Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ipad som fjärrkontroll

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Arvika
  • 2010-04-04 15:54

Vilka apps, tredjepartstillbehör mm kan man koppla till ipaden för att få fjärrfunktion till alla prylar, ljussättning, multimedia mm.?

Jag använder idag remote-appen för itunes till min iphone, men den kräver att min imac är igång, kommer ipaden att kunna spela upp från en nas, sedan trådlöst till airport extreme?

Kommer man kunna slänga resten av fjärrkontrollerna för att bara köra denna?

Via multimediaprogrammet plex skall det gå att, via en plugin, styra fjärrstyrda lampor av bl.a. fabrikatet Nexa. Det krävs dock en USB enhet som heter Tellstick. Det borde då kunna gå att styra plex med en iPhone applikation som stöder Plex... tror jag

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-04-04 20:38

Det går, men är ganska besvärligt.
Enklare är Indigo (Macintosh Home Automation and Control Server), som har en app till iPhone/iPad. Den stöder Insteon och X10, av vilket bara den senare finns för 230V. Men det betyder att man måste byta alla sina omkopplare, vilket blir ganska dyrt.... ca 400-500 per styck.
Indigo klarar även av AppleScript, så man kan använda det till mycket.... bl a kan man koppla på en IRtransciever på nätverket, och styra den, som i sin tur kan styra de flesta A/Vprodukter.
Roligt, men det kräver rätt mycket.
Klart enklare är en IRsändare som man sätter i hörlursuttaget på iPhone/iPad (kommer inte ihåg vad den heter - Googla), medföljande program kan man modifiera och ha flera "profiler" för sina olika A/Vutrustningar.

  • Medlem
  • Arvika
  • 2010-04-04 21:39

Det som finns idag till iphone är bl.a redeye som också är den billigaste lösningen tror jag, en liten irsändare som man, precis som du säger, trycker in i hörlursuttaget.

However borde ju den smidigaste lösningen vara wifi, dels för att man slipper vara synlig för mottagaren men även att den verkar lätt att bryta av :S

1
Bevaka tråden