Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac OS X 10.6.3 släppt!

Tråden skapades och har fått 79 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-31 09:13

En kollega fick tillbaka 1.4GB diskutrymme, en annan 800MB. Kan ha och göra med swapfiler eller cache-filer vad vet jag men har läst om det på internet. Någon annan?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-03-31 09:50

Tack för tipset acke.

Du var verkligen på hugget med detta, som alltid

Dags att uppgradera då och se vad som händer

Ha en bra dag.

Ursprungligen av acke:

En kollega fick tillbaka 1.4GB diskutrymme, en annan 800MB. Kan ha och göra med swapfiler eller cache-filer vad vet jag men har läst om det på internet. Någon annan?

Swapfiler frigörs väl alltid när man startar om? Sen varierar väl just storleken på swapfilerna beroende på hur mycket internminne som finns i datorn, de brukar väl vara lika stora som mängden internminne?

Dock ligger mina swapfiler på c:a 3 gig, medan internminnet är på 2 gig.

Ursprungligen av Mikael E:

Swapfiler frigörs väl alltid när man startar om? Sen varierar väl just storleken på swapfilerna beroende på hur mycket internminne som finns i datorn, de brukar väl vara lika stora som mängden internminne?

De kan vara precis så stora de vill. Det beror på hur mycket minne du använder.

Och de rensas ut varje gång du startar om, japp.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-31 10:04
Ursprungligen av Mikael E:

Swapfiler frigörs väl alltid när man startar om? Sen varierar väl just storleken på swapfilerna beroende på hur mycket internminne som finns i datorn, de brukar väl vara lika stora som mängden internminne?

Dock ligger mina swapfiler på c:a 3 gig, medan internminnet är på 2 gig.

Jo, vad jag menade är att efter omstart och några timmar användande så har personen fortfarande så mycket plats extra ledigt. Men jag håller med om att det inte känns 100%:igt konstaterat. Dessutom svårt och kolla då det inte är min dator, därför frågade jag er andra.

Senast redigerat 2010-03-31 10:24
Ursprungligen av Mikael E:

Swapfiler frigörs väl alltid när man startar om? Sen varierar väl just storleken på swapfilerna beroende på hur mycket internminne som finns i datorn, de brukar väl vara lika stora som mängden internminne?

Dock ligger mina swapfiler på c:a 3 gig, medan internminnet är på 2 gig.

I UNIX brukar swap filerna vara 1 Gb större än RAM minnet, så 3 Gb stämmer väldigt väl… I många UNIX installationer, t.ex. Solaris, brukar installeraren lägga swapdisken på egen partion/disk. Så har det aldrig varit hos Mac OS X, men det går att göra det om man vill (t.ex. öka prestandan).

Swap-filerna skapas efter behov. Först en 64 MB, sen en till 64. Sen en 128, en 256, en 512 och sen 1GB-are så länge det behövs.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-31 15:24

Mac OS X 10.6.3 uppdaterar även Quicktime Player 7 till 7.6.6. Står inget om det någonstans så jag nämner det här.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2010-04-02 14:19

10.6.3 Installerad via Software Update och verkar fungera (tog backup innan givetvis !)

Hmmm...det verkar som om sleep funkar...åtminstone bättre än förr. Nå - jag ska låta det rulla (utan special-sleep-programmet) en månad innan jag uttalar mig säkert. Det skulle ju vara en otrolig sak och en stor nyhet om Apple fixat insomnian efter så många år.

Kan inte ominstallera Photoshop CS3 efter uppgrad.

Efter uppgraderingen till 10.6.3 kan jag inte längre starta Photoshop CS3 i Rosetta, Inget händer. Utan Rosetta startar Photoshop, men laddar inte in en hel drös plug-ins. När jag försöker ominstallera går det till en viss punkt, sedan avbryts installationen och jag ombeds att sätta in skivan Illustrator CS4. Jag hade en testversion installerad tidigare, men den har jag kastat. Har sökt igenom hela hårddisken efter allt som kan ha med Ill. CS4 att göra och tagit bort, men inget hjälper. Vad ska jag göra för att få Photoshop CS3 att fungera som tidigare, dvs kunna köras på min Intel MacBook Pro och med Rosetta?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-04-02 19:32

Adobes skit med installationer och uppgraderingar är ett gissel.
Testa med att ladda hem en demo av Illustrator från Adobes hemsida, mounta och låt Photoshops intallerare sniffa på den.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-04-02 19:43

Instämmer adobes installerare är den värsta skiten enligt Adobe ska det bli mycket bättre i cs5.

Vad jag skulle rekommendera är att ladda ner adobes cs3/4 avinstallations skript och köra det. Det borde ta bort alla gamla filer.

//Rob

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-04-02 20:33

jag vet inte om det här kom med uppgraderingen men min isight är nu väck?
Det hela började med att jag använde chatroulette i safari och där hängde sig min video-bild, trots att jag startade om safari så kom det inte igång. Samma sak i FF. Den kom tillbaka efter en omstart för att försvinna igen. När jag startar photobooth ser det ut som följer..

Ursprungligen av klarabara:

jag vet inte om det här kom med uppgraderingen men min isight är nu väck?
Det hela började med att jag använde chatroulette i safari och där hängde sig min video-bild, trots att jag startade om safari så kom det inte igång. Samma sak i FF. Den kom tillbaka efter en omstart för att försvinna igen. När jag startar photobooth ser det ut som följer..

Hur ser det ut i System Profiler? Antar att du provat att starta om?

Ursprungligen av Capeman:

Hur ser det ut i System Profiler? Antar att du provat att starta om?

Jajamen, då kom den igång och sen försvann den när jag provade CR igen, det kanske var meningen..

Men nu funkar det, fick lite support från AC. Hålla ner knappar o prylar.

Min 2 år gamla MBP har fått den sorgliga rullgardinen tre gånger nu på 4 dagar efter att jag uppdaterat till 10.6.3.

Två av gångerna ganska snabbt efter att den väckts ur vila och en gång vid surfning i Safari.

Kan inte minnas att det någonsin hänt förut med denna datorn.

Det verkar ha kommit en ny version av Mac OS X 10. 6.3

Mac OS X v10.6.3 v1.1 Update (Combo)
Apple tweaks OS X 10.6.3 with stability update | Operating Systems | MacUser | Macworld

Märkligt att den inte syns i programuppdateraren.

Ursprungligen av M. Sundbom:

Det verkar ha kommit en ny version av Mac OS X 10. 6.3

Mac OS X v10.6.3 v1.1 Update (Combo)
Apple tweaks OS X 10.6.3 with stability update | Operating Systems | MacUser | Macworld

Märkligt att den inte syns i programuppdateraren.

Den syns bara för dem som behöver den. Och det är de som uppgraderade från 10.6 till 10.6.3, har du uppgraderat däremellan (10.6.1 etc) så behövs den inte.

Bevaka tråden