Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jailbreak! Alla borde göra det

Tråden skapades och har fått 156 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2010-04-03 21:28
Ursprungligen av theplague:

Detta blir aningen motsägelsefullt då det genom åren med iPhone funnits en hel del jailbreak-fixes för att korrigera Apples buggar.

Vilka buggar?

Ursprungligen av zappee:

Vilka buggar?

Just nu denna: http://www.99.se/1919012-post61.html
Orkar inte gå tillbaka och kolla, men vid varje FW har det funnits fixes för buggar/brister.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-04-01 10:01

Okej, du får se det så. Jag kan ge miljoner exempel på andra saker som isåfall inte heller är "original". Men det är ju skitsamma då. Går inte att vända dig, tycker inte heller att du ska fortsätta läsa i denna tråden då maken till negativism har jag aldrig sett förut.

Ursprungligen av Cokey:

Okej, du får se det så. Jag kan ge miljoner exempel på andra saker som isåfall inte heller är "original". Men det är ju skitsamma då. Går inte att vända dig, tycker inte heller att du ska fortsätta läsa i denna tråden då maken till negativism har jag aldrig sett förut.

Men du tar väl inte åt dig personligen för att PlanB tycker annorlunda? Det låter ju som det... Jag ser inte heller vitsen med jailbreak, och det har jag redan skrivit om i tråden. Skall du bli bitter på mig också nu?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-04-01 10:22

Jag är inte bitter på PlanB, inte heller på dig. Förstår bara inte poängen att sitta och ha dessa negativa åsikter förrän man åtminstone har prövat det. Att kalla det icke apple-aktigt osv osv är ju bara skitsnack. Det är min personliga tanke. Om du tar det som att jag tar åt mig personligen så är det helt fel, har man inte smakat på det så vet man helt enkelt inte.

EDIT: Det jag menar är att i datorer, telefoner, bilar osv osv så gör man allt man kan för att göra enheten, saken personligare, vissa trimmar sina bilar, vissa stylar sina datorer, vissa bygger om extremt mycket, det jag säger är att en förändring inte alltid är något negativt. Bara för att Apple valt att inte låta min iPhone ha möjlighet att t.e.x se min kalender på Lockscreen så är det väl ingen anledning för mig att inte göra det om det nu finns en möjlighet och det är något jag vill ha och behöver.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-04-01 10:23

Egentligen är det inte så konstigt. Det handlar som sagt om känslan inför ett varumärke och vad man upplever som äkta och oäkta. Köper man ett billigt box-trim till sin nya BMW? Man får kanske 40 fler hästar och tar en extra försäkring för ev. motorhaveri, men är det skäl nog? Jag kan tänka situationen då jag både hackar en smartphone och köper boxtrim till en bil. Men inte med Apple och inte med BMW (eller tyskt premiummärke övht)

Ursprungligen av planB:

Egentligen är det inte så konstigt. Det handlar som sagt om känslan inför ett varumärke och vad man upplever som äkta och oäkta. Köper man ett billigt box-trim till sin nya BMW? Man får kanske 40 fler hästar och tar en extra försäkring för ev. motorhaveri, men är det skäl nog? Jag kan tänka situationen då jag både hackar en smartphone och köper boxtrim till en bil. Men inte med Apple och inte med BMW (eller tyskt premiummärke övht)

Vilket (BMW) fick mig att tänka på
Zen och konsten att sköta en motorcykel - Wikipedia

Tydligen så ägnar sig The Phonehouse i Gallerian på Hamngatan i Stockholm åt att Jailbreaka sina telefoner.

Ursprungligen av Bengt Eriksson:

Tydligen så ägnar sig The Phonehouse i Gallerian på Hamngatan i Stockholm åt att Jailbreaka sina telefoner.

Diggar larmet också. Det där gummibandet går inte att ta sig igenom!

Ursprungligen av Bengt Eriksson:

Tydligen så ägnar sig The Phonehouse i Gallerian på Hamngatan i Stockholm åt att Jailbreaka sina telefoner.

WHAT?!
Sjukt oseriöst.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-04-01 10:32

Okej, så bara för att det är Premium så låter du bli? Köper du en sunkig toyota så chippar du? Eller en äldre HTC?

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-04-01 10:42
Ursprungligen av Cokey:

Okej, så bara för att det är Premium så låter du bli? Köper du en sunkig toyota så chippar du? Eller en äldre HTC?

Ungefär så, ja.

Men det beror också på ålder, pris, risker och så.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-04-01 15:57

Är det inte lite konstigt att väääldigt många inlägg om problem med iPhone handlar om lurar som är hackade?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-04-01 20:53
Ursprungligen av Konrad:

Är det inte lite konstigt att väääldigt många inlägg om problem med iPhone handlar om lurar som är hackade?

Nej, det tycker jag inte. Det är ju bara de som har problem som skriver här. De som inte har några problem behöver ju inte skriva och fråga om hjälp
Jag tycker heller inte det är värt att jailbreaka, enbart av den anledningen att om det skiter sej och jag måste Återställa, då sitter jag i skiten.
Det enda jag saknar från jailbreakade lurar är en bättre, mer informativ låsskärm, och programmet "se vem som ringer". Annars är jag väldigt nöjd med min ojailbreakade.

Ursprungligen av Konrad:

Är det inte lite konstigt att väääldigt många inlägg om problem med iPhone handlar om lurar som är hackade?

Nej, det är inte konstigt. De går ju från en genomtänkt produkt till någon fjärrkokt pölsa. Klart de blir kassa i kistan.

Kruxet är ju som vi kommit fram till tidigare i tråden och även i andra.
Att JB sin lur kräver att man är intresserad, vet vad man gör, vet hur man reder ut saker som KAN gå fel.
13-åriga kids har ju inte lärt sig det än...

Men de laddar ner ett program som knäcker luren på en minut och sedan installerar de ALLT.
En del saker för att de är bra.
Annat för att de är snåla och vill kunna ladda ner en bunte program från Pirate Bay.
Annat för att det går - då MÅSTE man ju ha det.

Sedan säger luren *pling* och går totalt i baklås....

Då är det dags skriva inlägg #1 på 99.se ...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-02 00:55

nämen, är ni igång IGEN med samma tröttsamma, fruktlösa debatt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-03 09:16

Har en iPhone 4 med 3Total-abb = fri surf.
för min del är det helt galet att jag inte kan välja om det ska vara lowres eller highres på youtube-klipp. Jag har kapaciteten, så låt mig kolla i bra kvalitet.

Jag vill kunna ladda ner appar större än begräsningen som Apple har satt.

Min iPhone är helt legit som den är nu. Om jag jailbreaker för att ordna till anledningarna ovan, är allt annat som det ska på telefonen? behöver inte mecka med att den ska funka att ringa med som innan, kommer det en Apple-uppdateringen så resettar jag den till senaste backupen i iTunes, eller?

att köpa/ladda ner appar från appstore/musik från iTunes, funkar fortfarande som vanligt?

tack

Ursprungligen av martenj:

Har en iPhone 4 med 3Total-abb = fri surf.
för min del är det helt galet att jag inte kan välja om det ska vara lowres eller highres på youtube-klipp. Jag har kapaciteten, så låt mig kolla i bra kvalitet.

Jag vill kunna ladda ner appar större än begräsningen som Apple har satt.

Min iPhone är helt legit som den är nu. Om jag jailbreaker för att ordna till anledningarna ovan, är allt annat som det ska på telefonen? behöver inte mecka med att den ska funka att ringa med som innan, kommer det en Apple-uppdateringen så resettar jag den till senaste backupen i iTunes, eller?

att köpa/ladda ner appar från appstore/musik från iTunes, funkar fortfarande som vanligt?

tack

Kommer det en ny firmware så får du nog vänta en stund med uppdatering, tills JB-teamen ordnat en ny jailbreak. Eller uppdatera och förlora jailbreak tills en ny är på plats.

Ja, det funkar som vanligt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-08-03 09:27
Ursprungligen av martenj:

Har en iPhone 4 med 3Total-abb = fri surf.
för min del är det helt galet att jag inte kan välja om det ska vara lowres eller highres på youtube-klipp. Jag har kapaciteten, så låt mig kolla i bra kvalitet.

Använd m.youtube.com så slipper du den taskiga kvaliteten på youtube-klippen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-04 12:58
Ursprungligen av vajone:

Använd m.youtube.com så slipper du den taskiga kvaliteten på youtube-klippen.

testade. exakt samma dåliga kvalitet.

jailbreakade faktiskt min iPhone 4a idag trots att jag annars inte ser anledningen till att göra det.
men jag gjorde det av EN anledning. emulatorer. hade helt glömt att jag kan plocka med mig mina favorit spel på tåget eller vart jag än befinner mig. helt underbart. äger BTW spelen i fysiskt format som jag lägger över på telefonen så jag ser då inget förbjudet i det.

Jag JB:ade nyss utan att riktigt veta varför. Det finns två saker som lockar. SBSettings och att kunna skippa bandbreddsbegränsingen för YouTube över 3G. Utöver detta så känner jag inget större behov men gjorde det i alla fall

Lockscreen är ett måste, utan den är ju telefonen nästan värdelös. Helt otroligt att Apple inte byggt in det från början.

Ursprungligen av bstark:

Lockscreen är ett måste, utan den är ju telefonen nästan värdelös. Helt otroligt att Apple inte byggt in det från början.

Lockinfo menar du?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-08-04 15:42
Ursprungligen av bstark:

Lockscreen är ett måste, utan den är ju telefonen nästan värdelös. Helt otroligt att Apple inte byggt in det från början.

Det är inte mycket Apple lagt in från början. Helt otroligt att du köpt telefonen ändå

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2010-08-05 14:05

Bara en sån sak att MMS saknades när 3G:n släpptes var väl skäl nog att jailbreaka? 2008 och inte MMS i en mobiltelefon, det kändes väl lite som en "bugg" av Apple så helt felfria är dom faktiskt inte.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-08-05 18:25
Ursprungligen av Cokey:

Jag är inte bitter på PlanB, inte heller på dig. Förstår bara inte poängen att sitta och ha dessa negativa åsikter förrän man åtminstone har prövat det. Att kalla det icke apple-aktigt osv osv är ju bara skitsnack. Det är min personliga tanke. Om du tar det som att jag tar åt mig personligen så är det helt fel, har man inte smakat på det så vet man helt enkelt inte.

Skitsnack? Det tycker jag inte. Jag förstår precis vad PlanB menar och jag håller med honom. Jag kan även säga att ett tag efter att iPhone 3G släpptes i Sverige så jailbreakade jag också men det varade inte länge, jag kände inte att jag hade någon större nytta av det och sedan, precis som PlanB, såg jag inte telefonen på samma sätt. Den var inte i samma fina skick, enligt mig. Den var nersmutsad med Jailbreak, på alla håll o kanter. När jag sedan bytte upp mig till 3GS och nu senast till iPhone 4 kommer jag inte att göra något så o-Mac'igt som att jailbreaka.

My two cents.

Ursprungligen av CEk:

Bara en sån sak att MMS saknades när 3G:n släpptes var väl skäl nog att jailbreaka? 2008 och inte MMS i en mobiltelefon, det kändes väl lite som en "bugg" av Apple så helt felfria är dom faktiskt inte.

2008 och folk fortfarande använder MMS, du ser inte bara ett sådant faktum som förlegat? Det gör definitivt jag. MMS är ju förlegat sedan många år, enligt mig. Tyvärr är det först de senaste åren som tillverkarna har implementerat bättre stöd för mail så det har kunnat bli mer spritt bland användarna att maila istället för att MMS'a.

Det finns ju andra saker som definitivt är bättre än MMS, ta t ex Twitter. Släng upp en bild där, som egen tweet eller DM till någon. Eller varför inte nylleboken? Det finns massvis av sätt men en sak är säker - MMS är stenålders och stendött. Även 2008.

Ursprungligen av zinned:

Det finns ju andra saker som definitivt är bättre än MMS, ta t ex Twitter. Släng upp en bild där, som egen tweet eller DM till någon. Eller varför inte nylleboken? Det finns massvis av sätt men en sak är säker - MMS är stenålders och stendött. Även 2008.

Något OT förvisso, men nu måste jag bara försvara MMS lite

Ska jag skicka en bild tagen med min iPhone till en polare med fetskärm på mobilen och konfigurerad epost etc kanske det finns andra sätt. Om jag däremot vill kunna skicka spontanbilder till mor- och farföräldrar, eller föräldrar, som inte har de senaste mobilerna, och absolut inte har konfigurerar epost-konton eller hänger med på Twitter (f-n, det gör jag inte själv), då är MMS utmärkt. Det är lika simpelt som att skicka SMS (vilket vad jag förstår ökar lavinartat varje år trots alternativen som finns idag).

Bortsett från kostnaden, vad gör MMS stendött och stenålder?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2010-08-05 20:01

Precis som nån nämnt alldeles här ovanför så är MMS betydligt smidigare att skicka bilder via när det gäller mor- och farföräldrar samt att det går mycket smidigare att dra in flera bilder i meddelandet än att böka in dom i mailen.
Huruvida det är "förlegat" 2008 är en annan femma, en mobiltelefon bör ändå ha en sån basfunktion 2008 oavsett om folk tycker det är en föråldrad teknik.

Ursprungligen av zinned:

2008 och folk fortfarande använder MMS, du ser inte bara ett sådant faktum som förlegat? Det gör definitivt jag. MMS är ju förlegat sedan många år, enligt mig. Tyvärr är det först de senaste åren som tillverkarna har implementerat bättre stöd för mail så det har kunnat bli mer spritt bland användarna att maila istället för att MMS'a.

Det finns ju andra saker som definitivt är bättre än MMS, ta t ex Twitter. Släng upp en bild där, som egen tweet eller DM till någon. Eller varför inte nylleboken? Det finns massvis av sätt men en sak är säker - MMS är stenålders och stendött. Även 2008.

Bevaka tråden