Ja, "sämre" är det ju bara för att datorn först måste omvandla den digitala bilden till en analog signal som skickas till TV:n som sedan i sin tur måste digitalisera signalen för att visa den. Dessa DA/AD-omvandlingar ger upphov till artefakter ("fel") i bilden som därför kan sägas vara sämre. Men om skillnaden är så stor att man faktiskt kan se den låter jag vara osagt (gissar dock att man lär behöva fingranska bilderna med förstoringsglas för att upptäcka något)..
Ok tackar. Fast ändå förståeligt att har man köpt en TV som ska vara fin så förstår jag om man då väljer HDMI liksom.
När jag köpte en adapter från min iMac 24" till TVn så pratade jag med en försäljare, och han nämnde just detta med overscan. Så det verkar vara så på alla macar (nog alla datorer egentligen) men nu var det ju en macaffär jag var i så. Så det är väll upp till TVn då om den har så kallad Pixelmapping eller vad det hette
Jag köpte då en VGA adapter, för jag var lite osäker på det där med overscan, nackdelen med VGA adaptern är ju att du får samma frekvens på TVn som du har på datorskärmen, för i mörka sekvenser i t.ex. filmer så kunde man se att den svagt "blinka" hela tiden. Så har man pixelmapping så är nog HDMI att föredra.