Jag har haft intermittenta sleep issues på min Mac Pro 1,1 men dom försvann till sist. Det var ofta USB relaterat enligt loggarna.
När jag nu uppgraderade från Leopard till Snow Leopard 10.6.3 har jag fått bekanta mig med den nya "Wake on Demand" funktionen. Det lustiga är att den är i dagsläget är knuten till AirPort basstationer (med nyare firmware). Men vad händer om man inte har en AirPort?
Jo, OS X 10.6 startar ändå upp var 2:e timme för att uppdatera Sleep Proxy'n (som inte finns). Här är det bäddat för problem tycker jag, att en dator ska vakna upp med jämna mellanrum för att sedan somna om. Finns antagligen många felkällor som kan störa.
Någonting gör numer att min Mac Pro oftast inte "somnar om" vid första 2 timmars intervallen. Har funkat upp till 12 timmar som längst. Denna gången finns inga meddelanden om "Wake reason" från USB etc. Enda ledtråden jag har är: "kernel[0]: R-state changed 2->0" som alltid finns där när datorn inte velat somna om. Google har inte heller några svar på den loggsnutten...
Jag vet att det finns en "vinst" till med att datorn vaknar upp och det är att ARP Cache'n i routern hålls vid liv och genom detta kan man väcka datorn över internet genom en NAT/Brandväggsregel som tillåter ett Magic Packet över UDP till aktuell maskin som ska vakna. Överkurs på sista biten här kanske...