Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Blanda två olika storleksformat/höja upplösningen?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2010-03-29 10:40

Hej!

Kom inte på någon tydlig rubrik, någon mod får gärna ändra.

Jag håller på att göra en liten film med material från två olika kameror, 90% av materialet e filmat med en DV-kamera (band) OCH 10% med en liten pocketkamera inställd på låg upplösning.

Är det möjligt att förstora upp upplösningen i tex Compressor?

Materialet från DV-kameran är:

DV, 720 x 576 (768 x 576), Millions
FPS 25.01

Och filmen från pocketkameran är:

Apple OpenDML JPEG, 480 x 360, Millions
FPS 29.97

Min tanke är alltså att skala upp 480 x 360 till 720(?) x 576. Skulle detta funka eller kommer kvaliten bli helt åt skogen. En annan tanke är om jag behöver ta hänsyn till FPS då dessa är olika i klippen mellan pocketkameran och DV-kameran.

Stort tack på förhand
Jokke

  • Medlem
  • 2010-03-29 13:10

johan_tanying, Zimmerman och alla ni andra kunniga människor, vad säger ni?

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-03-29 14:36

Mitt förslag är att importera materialet och skapa en film på vanligt vis i det program du använder och sedan se om resultatet blir OK.

Kan Quicktime öppna filmen? Prova då att exportera till rätt format (DV-ström) och format (PAL). Är bildfrekvensen "fel" från början (30fps) blir det ju ryckigt men det går inte att komma ifrån (vilket du kan läsa i ett antal av Zimmermans inlägg vad gäller NTSC kontra PAL). Släng sedan in alla filmer i iMovie eller vad du nu vill redigera i.

Kanske att man behöver QT 7 Pro för att exportera till DV?. Har heller ingen aning om utifall det funkar med snöleopardens QT X...

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-03-30 12:57

Borde gå att importera direkt till redigeringsprogrammet som automatiskt konverterar till format som programmet hanterar internt.

Återkom om videoredigeringsprogrammet bråkar.

  • Medlem
  • 2010-03-30 13:30

Hej!

Tack för alla svar!
Jag har uttryckt mig lite otydligt. Filerna går att redigera i FCP utan problem. Det jag vill göra är att "polera upp"(?) filerna från den lilla pocketkameran så att dom blir samma upplösning som filerna från DV-kameran. Jag tänker att det skulle bli bättre resultat om jag vill titta på filmen i ett stort format sen.
E ni med?

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-03-30 18:18
Ursprungligen av Jokke:

Det jag vill göra är att "polera upp"(?) filerna från den lilla pocketkameran så att dom blir samma upplösning som filerna från DV-kameran.

"Polera upp" - du menar att det ser "grynigare"/"mera pixligt" ut från pocket kameran jämfört med DV-kameran?

Det är nog rätt avancerade grejer.

Eh... Det blir väl samma format på rubbet om du drar in "småfilmerna" till ett DV-projekt? Dvs allt blir 720x576. Eller blir småfilmerna kvar i sitt originalformat som en liten ruta med svart ram? I så fall är det nog bäst att först exportera till DV i exvis QT och sedan dra in det i FCP.

Vid all form av förstoring av statiska eller rörligt bilder så tappar man kvalité. Oftast brukar man få ett bättre resultat om man har ett bra grundmaterial att jobba med.
Som det nämnts tidigare brukar det bästa sättet vara att bara testa.
Kan man leva med kvalitén på det uppskalade delarna i filmen så funkar det. Om det ser risigt ut, ja då får man kanske överväga att inte ha med det alternativt köra allt i lägre upplösning. Beror på vad slutresultat ska vara för format. Ska det bara vara för webben så kan 480x360 vara lagomt.
Kan vara en idé att testa och lägga på ett korn på hela filmen. Brukar göra det ibland när jag behöver förstora bilder i Photoshop. Fejka ett filmkorn. Ser man kornet så luras man att bilden är skarp trots att bilden under är lite luddig.
Filmkorn kan dock sega ner renderingstiderna ganska mycket.

1
Bevaka tråden