Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Filter som blockerar allt utom IR?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2010-03-30 23:51

SItter med ett projekt där jag behöver ett filter som blockerar allt vanligt synligt ljus men släpper igenom IR (våglängden är runt 950 nm). Jag har letat lite på nätet men jag hittar bara UV och polariserade filter. Vet någon här var man kan få tag på ett "anti" IR filter?

Du får skaffa en gammal kamera med Fim. En Nikon f3/F4 kan du nog få billigt....
Ladda den med IR-känslig film och fota med den.
Man får justera Skärpa annorlunda , IR har välan längre våglängd än ljus...

Filmen kan nog bli knepig få tag på...

Eller skaffa en kamera till och ta bort IR-filtret.

PHOTAX har IR-film (dock ganska dyr) och ett bra IR-filter kostar väl 500 spänn...? (sedan tillkommer ju kostnader/trassel/nöjet med att framkalla filmerna...)

vissa digitalkameror funkar hyfsat för IR med enbart ett IR-filter, andra kan man modifiera (dvs byta ut filtret på sensorn).

  • Medlem
  • International user
  • 2010-03-31 01:48

Kameran är inget problem, har som tur är fått tag på ett par industriella digitalkameror som är gjorda för att fota IR. Det var bara själva filtret jag var ute efter, men det hittade jag hos PHOTAX, tack Gabriela! Däremot var det inte billigt...

Nästa fråga blir då: filtret jag hittade är som minst 52 mm i diameter, men min lins är bara 28 mm stor. Finns det något bättre alternativ än silvertejp för att få de två att passa ihop?

Ursprungligen av shandar:

Kameran är inget problem, har som tur är fått tag på ett par industriella digitalkameror som är gjorda för att fota IR. Det var bara själva filtret jag var ute efter, men det hittade jag hos PHOTAX, tack Gabriela! Däremot var det inte billigt...

Nästa fråga blir då: filtret jag hittade är som minst 52 mm i diameter, men min lins är bara 28 mm stor. Finns det något bättre alternativ än silvertejp för att få de två att passa ihop?

Det finns stepupringar för sådant. Googla lite så hittar du massor.

1
Bevaka tråden