Hej!
Jag är helt ny med aperture och undrar lite vad som verkligen är smidigast med bibliotek, mappar och allt därtill.
Jag skulle vilja ha lite tips för att smidigast använda aperture. Jag vet att jag tidigare tänkt lite för mycket PC kring detta med att ha alla bilder i mappar för att lätt komma åt råfilerna och flytta till usb osv om någon annan i familjen/vänner vill ha bilder.
Tycker du skall exportera innifrån Aperture dom bilder du vill skriva ut på USB sticka. Inte flytta från mappar. Det är betydligt enklare. Du kan också leka med Smart Abums som du använder när du exporerar bilderna. På det viset får dina vänner enbart dom bilder du med olika filter filtrerar fram. Dvs alla dåliga bilder slipper dom se, om du har filter för det.
Om jag låter Aperture sköta allt med att lägga bilderna i sitt bibliotek men jag ändå har kvar mapparna i tex mappen bilder i finder så ligger väl alla bilder dubbelt, i både finder-bilder men även i Apertures "dolda" bibliotek.
SÅ om jag nu väljer att köra fullt ut med Aperture och dess bibliotek och tar sedan bort alla bilder i Finder-Bilder hur gör jag i Aperture för att flytta hela mappar till tex ett usb som skall vidare in i en PC.
Varför skall dom in i en Win PC? Du arbetar väl i huvudsak på Mac?
Nu blev det mycket här men är så tacksam för svar, anar att det finns en del rätt säkra svar från er som kan
Tills sist får ni gärna tipsa om hur jag lättast backupar min bilder.
Använd Vaults. Gärna flera om du är lika nojig som jag. Jag backuppar både med Time Machine och Vaults. Och har flera olika hårddiskar för ändamålet
Tack på förhand!