Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

SMS-signal med anslutna hörlurar

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-12 17:02

Hej

hej, om jag har hörlurarna anslutna till iPhone, men inte i öronen, så hörs ingen signal när jag får SMS.

Vad kan jag göra för att åtgärda detta?

tack
//Peter

dra ur hörlurarna..

har inte sett någon annan lösning iaf..

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-02-13 07:01

Stoppa in lurarna i öronen....

Pröva om det hjälper att slå på vibration...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-18 21:56
Ursprungligen av Gusten68:

Pröva om det hjälper att slå på vibration...

tyvärr inte

• Medlem
  • Borås
  • 2010-02-19 15:16

Men alltså, hörlurarna har du ju i telefonen för att du vill lyssna genom dem. Tänker nog Apple och alla andra mobiltillverkare iallafall, vilket gör att mobilen leder allt ljud genom hörlurarna.

Tyvärr är det nog så att du får inställa dig på att dra ur hörlurarna om du inte ska ha dem i öronen. Är det bara SMS-signalen du vill höra utan att ha hörlurarna i öronen eller vill du ha ringsignalen och musik också genom högtalaren när hörlurarna är ikopplade?

• Medlem
  • International user
  • 2010-02-19 17:15
Ursprungligen av frukt:

Men alltså, hörlurarna har du ju i telefonen för att du vill lyssna genom dem. Tänker nog Apple och alla andra mobiltillverkare iallafall, vilket gör att mobilen leder allt ljud genom hörlurarna.

Tyvärr är det nog så att du får inställa dig på att dra ur hörlurarna om du inte ska ha dem i öronen. Är det bara SMS-signalen du vill höra utan att ha hörlurarna i öronen eller vill du ha ringsignalen och musik också genom högtalaren när hörlurarna är ikopplade?

Nja, på en Nokia får man ringsignalen genom högtalaren med headset inkopplat.

• Medlem
  • Malmö
  • 2010-02-19 17:13

Ringsignalen hörs ju faktiskt oavsett om man har lurar eller inte.

• Medlem
  • Borås
  • 2010-02-21 11:01

Okej, fel av mig. Jag går hem och drar något gammalt över mig nu.

• Medlem
  • 2010-03-27 20:16

Detta är ett mkt irriterande fenomen. Självklart borde sms-signalen höras från högtalaren även om hörlurarna är inkopplade! Det är ju jättevanligt att man inte drar ur sina hörlurar (finns ju stor risk att slita ut kontakten/glapp om man gör detta fem sex ggr per dag) så fort man inte lyssnar på musik. Själv lyssnar jag alltid på musik/ser på film varje morgon på tåget, kommer till arbetet och lägger ner telefonen i väskan, utan att dra ur sladden, så att den är redo inför hemfärden. Drar faktiskt aldrig ur sladden förrän jag vet att jag INTE kommer att lyssna på musik inom kort.

• Medlem
  • International user
  • 2010-03-27 21:25
Ursprungligen av Fexe:

Detta är ett mkt irriterande fenomen. Självklart borde sms-signalen höras från högtalaren även om hörlurarna är inkopplade! Det är ju jättevanligt att man inte drar ur sina hörlurar (finns ju stor risk att slita ut kontakten/glapp om man gör detta fem sex ggr per dag) så fort man inte lyssnar på musik. Själv lyssnar jag alltid på musik/ser på film varje morgon på tåget, kommer till arbetet och lägger ner telefonen i väskan, utan att dra ur sladden, så att den är redo inför hemfärden. Drar faktiskt aldrig ur sladden förrän jag vet att jag INTE kommer att lyssna på musik inom kort.

Korta arbetsdagar?

• Medlem
  • 2010-03-27 21:38

Det är väl inte så korkat med antingen eller? Det kan ju inte vara både och.
Det man kan ha synpunkter på är att det inte går att välja hur det ska bete sig.

• Medlem
  • International user
  • 2010-03-27 23:04
Ursprungligen av Baron:

Det är väl inte så korkat med antingen eller? Det kan ju inte vara både och.
Det man kan ha synpunkter på är att det inte går att välja hur det ska bete sig.

Tja, det är ju både och för ringsignalen av en anledning. Då borde det kunna gälla även SMS. Har faktiskt själv stört mig på detta. Håller med dig om att det borde gå att kontrollera i inställningarna på samma sätt man kan göra det i OS X.

• Medlem
  • 2010-03-28 11:18

Jag menade att det inte kan vara både på det ena sättet (bara i lurarna) och på det andra (både lurar och högtalare). Det är på ett av dessa sätt.

Ursprungligen av Baron:

Jag menade att det inte kan vara både på det ena sättet (bara i lurarna) och på det andra (både lurar och högtalare). Det är på ett av dessa sätt.

Fast det borde det kunna vara. Tycker själv att det är irriterande att man inte kan välja. Hur svårt hade det varit med en setting där man får välja för alla typer av signaler (sms/mms, email, push-notifications, ringsignal, etc) om de ska höras i högtalaren, lurarna eller åde och?

Jag sitter ibland och lyssnar på musik på platser där man inte vill/får/ska störa andra men jag vill ha ljudet på så jag märker ifall jag får sms/mms men detta går inte för då stör jag ifall någon ringer. Så jag skulle vilja ha flera profiler med flera inställningar helt enkelt (vilket är sjukt att det inte finns faktiskt).

• Medlem
  • International user
  • 2010-03-28 13:17
Ursprungligen av Archangel:

Fast det borde det kunna vara. Tycker själv att det är irriterande att man inte kan välja. Hur svårt hade det varit med en setting där man får välja för alla typer av signaler (sms/mms, email, push-notifications, ringsignal, etc) om de ska höras i högtalaren, lurarna eller åde och?

Jag sitter ibland och lyssnar på musik på platser där man inte vill/får/ska störa andra men jag vill ha ljudet på så jag märker ifall jag får sms/mms men detta går inte för då stör jag ifall någon ringer. Så jag skulle vilja ha flera profiler med flera inställningar helt enkelt (vilket är sjukt att det inte finns faktiskt).

Skicka feedback till Apple om det...

Ursprungligen av zappee:

Skicka feedback till Apple om det...

Ja, man borde göra det. Lär ju dock inte vara den första som "kommer på" den idéen då det finns i så många andra telefoner. Så de lär ha hört det många gånger förut.

• Medlem
  • International user
  • 2010-03-28 19:16

Ju fler desto bättre?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2011-10-26 20:28

Alltså verkar det inte finnas lösning
Har just själv irriterat mig på att varken sms eller kalenderpåminnelser hörs ut från telefonen om man har headset (sladd el. bluetooth) inkopplat.

Typiskt Apple (?) att inte bry sig om ett irriterande vardagsproblem som skulle kosta typ en krona att fixa

Nej, istället får man börskurser automatiskt i "översikten" i iOS5, hur många vill det..

Hur f-n prioriterar dom??

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-10-26 20:37

Rätt enligt mej. Kopplar jag in lurar vill jag ha ljudet där. Vill jag inte det drar jag ur sladden.
Om SMSsignalen skulle gå till högtalaren istället, hör jag ju den inte när jag lyssnar på musiken.

Ursprungligen av kenjon:

Om SMSsignalen skulle gå till högtalaren istället, hör jag ju den inte när jag lyssnar på musiken.

Det finns väl inget som hindrar att signalen går till både högtalare och lurar?

Men i princip håller jag med dig. Jag ser inte heller behovet. Jag tycker också att har man lurar inkopplade så vill man ha allt ljud där.

Men nu finns ju tydligen behovet hos vissa, och då skulle ju detta vara väldigt lätt fixat med ett nytt val bland inställningarna, typ:
"SMS- och ringsignal även i högtalaren vid inkopplade lurar? Av/På"

• Medlem
  • Stockholm
  • 2011-10-26 20:53
Ursprungligen av kenjon:

Rätt enligt mej. Kopplar jag in lurar vill jag ha ljudet där. Vill jag inte det drar jag ur sladden.

Men jag använder min iPhone i första hand som telefon. Och för att undvika strålning + ha händer fria så har jag mitt bluetooth-headset inkopplat när jag är hemma.
Detta är väl en helt normal och vanlig situation för en användare?

(om sladdheadset: som någon nämnde är det för sladden slitsamt att sätta in och dra ur den varje gång man ska prata)

Och under all tid som jag inte pratar i telefonen missar jag ju då dom sms/påminnelser som kommer.

Jag förstår din situation.
Men varför inte också ha en inställningsmöjlighet som passar min situation?

Jag känner EN person som använder headset jämt, p g a strålningen. Nu är ju den självklart helt ofarlig, även om många ändå är rädda. Jag ser inte behovet alls, men visst kunde det väl finnas en inställning - fast jag tror det är alldeles för få som efterfrågar den funktionen för att Apple ska införa den.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2011-10-29 18:15
Ursprungligen av Capeman:

Jag känner EN person som använder headset jämt, p g a strålningen. Nu är ju den självklart helt ofarlig, även om många ändå är rädda. Jag ser inte behovet alls, men visst kunde det väl finnas en inställning - fast jag tror det är alldeles för få som efterfrågar den funktionen för att Apple ska införa den.

Men ett annat skäl är att det också är väldigt skönt att slippa hålla i telefonen, inte minst när man sitter i lång telefonkö..

• Medlem
  • Lund
  • 2011-10-29 19:08

En gnutta OT:

Ursprungligen av Capeman:

Nu är ju den självklart helt ofarlig

Baserat på vad? Att inte alla studier entydigt visar att det är farligt för alla betyder inte att det är bevisat ofarligt. Argument from ignorance - Wikipedia, the free encyclopedia

OnTopic:
Har också stört mig på att ringsignalen inte går fram i högtalarna bara för att sladden råkar sitta i. Samtidigt finns det många lägen då jag inte vill att signalen ska gå fram i högtalarna när jag ändå har lurarna i öronen. EFTERLYSES: Lurar som meddelar telefonen huruvida de sitter mot öronen eller ej, så att telefonen kan avgöra hur signalen ska gå ut.

1
Bevaka tråden