Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mail kan inte skapa nytt meddelande...

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

...förrän nästa gång jag öppnar programmet! Det lät ju lite konstigt men problemet är alltså att de nya meddelanden jag försöker skapa (i menyn, äpple-n) dyker upp först efter det att jag stängt ner programmet och sedan öppnar det igen... Mycket skumt! Någon som vet vilka inställningsfiler jag måste göra mig av med för att det skall ordna sig? Jag har redan testat "allt" från inställningar etc., t.ex. ta bort konto och lägga in det igen etc.

Konfunderad

  • Medlem
  • 2003-05-20 18:32

1. Jag antar att du har kört något verktysprogram typ Cocktail för att rensa cachefiler, rättigheter mm

2. Kolla först om det står något i Console loggen när du gör ett nytt mail om systemet rapporterar något skumt just då.

3.
Du kan ju alltid prova att slänga (rättare sagt ta en backup först sen släng då du kan lyfta tillbaka denna om den inte funkar) hela
Mails inställningsfil som du hittar under
User/Library/Prefences/com.apple.mail.plist då får skapa om kontot från början.

Och sen kan du prova att importera "nuvarande" mail om dom inte kommer med automatiskt, dom ligger under
User/Library/Mail.

4. Läste på Apples sidor att det kan vara
problem att skicka/spara utkast om man
under fullstädigt namn har med apostrofer typ "Kalle Kula" men det verkar ju inte vara dit problem.

Tack för ditt utförliga svar! Jag måste erkänna att jag inte ens visste om den typen av verktygsprogram som du nämner, men det gör bara att jag skall sätta mig in mer i frågan nu! Vidare skall jag gå igenom de förslag du gav och det känns troligt att något av dem kommer att funka!

Återigen tack för hjälpen!

//Christian

1
Bevaka tråden