Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken Diskmaskin?

Tråden skapades och har fått 44 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hade en maskin, tror det var en Electrolux, när jag hade hus, den kallades "Sverigedisken", alla i branschen vet vad du pratar om då. En standardmaskin, den gör rent, funkar som ett spjut och tänker du behålla den mer än fem år så kan i princip alla firmor serva/reparera den.

Antal program, känselkroppar etc är bara löjligheter, det är som Eva säger, man använder ett, max två program. I med disken, i med en kloss, kör.

Den ställde aldrig till några problem för mig, funkade sådär bra så att man inte tänker på den.

Samuel , i Stand corrected; Cylinda (man har maskin framför sig i flera år och den är SÅ problemfri att man inte kommer ihåg märket ens...)

Jag vart himla nöjd med den iaf....

Gaggenau har vi här, himla fint märke. Lite Apple-känsla över det..

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-04-05 18:21
Ursprungligen av Snabeldrake:

Gaggenau har vi här, himla fint märke. Lite Apple-känsla över det..

Nu väntar vi på att Apple ska lansera sin nästa måste-ha-pryl.

En diskmaskin

Ursprungligen av Eva:

Nu väntar vi på att Apple ska lansera sin nästa måste-ha-pryl.

En diskmaskin

Finns ju redan ; iDisk !

- frågan är hur många kuvert den tar?

Ursprungligen av Goflorp:

Finns ju redan ; iDisk !

- frågan är hur många kuvert den tar?

Heheh.. Du gjorde min kväll, Goflorp!

Kom på en inte helt ovidkommande sak när det ändå ska installeras diskmaskin: Se för allt i världen till att den hamnar på ett diskmaskinsunderlägg, annars gäller inte hemförsäkringen. Se helst till att en installatör monterar in den också, bara för att ha ryggen fri. Kan annars bli sexsiffriga belopp om diskmaskinen står och läcker avloppsvatten eftersom vattnet oftast försvinner in bakom stommarna där det inte syns.

Ursprungligen av Samuel K:

Kom på en inte helt ovidkommande sak när det ändå ska installeras diskmaskin: Se för allt i världen till att den hamnar på ett diskmaskinsunderlägg, annars gäller inte hemförsäkringen. Se helst till att en installatör monterar in den också, bara för att ha ryggen fri. Kan annars bli sexsiffriga belopp om diskmaskinen står och läcker avloppsvatten eftersom vattnet oftast försvinner in bakom stommarna där det inte syns.

Såg ngt på Timell & Gänget (Äntligen hemma) att det numera är betydligt skarpare regler som gäller vid insättning av Diskmaskin.
De hade en sensor och i sin tur en magnetventil som ströp ALLT vatten redan nere i källaren...

Vill du göra försäkringsbolaget nöjd kan det vara värt betala för insättningen.
Försäkringsbolag har som yttersta mål att aldrig betala ut ....

• Medlem
  • Täby
  • 2010-04-05 23:08

Kan va lite svårt att ha en magnetventil som stryper allt vatten redan i källaren om man ska flytta till bostadsrätt Goflorp

Diskmaskinsunderlägg ska vi ha, hade inte tänkt på det innan.
Måste hitta ett som ser ok ut och inte syns för mycket bara.
Får se om vi tar dit någon som sätter in den, det låter ju onekligen som en bra plan i vilket fall även om jag är hyfsat händig och kunde få den på plats själv.

Ursprungligen av kainen:

Kan va lite svårt att ha en magnetventil som stryper allt vatten redan i källaren om man ska flytta till bostadsrätt Goflorp

Diskmaskinsunderlägg ska vi ha, hade inte tänkt på det innan.
Måste hitta ett som ser ok ut och inte syns för mycket bara.
Får se om vi tar dit någon som sätter in den, det låter ju onekligen som en bra plan i vilket fall även om jag är hyfsat händig och kunde få den på plats själv.

En magnetventil som stryper vattnet baserat på en sensor skruvar väl vilken rörläggare som helst in idag. Du får väl sätta den på inkommande vatten i din bostadsrätt. Du får bonusen att kunna fimpa ALLT vatten i hela lgh om du reser bort tex - noll risk för vattenläckor.

har du en godkänd hantverkare som skruvar in den har du ett kvitto att visa försäkringsbolaget om ngt skulle hända, måhända kräver de det. Får man det på ROT-avdrag?

• Medlem
  • Täby
  • 2010-04-05 23:29

ROT avdrag borde fungera.
Däremot har vi inkommande vatten på minst 2 ställen i lägenheten. Stora badrummet och lilla badrummet/köket.
Det är ett gammalt hus och vi kommer få komplett stambyte i badrummen med början nästa år. Det är nice så vi slipper bygga om badrummen alls.

Ursprungligen av kainen:

ROT avdrag borde fungera.
Däremot har vi inkommande vatten på minst 2 ställen i lägenheten. Stora badrummet och lilla badrummet/köket.
Det är ett gammalt hus och vi kommer få komplett stambyte i badrummen med början nästa år. Det är nice så vi slipper bygga om badrummen alls.

Bara att gratulera, då får ni säkert magnetiska vattenlås när allt byggs om.
Har inte hunnit till den kursen än i min utbildning, men kan ju säga att om jag vart fastighetsägare så hade jag löst det så att vattnet stängs av direkt oom en läcka upptäcks.

Vi tog inkoppling i vår hyreslgh, det gick på 2700:-, mest för att de fick byta i princip allt under diskbänken, dra el, dra fram vatten, fixa avloppsinkoppling under diskbänk mm.
Tydligen "inkopplingen från helvetet" enligt rörkillen. Elektrikern var marginellt gladare

Gör som vanligt, ta in anbud från tre bra firmor, ta gärna ett foto och emaila dem.
poängtera att det inte enbart är pris som beaktas i deras svar utan även kvalité på utfört arbete.

• Medlem
  • Täby
  • 2010-04-06 20:34

Någon som har tips på bra firmor i Täby området?

• Medlem
  • Uppsala
  • 2010-04-06 22:54

Om man googlar verkar som vissa diskmaskinmärket har inbyggd magnetventil !

Googla så får ni se ....

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-06 23:43

Det där med magnetventiler som stänger av allt vatten är absolut inte ett krav eller nuvarande standard. Det kommer garanterat inte installeras när ni stambyter.

Dock skall du ha en matta under maskinen som även gäller kylskåp idag.
Har du ett eluttag under och avstängning på diskbänken så tycker jag nog att du kan göra det själv. Det får du till och med.

Ang maskiner så har jag nyss bytt från Miele till smeg och är mer än nöjd. En riktigt bra maskin och både är förnuftig och snabb. Har till och med sensoröppning. Är snart då den öppnar sig själv och luftar disken om man vill.

Bevaka tråden