungligen av Tommie
Hmm, ok. Men om jag bootar på en os9 skiva syns inte disken i Diskverktyg. Inte under norton på "missing disk" osv heller.. Är den för ny då..?

Skivan är fäl formaterad utan "driver" för OS9 i "bootsektorn" kan tro...
Man får välja med eller utan OS9 "driver" när man formatterar en HFSplus -disk, väljer man utan så finns den inte i OS9

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-20 13:43

Nån som vet om man kan lägga till OS9 driven i efterhand, genom OS X:en?

Det kan inte bero på nått annat att disken är borta, om det finns 2a problem man ska tänka på innan jag tar fram hammaren..
Upptäckte samma fenomen på en till (likadan) maskin, så det är inte bara den..

Tack för eran input!

1
Bevaka tråden