Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Britiska regeringen vill(e) ta bort fotografers rättighet

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Skrämmande !!!

"However it was forced to drop clause 43 of the bill, a proposal on orphan works which had been opposed by photographers. They welcomed the news: "The UK government wanted to introduce a law to allow anyone to use your photographs commercially, or in ways you might not like, without asking you first. They have failed," said the site set up to oppose the proposals."

Digital economy bill rushed through wash-up in late night session | Technology | guardian.co.uk

Fast nu läser du nog lite snabbt.
För det handlar om bilder där det är okänt vem som har tagit bilden eller äger upphovsrätten. Det handlar alltså inte om bilder som du har tagit och lagt upp på ditt Flickr-konto.

Läs "Digital Economy Bill" (stycke 43 och framåt) innan du skriver aftonbladetrubriker.
Digital Economy Bill [HL]

Oavsett ser jag inte vitsen med att bilder där upphovsmannen är okänd helt plötsligt ska bli allmän egendom för vem som helst att sprida. Jag kanske gillar publicera mina bilder anonymt.

Knäppt lagförslag. Man kunde ju då sno och använda vilken bild som helst och SÄGA att man inte visste vem som ägde bilden - att info om bildens ägarskap var otydlig, texten för liten, sajten renderade fel där...gick inte att läsa, bildens copyrightinfo kom inte med när den snoddes första gången och på vidaresajterna var den anonym alltså, etc, etc, etc. Man skulle kunna sno och använda vad som helst i bildväg och ändå alltid komma undan med "god tro". Att fälla skulle bli mycket, mycket svårt för en domstol.
Korkat lagförslag av människor som inte tänker tankar fullt ut.

Det är dessutom en mänsklig rättighet att visa/sprida en bild anonymt utan att för den skull förlora copyright. Tanken är ju absurd.

Jo, lagförslaget låter lite knäppt. Nu har jag inte djuptdykt i det hela men spontant känns det som att det bara skapar en massa kryphål för folk att sno bilder.

Ursprungligen av Zimmerman:

Knäppt lagförslag. Man kunde ju då sno och använda vilken bild som helst och SÄGA att man inte visste vem som ägde bilden - att info om bildens ägarskap var otydlig, texten för liten, sajten renderade fel där...gick inte att läsa, bildens copyrightinfo kom inte med när den snoddes första gången och på vidaresajterna var den anonym alltså, etc, etc, etc. Man skulle kunna sno och använda vad som helst i bildväg och ändå alltid komma undan med "god tro". Att fälla skulle bli mycket, mycket svårt för en domstol.
Korkat lagförslag av människor som inte tänker tankar fullt ut.

Det är dessutom en mänsklig rättighet att visa/sprida en bild anonymt utan att för den skull förlora copyright. Tanken är ju absurd.

Det är precis så jag ser det!!

Jag har en f.d. universitetspolare där (jag pluggade i Greenwich) och han säger att det blir bara fler och fler av dessa otydliga lagar, men det är specifikt detta förslag som är så otroligt korkat.

Jag har en hårddisk med bilder jag samlat genom åren och de flesta har jag ingen aning om var de kommer från, men jag skulle aldrig våga använda någon i ett kommersiellt syfte för att rätt var det är har man klivit över en gräns. Väldigt svårt att bevisa att jag skulle ha vetat vems bilden var...

LCR

1
Bevaka tråden