- c.hilding
- Medlem ●
- Stickhilm?
- 2007-10-24 17:42
Uppdatering: Ni som enkelt och säkert vill köpa ett U.S. English-keyboard inom Europa ska kika på inlägg #15|15.
Hej,
Vill dela med mig av lite förstahandsinformation gällande Apples tangentbord. Detta gäller både den tidigare versionen kallad "G5" i plast och de nya tangentborden i tunn aluminium.
När man går in för att beställa ett tangentbord så möts man av ett virrvarr av olika alternativ, du kan välja alla de logiska alternativen som Swedish, Danish, French etc, so far so good, men om du är en person som skriver bäst på ett amerikanskt/engelskt tangentbord (O:-)) så möts du av två förbryllande alternativ:
Apple Keyboard - English samt
Apple Keyboard - English (Int'l)
Vad är då skillnaden kan man fråga sig? Jo, detta är den absolut vanligaste frågan på internet gällande de engelska tangentborden, och det är väldigt illa av Apple att efter alla dessa år fortfarande inte reda ut frågan redan på beställningssidan, vilket är anledningen till att jag skapar denna tråden. Ni som inte önskar ett Engelskt tangentbord kan sluta läsa nu eftersom den är skapad för att informera de som söker ett sådant.
Det rör sig om ganska stora skillnader på utforming på Return-tangenten, placering av symboler, samt grafik vs text (dvs på vissa tangentbord står det t.ex. "shift" medans andra har en uppåtpil).
Om du bor i USA så är skillnaden att på USA-versionen (Apple Keyboard - English) (MB110LL/A) så har du en smalare return-tangent (tänk dig ett laptoptangentbord), du har text på alla tangenter istället för grafik (dvs "shift" istället för uppåtpil, "delete" istället för bakåtpil etc), samt att alla de englands-specifika symbolerna (exempelvis £-symbolen) är ersatta med mer universella alternativ. Bor man i USA och istället väljer ett Apple Keyboard - English (Int'l) så får man ett tangentbord med brittisk layout samt grafik (mestadels pilar) på funktionstangenterna istället för text.
Bor du däremot i Sverige så betyder Apple Keyboard - English (MB110B/A, även identifierad som APPLE KEYBOARD-GBR) att du får ett tangentbord som engelsmännen är vana med, exempelvis Shift+2 ger dig pundsymbolen £ (istället för hash #). Istället för text på tangenterna så har du grafik (enligt ovan), samt att returntangenten är lång (tänk dig svenska standardtangentbord). Väljer du ett Apple Keyboard - English (Int'l) (MB110Z/A) så får du ett nästintill IDENTISKT tangentbord med ENDAST TVÅ skillnader, nämligen att de ersatt £ med # samt tagit bort euro-symbolen från 2an. Att de utav en sådan anledning ens har två alternativ är lite fånigt.
Vad detta betyder i praktiken är att du i SVERIGE får välja mellan ett brittiskt tangentbord eller ett brittiskt tangentbord minus pundsymbolen. Du kommer inte åt USA-varianten med smal return-tangent, text på knapparna istället för grafik (se ovan), samt den unika placeringen på tangenterna som körs i USA.
Det finns heller absolut ingen möjlighet för någon av de Europeiska Apple Stores att beställa in USA-varianten, utan ni som söker denna layout måste ta er till ebay.com eller försöka hitta någon som importerar från USA (skriv i tråden om ni hittar någon).
Nu undrar nog några av er "why all this fuzz over a bunch of keyboards?" Well, jag talar för många när jag säger att USA-varianten är sjukt snygg med texten på tangenterna istället för massa plottrig grafik, samt att placeringen av alla tangenter är optimal för programmering.
Här är en jämförelse:
Bifogad Bild 1: U.S. English
Bifogad Bild 2: Brittish English
Extern Bild 3: Skiss över alla 3 Engelska varianter (Amerikansk, Brittisk samt Internationell), avbildar dock G5-generationens tangentbord men skillnaderna är desamma idag. (från http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=304933)
Själv kommer jag att köpa ett U.S. English via ebay.com eftersom jag inte står ut med de andra varianternas return-tangent, placeringen av vissa tecken (exempelvis att man tvingas ha tilde ~ istället för Z bredvid vänstra shift-tangenten), samt de grafiska pilarna som i min mening förstör designen.
Happy typing! O:-)