Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skyddsfilm - Lämna in?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej
jag undrar om någon vet om det går att lämna in min iPhone någonstans och få en skyddsfilm monterad?
Det är näst intill omöjligt att göra det själv utan att få i alla fall något dammkorn emellan!!
Dessutom blir displayen lite grumlig av filmen.

Finns det något bättre alternativ?

MVH
David

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-25 11:22

Mja, det enda knepen jag använt mig av och lyckats bra med är att köpa ett någorlunda kvalitativt displayskydd. Stäng dörren til badrummet, sätt duschen på det absolut varmaste och låt spola ett par minuter tills Lützendimma uppstår, nu har du bundit de flesta dammpartiklar som annars hade dansat runt i luften.

Torka av skärmen med medföljande putsduk, inte skjortärmen, dra av skyddsfilem och montera. Simple as that.

Second that, det fungerar väldigt bra

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2010-03-25 13:34

Eller gör som jag. Skippa filmen. Efter två år och dagligt användande har jag inte en enda synlig repa.

Strunta i filmen!

Film är för fegisar

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2010-03-25 14:55

Jag har fått repor på min skärm men det gör mig inget, den är till för att användas ändå. Provade en skyddsfilm ett tag men det vart inget "bra glid i fingret".
Men som det sägs badrumsmetoden ovan borde fungera. Det finns ju inga garantier för att det blir 100% dammfritt för att du lämnar in den.

Små dammkorn plockar man bort med hjälp av en dubbelvikt remsa tejp.

Sen sitter man helst på ett dammfritt ställe när man slänger på den. Det finns en massa olika plastfilmer; vissa blir bubbliga och konstiga, men vissa är lite tjockare och styva. Power supports film är nästan helt osynlig.

Visible shield ska man hålla sig bort från, har jag hört.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-25 16:36

Jag kan verkligen rekommendera Artwizz ScratchStopper

Apple själva har kastat ut skyddsfilmerna från AppleStore för att en del av dem har lite för bra lim. När man drar av filmen följer det oleofobiska (oljeavstötande) skiktet med. Då pajjat man sin skärm.

Haft en 3GS sedan nästan när den kom ut, inte en repa än.
Enda jag tänker på - inte nyckelknippan i samma ficka....

Ursprungligen av Goflorp:

Apple själva har kastat ut skyddsfilmerna från AppleStore för att en del av dem har lite för bra lim. När man drar av filmen följer det oleofobiska (oljeavstötande) skiktet med. Då pajjat man sin skärm.

Haft en 3GS sedan nästan när den kom ut, inte en repa än.
Enda jag tänker på - inte nyckelknippan i samma ficka....

Yikes!!!
Kan man på något sätt se att detta skikt är borta?
För du skriver att man har förstört sin skärm. Hur yttrar det sig?

Annars bra tips ang. lytsen-dimman i badrummet.
Värt att testa, men jag kanske ska skippa skyddet då...
hmm

//David

  • Medlem
  • International user
  • 2010-03-25 20:32
Ursprungligen av SpufuZ:

Yikes!!!
Kan man på något sätt se att detta skikt är borta?
För du skriver att man har förstört sin skärm. Hur yttrar det sig?

Annars bra tips ang. lytsen-dimman i badrummet.
Värt att testa, men jag kanske ska skippa skyddet då...
hmm

//David

Fett från fingrarna borde stanna kvar.

Ursprungligen av SpufuZ:

Yikes!!!
Kan man på något sätt se att detta skikt är borta?
För du skriver att man har förstört sin skärm. Hur yttrar det sig?

Annars bra tips ang. lytsen-dimman i badrummet.
Värt att testa, men jag kanske ska skippa skyddet då...
hmm

//David

Jag gissar på att det ser ut som skärmen är randig, skiktet kommer släppa ojämnt, i ränder.
Det går säkert bra i 99 fall av 100 MEN, skärmen BEHÖVER inget skydd.
Det är ingen Ericsson T68 där skärmen är en pressad bit plast utan på iPhone pratar vi GLAS. Det tål en hel del innan det får en repa.
Skulle tro att det enda man behöver tänka på är att sluta lägg hela nyckelknippan i samma ficka som luren. Jag har inte en repa på min skärm . inte haft ngt på och haft den i fickan på såväl jobb som fritiden. Jeansen (bakfickan) och i jackfickan sedan tre vkr efter 3GS kom ut. Nada, nil, nich, inget.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2010-03-25 20:44

Har iPhone 3G och efter dagligen och konstant användande har heller inte jag en endaste skärmrepa. Imponerande!

Ursprungligen av SpufuZ:

Hej
jag undrar om någon vet om det går att lämna in min iPhone någonstans och få en skyddsfilm monterad?
Det är näst intill omöjligt att göra det själv utan att få i alla fall något dammkorn emellan!!
Dessutom blir displayen lite grumlig av filmen.

Finns det något bättre alternativ?

MVH
David

Jag vet inte vart du bor, men om du hade funnits i skånetrakten hade jag gärna hjälpt dig installera ett skärmskydd, gratis. Jag har installerat flertalet "full body protection"-skydd av märket Clear-Coat (www.clear-coat.com) på vänners iPhones utan vare sig repor eller damm under.

Knepet?

Den korta versionen: Tid och tålamod

Den längre: Sätt dig i ett rent rum (till synes), torka av din iPhone grundligt med mikrofiber-duk tills du varken ser fettfläckar eller dammkorn.

Om man sedan som jag väljer Clear-Coat så får man första tvätta sina händer noga, sedan spraya vattenlösningen som medföljer på fingrarna för att inte skyddet ska fastna och sedan är det bara att köra igång.

Jag är inte affilerad med Clear-Coat (amerikanskt företag), men de lovordas av välkända Youtube-profiler som Larry Greenberg och Jon4lakers

YouTube - Clear Coat: Total Device Protection

YouTube - Clear-Coat Review

Ja de sopar hem stålar gladpackssäljarna på sina iPhone skärmskydd, den saken är klar. När sjutton ska folk begripa att en iPhone i princip aldrig behöver ett skydd på skärmen mot repor, så länge man använder och hanterar sin iPhone på ett normalt sätt, och som Goflorp säger tänker på en så enkel sak som icke nycklar mynt o dyl. i samma ficka som iPhonen.

Jag har haft en 2G i drygt 1,5 år på byggjobb och fritid i fickan utan minsta skydd på den och inte en enda repa på glaset. Nu har jag haft en 3Gs sen dag 1 de släpptes i Sverige och helt utan minsta skydd, och inte heller på den finns minsta repa eller märke på glaset.

iPhonens härdade glas är ruskigt represistent helt enkelt.

Dr Tinnitus

Tack alla för inläggen!
displayskyddet är nu av och jag kommer inte sätta på ett igen heller.
Nu ska jag bara njuta av den den så här långt bästa telefonen jag ägt!!

1
Bevaka tråden