Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

3G som inte går att stänga av?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-12 08:09

Hej!

Jag har en upplåst iPhone 3G med Comviq.
Jag använder internet.tele2.se som APN och inget användarnamn eller lösen. dataroaming är avslaget. Men det skummaste är att nu är 3G ALLTID på. Även fast jag stängt av 3G i menyn. Jag vill kunna använda Wi-Fi hemma då jag betalar per MB, och sen när jag är ute och behöver, så kan jag sätta på 3G. Men nu som sagt, även fast 3G är avstängt och o-ikonen syns uppe vid motagningen så kan jag fortfarande använda 3G. Jag kan t.ex. surfa med Safari osv. Väldigt skumt! Hur löser man detta?

Tror inte du har 3G då. Även om du stänger av 3G kommer du kunna surfa, men du surfar då med hemskt låg hastighet i vanliga GSM nätet. Så att du kan surfa även om du stänger av 3G är inte konstigt alls, går bara mycket långsammare!

Och du behöver inte stänga av 3G för att surfa på WiFi hemma. Om din iPhone har WiFi-mottagning så väljer den att gå över den framför 3G. Så du kommer inte att behöva betala per MB. Så låt 3G vara på och se bara till att du har WiFi-ikonen uppe så är allt grönt.

3G = 3G
E = EDGE
o = GPRS

Så ska det vara, och som Archangel skriver kan du surfa med vilket som av de tre.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-12 22:21

Hejsan!

Tack för alla svaren, jo, det måste nog vara GSM-nätet den kör på då, det går otroligt långsamt. Men det är ju fortfarande o-ikonen, ska det inte åtminstone stå ett E?

Den tar väll mer kb, och MB med GSM än 3G? Behöver jag vara orolig? Går det inte stänga av så jag antingen kan surfa via Wi-Fi eller 3G? Brukar stänga av Wi-Fi och 3G när jag inte använder detta för att spara batterier, vill inte komma åt GSM då... just nu brukar jag ta bort APN-namnet, och skriva in det igen när det behövs. Men det blir jobbigt i längden...

Tips, ideer?

Ursprungligen av JohnnyG:

Hejsan!

Tack för alla svaren, jo, det måste nog vara GSM-nätet den kör på då, det går otroligt långsamt. Men det är ju fortfarande o-ikonen, ska det inte åtminstone stå ett E?

Den tar väll mer kb, och MB med GSM än 3G? Behöver jag vara orolig? Går det inte stänga av så jag antingen kan surfa via Wi-Fi eller 3G? Brukar stänga av Wi-Fi och 3G när jag inte använder detta för att spara batterier, vill inte komma åt GSM då... just nu brukar jag ta bort APN-namnet, och skriva in det igen när det behövs. Men det blir jobbigt i längden...

Tips, ideer?

Spelar ju ingen roll vilken uppkoppling du kör, bli ju alltid samma mängd kB och MB. Det är ju beroende av sidan du surfar in på, inte vilken hastighet du har.

Och som sagt, har du WiFi så tar den alltid det först. Och det går inte att säga åt den att inte komma åt GSM heller om du inte tar bort APN (om du inte jailbreakar möjligtvis). Och tar du bort eller har fel APN så finns det risk att det drar mer batteri då den då försöker komma åt nätet ändå men inte lyckas.

Vill du spara MB skulle jag säga att det smartaste helt enkelt är att se till att mail och allt liknande är satt på att att hämtas manuellt. Då bestämmer du själv när du ska använda nätet. Så kan du göra det när du har tex WiFi.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2010-04-12 23:35

Du skriver att den är upplåst. Är den jailbreakad då också? I så fall kan du installera SBSettings och med hjälp av det programmet förbjuda datatrafik över mobilnätet.

(Själv tycker jag att en sån telefon ska ha fri data. Kolla vad du kan få för pris för den minsta mängden MB/månad... det kan det va värt)

1
Bevaka tråden