Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med Places och geotagging

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Norrtälje
  • 2010-04-15 11:16

Problemet är löst!
Felet låg inte hos iPhonen utan var en inställning i iPhoto.
Inställningar->Avancerat->Slå upp platser: automatisk
Trevlig läsning!

Citat:

Jag har en iPhone 3GS 32GB, när jag importerar bilderna som jag tar med den vill jag veta vart jag tagit bilderna, så klart.

Men när jag klickar upp bildinformationen (i) så finns det ingen info, man kan fylla i "Bildplats" själv, men de är ju inte direkt ett alternativ IMO.

Jag har googlat och googlat, antingen är mina google-skills lika med noll eller så är det nå skumt på gång.

• "Stäng av och sätt på 'platstjänster'..." -Funkar inte

• "Återställ platsvarningar" -Funkar inte

• "Typ installera nån app som geotaggar å sen synka den me iPhonens bilder" -Skojar du? De ska ju ffs vara inbyggt...

Whad kan de va för feel? Jag blir galen, plz help.
Mucho Gracias.

Senast redigerat 2010-04-19 13:45

Vänta till i sommar och installera iPhone OS 4.0 så kan du sedan göra det du vill. Geotaggning av bilder stöds inte i dagsläget, men kommer att göras då.

• Medlem
  • Norrtälje
  • 2010-04-16 09:09
Ursprungligen av Archangel:

Vänta till i sommar och installera iPhone OS 4.0 så kan du sedan göra det du vill. Geotaggning av bilder stöds inte i dagsläget, men kommer att göras då.

Aha, shit.. då har jag fattat helt fel
Tack

• Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-04-16 09:51

Men visst läggs det in koordinater i bildhuvudet? Det gör det på min 3G i allafall. Och en snygg kartnål visas i iPhoto när jag kollar på info för bilden. Avses något annat i denna tråd?

Ursprungligen av frazze:

Men visst läggs det in koordinater i bildhuvudet? Det gör det på min 3G i allafall. Och en snygg kartnål visas i iPhoto när jag kollar på info för bilden. Avses något annat i denna tråd?

Ok. Det visste jag inte (fotar inte mycket med min iPhone och använder inte iPhoto).
Noterade bara att Steve pratade om geotaggning på sin OS 4 keynote. Då implementerar de väl bara fler geotaggningsfunktioner på något sätt...

My bad!
Men då skulle jag tro att det är bra att göra som d99gnu föreslår och slå igång maps innan så man vet att man har en GPS-lock. För GPS:en ligger väl inte på konstant i bakgrunden?

Ok. Det visste jag inte (fotar inte mycket med min iPhone och använder inte iPhoto).
Noterade bara att Steve pratade om geotaggning på sin OS 4 keynote. Då implementerar de väl bara fler geotaggningsfunktioner på något sätt...

My bad!
Men då skulle jag tro att det är bra att göra som d99gnu föreslår och slå igång maps innan så man vet att man har en GPS-lock. För GPS:en ligger väl inte på konstant i bakgrunden?

Det som introduceras i 4.0 är möjligheten att se på en karta var fotot togs, direkt i telefonen. DET kan man inte se idag, då måste man ta in fotot i iPhoto.

• Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-04-16 13:06

Det är nog som du säger. Visst kan man läsa på i ämnet hos Apple, men när jag kör MotionX GPS, Navigon etc så tar den ju en liten tid på sig innan den låser. Även om A-GPS är bra så tar det några sekunder innan den får låsning.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2010-04-16 09:39

Jag kanske har missförstått vad som avses med geotagging men gps-koordinater fungerar finfint för mig och jag kör 3.1.2 på en 3GS 32GB. Kolla så att du har gps-koordinaterna i exif-informationen.

Ibland (speciellt när man är utomsocknes) tar det en ämlans tid för gps:en att få koll dock. Testa att slå på maps (du behöver inte ha roaming dock) och visa vart du är + riktning. Får du en fin liten blå blipp + riktning så kommer det finnas fina koordinater i bilder du tar med kameran.

Får du felmeddelande så kan har gps:en time:at ut och du får därmed heller inga koordinater. Bara svära och försöka igen.

• Medlem
  • Norrtälje
  • 2010-04-19 08:21
Ursprungligen av d99gnu:

Ibland (speciellt när man är utomsocknes) tar det en ämlans tid för gps:en att få koll dock. Testa att slå på maps (du behöver inte ha roaming dock) och visa vart du är + riktning. Får du en fin liten blå blipp + riktning så kommer det finnas fina koordinater i bilder du tar med kameran.

Får du felmeddelande så kan har gps:en time:at ut och du får därmed heller inga koordinater. Bara svära och försöka igen.

Tack för tipset, de ska jag testa! To be continued...

• Medlem
  • Norrtälje
  • 2010-04-19 09:27
Ursprungligen av d99gnu:

Jag kanske har missförstått vad som avses med geotagging men gps-koordinater fungerar finfint för mig och jag kör 3.1.2 på en 3GS 32GB. Kolla så att du har gps-koordinaterna i exif-informationen.

Visas inga gps-koordinater i exif-infromationen..
Va är de för fel då? Jag har tagit bilden som jag testade med på ett öppet område, och när jag öppnar "maps" ser jag min exakta position.

• Medlem
  • Arvika
  • 2010-04-19 08:48

Var ska den blåa "blippen" synas? är det några inställningar i telefonen som skall till?

• Medlem
  • Norrtälje
  • 2010-04-19 08:59
Ursprungligen av Corpze:

Var ska den blåa "blippen" synas? är det några inställningar i telefonen som skall till?

Den blå "blippen" ska visas i maps-appen tror jag. Det är liksom en indikation på att GPSen fattar vart du är. Det var iaf så jag fattade det

• Medlem
  • Norrtälje
  • 2010-04-19 13:35

Så här ser min exif-information ut, det verkar ju onekligen som att det inte är iphonen det är fel på.
Verkar snarare vara en bugg i iPhoto eller liknande. Va tror ni?

GPS Latitude Ref                : North
GPS Longitude Ref               : East
GPS Altitude Ref                : Above Sea Level
GPS Time Stamp                  : 09:07:24.73
GPS Dilution Of Precision       : 3
GPS Img Direction Ref           : True North
GPS Img Direction               : 76.11607143
GPS Altitude                    : 63 m Above Sea Level
GPS Latitude                    : 59 deg 44' 52.80" N
GPS Longitude                   : 18 deg 40' 46.20" E
GPS Position                    : 59 deg 44' 52.80" N, 18 deg 40' 46.20" E
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-04-20 17:04
Ursprungligen av FriG:

Så här ser min exif-information ut, det verkar ju onekligen som att det inte är iphonen det är fel på.
Verkar snarare vara en bugg i iPhoto eller liknande. Va tror ni?

GPS Latitude Ref                : North
GPS Longitude Ref               : East
GPS Altitude Ref                : Above Sea Level
GPS Time Stamp                  : 09:07:24.73
GPS Dilution Of Precision       : 3
GPS Img Direction Ref           : True North
GPS Img Direction               : 76.11607143
GPS Altitude                    : 63 m Above Sea Level
GPS Latitude                    : 59 deg 44' 52.80" N
GPS Longitude                   : 18 deg 40' 46.20" E
GPS Position                    : 59 deg 44' 52.80" N, 18 deg 40' 46.20" E

Jag är lite osäker på vad det är du förväntar dig? Om du väljer "Visa utökad information" eller vad det heter i iPhoto borde du se precis det där - gör du inte det?

Det verkar knepigt om mitt iPhoto fungerar och ditt inte gör det menar jag, då hade jag varit mer förstående för om din GPS var dysfunktionell på ngt sätt...

• Medlem
  • Norrtälje
  • 2010-04-20 18:44
Ursprungligen av d99gnu:

Jag är lite osäker på vad det är du förväntar dig? Om du väljer "Visa utökad information" eller vad det heter i iPhoto borde du se precis det där - gör du inte det?

Det verkar knepigt om mitt iPhoto fungerar och ditt inte gör det menar jag, då hade jag varit mer förstående för om din GPS var dysfunktionell på ngt sätt...

Ja, jag hittade lösningen. De va en inställningsfråga i iPhoto.(se första inlägget)
All exif-info visas inte i iPhoto.

Thx for the svar anyways.

• Medlem
  • Arvika
  • 2010-04-19 09:10

man man tar väl inte kort via maps-appen? eller?

• Medlem
  • Norrtälje
  • 2010-04-19 09:18
Ursprungligen av Corpze:

man man tar väl inte kort via maps-appen? eller?

Nä men förslaget gick ut på att man först skulle öppna maps-appen för att se att positionen var fastställd och sen öppna kameran och ta ett kort, då vet man att kameran vet vart man är.

De fungerade inte bättre när jag gjorde så å andra sidan, men har man liknande problem är det iaf värt att testa.

• Medlem
  • Arvika
  • 2010-04-19 09:31

Jag får heller inga kordinater med i bilderna

• Medlem
  • Arvika
  • 2010-04-20 09:33

Hur får man fram exif-infon?

• Medlem
  • Norrtälje
  • 2010-04-20 10:27

ExifTool

Ursprungligen av Corpze:

Hur får man fram exif-infon?

Installera paketet ExifTool

Till och börja med behöver man grundläggande kunskaper i Terminalen.
Leta upp bilden du vill ha exif-info på.

Efter att du har gjort det behöver du bara köra kommdot exiftool som exemplet nedan.

username-macbook-pro:Pictures username$ exiftool ExempelBild.JPG 

Om du kör Windows får du klara dig själv

Ursprungligen av FriG:

Installera paketet ExifTool

Till och börja med behöver man grundläggande kunskaper i Terminalen.
Leta upp bilden du vill ha exif-info på.

Efter att du har gjort det behöver du bara köra kommdot exiftool som exemplet nedan.

username-macbook-pro:Pictures username$ exiftool ExempelBild.JPG 

Om du kör Windows får du klara dig själv

Finns program att ladda ner som kan läsa exif-informationen också, för den som inte vill använda sig av terminalen.

Simple EXIF Viewer for Mac OS X
Download EXIF Viewer 2.7 - Shows EXIF information in JPEG and THM files - Softpedia
Exif reader for mac - Steve's Digicams Forums

• Medlem
  • Norrtälje
  • 2010-04-20 11:15
Ursprungligen av Mikael E:

Finns program att ladda ner som kan läsa exif-informationen också, för den som inte vill använda sig av terminalen.....

Alltid gött me alternativ

1
Bevaka tråden