Hej!
Min kompis har köpt en iMac 21.5, för en vecka sen eller så.
Jag var med vid starten och allting funkade helt perfekt, den snurrade igång snabbt och allt var allmänt Mac. It just works.
Han har haft datorn i några dagar nu och det har börjat spöka en del, flash gör att hela datorn kraschar mellan varven och fläkten varvar upp något brutalt.
Han installerade windows xp via bootcamp och lekte runt, det fungerade prima.
Sen kände han för att installera Windows 7, så han tog bort Windowspartitionen och startade om datorn, men datorn försöker automatiskt starta in i windows/bios och han kommer fram till något i stil med "Cant find any boot device", och där är han fast. Han startar om datorn och håller ned Alt vid start, detta hjälper inte alls.
Han provade starta datorn och höll in vänster musknapp, då kom Apple loggan upp en sekund eller så och datorn är stilla och allt som syns är en vit/grå bild.
Datorn har i övrigt varit väldigt seg de senaste dagarna också.
Någon som vet vad som är fel? Lämna in datorn eller kan man vidta någon mindre drastisk åtgärd?
UPDATE: Han lyckades starta med Snow Leopard-skivan och skulle installera om, men där man väljer destination finns ingen hårddisk. Han gick in på Skivverktyg och där hittade han hårddisken, han donar runt lite där och hoppas på det bästa. Annars blir det till att kräva pengar tebax eller få en ny antar jag.