Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med Blackra1n

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-13 11:45

Har suttit och försökt jba min iPhone 3Gs sedan igår men har fortfarande inte lyckats. Normalt ska det ju ta runt 5 minuter men jag har kämpat i över 6 timmar nu.

Har försökt göra allt som står på denna sida:
BlackRa1n not working for you? The BlackRa1n Fix Checklist Cydia Updates That Matter

och har även sökt runt på alla möjliga forum men har fortfarande inte lyckats.

iPhonen har OS 3.1.2.

Det enda som händer är:
Apple Logo -> "Connect To iTunes" -> Bild på GeoHotz -> Avstängd iPhone.

När jag sen kör igång luren genom Power-knappen så börjar allt från början igen.

Blackra1n programmet på datorn fastnar på "Done, wait for reboot".

Börjar få panik, har verkligen försökt göra allt. Vad är det som är fel och vad kan jag göra för att fixa det?

Om jag förstod dig rätt hade jag samma problem som dig tidigare. När telefonen har blivit avstängd som du beskriver tidigare öppnar du Blackra1n igen och gör samma sak en gång till.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-13 12:33

Har för mig att jag har provat det tidigare men är inte säker på om jag har stängt ner Blackra1n efter första gången.
Ska prova igen, tack för svaret.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-13 12:40

Fungerade inte, har provat göra det ett par gånger nu men det verkar inte lösa sig.

  • Medlem
  • Mariestad
  • 2010-04-13 22:55

Vad kör du med för dator?
Jag har aldrig lyckats med en pc, försökt med många olika (xp,vista och windows 7).

Men äppleburkarna är jag 100%-ig på..

(antar du har rätt firmware o så?)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-13 23:07

Jodå rätt firmware och så har jag. Allt är bra det är bara så jäkla skumt.

Jag har provat med Vista och XP, har inte fungerat på någon av datorerna.

Grejen är att det hade varit helt okej för mig att restora iPhonen men iTunes känner inte ens igen den som en iPhone, får popup om att: "iTunes måste kontakta iphone-programuppdateringsservern för att kunna identifiera den här enheten".
Vågar inte trycka på "Leta" knappen heller. Vet inte vad jag ska göra. Jävligt frustrerande alltså...

  • Medlem
  • Mariestad
  • 2010-04-13 23:14

hmm, det minns jag aldrig om jag råkat ut för. känner igen det lite.. men du kan inte gå in i DFU därifrån då?
Restora har oftast funkat med min men nån gång fethängde sig min mobil och då kunde jag inte ens göra det.. men ett äpple hjälpte till då. Skulle kunna vara så att jag fick nåt liknande fel faktiskt men jag minns inte mer än jag blev lite smånervös..

Sök upp en kompis med en Mac du och se vad som händer där

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-13 23:22

Kommer inte in på DFU heller, kan inte ens få fram "Slide to power off". Så fort jag har telefonen ikopplad till datorn så går den igång av sig själv, visar äpplet och sedan är det recovery mode igen.

Ska kolla runt efter nån med Mac men fan det borde fungera på Vista, har jailat den tidigare med samma dator flera gånger, förstår inte varför den krånglar såhär överdrivet mycket denna gång.

Känns som jag är handikappad utan iPhone just nu.

Edit: Förresten, vad tror du händer ifall jag klickar på "Leta" när den frågar om att den behöve leta i programuppdateringsservern?

  • Medlem
  • Mariestad
  • 2010-04-14 19:52

jag vet inte vad som händer om man letar... men som sagt, leta reda på en macintosh du så tror jag det löser sig
Har som sagt också vart i lägen där jag inte kunnat återställa den med hjälp av vista eller windows 7, men funka direkt med mac så..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-16 14:09

Jag chansade med att låta den leta och då så hittade iTunes iPhonen. Problemet nu är att när jag försöker restore'a (Shift+Restore) och väljer iPhone2,1_3.1.2_7D11_Restore.ipsw så står det: "this device is not eliglible for the requested build".

Det måste ju betyda att iPhonen har uppdaterats till 3.1.3 av sig själv, vilket jag inte förstår i och med att jag inte har uppdaterat telefonen alls. Har försökt ändra hosts filen i system32\.... men det har inte fungerat då heller, fick exakt samma felmeddelande då.

Har ännu inte hittat någon med Mac men jag har en känsla av att det inte kommer fungera då heller.

Det blir väl att vänta på iPhone 4G så att GeoHotz släpper sitt jailbreak till 3.1.3. Kul!

  • Medlem
  • International user
  • 2010-04-17 18:22
Ursprungligen av Cemil:

Jag chansade med att låta den leta och då så hittade iTunes iPhonen. Problemet nu är att när jag försöker restore'a (Shift+Restore) och väljer iPhone2,1_3.1.2_7D11_Restore.ipsw så står det: "this device is not eliglible for the requested build".

Det måste ju betyda att iPhonen har uppdaterats till 3.1.3 av sig själv, vilket jag inte förstår i och med att jag inte har uppdaterat telefonen alls. Har försökt ändra hosts filen i system32\.... men det har inte fungerat då heller, fick exakt samma felmeddelande då.

Har ännu inte hittat någon med Mac men jag har en känsla av att det inte kommer fungera då heller.

Det blir väl att vänta på iPhone 4G så att GeoHotz släpper sitt jailbreak till 3.1.3. Kul!

Nej, den uppdaterar inte sig själv. Det går inte att shift-restore'a gamla versioner som inte är signade av Apple.

Testa att jailbreaka din telefon med någon av de andra metoderna som finns, iClarified - Tutorials - iPhone

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-20 08:42

Nåt måste ju telefonen ha gjort för att jag har jb tidigare med blackra1n och då sa den ingenting.

Testade med Mac och det var exakt samma sak där, provade även Pwnage för 3.1.3 men den vägrade restorea och klagade på nåt fel med 1604 eller någonting liknande.

Jag har även försökt jb med redsn0w och det har inte heller fungerat.

Ursprungligen av Cemil:

Nåt måste ju telefonen ha gjort för att jag har jb tidigare med blackra1n och då sa den ingenting.

Testade med Mac och det var exakt samma sak där, provade även Pwnage för 3.1.3 men den vägrade restorea och klagade på nåt fel med 1604 eller någonting liknande.

Jag har även försökt jb med redsn0w och det har inte heller fungerat.

Får samma fel, har en ny iphone 3G (inte 3GS) som precis kom från butik. Någon som vet vad felet är?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-04-25 18:57
Ursprungligen av Hugo91:

Får samma fel, har en ny iphone 3G (inte 3GS) som precis kom från butik. Någon som vet vad felet är?

Testat det jag skrev ovanför?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-04-20 17:27

Error 1604: This error is often related to USB timing. Try changing USB ports, uninstalling and reinstalling USB ports, and other available USB troubleshooting steps (troubleshooting USB connections, device not recognized properly, computer won't recognize a FireWire or USB device). If you are using a dock, bypass it and connect directly to the USB 30-pin dock-connector cable. If the issue persists on a known-good computer, the device may need service.

If the issue is not resolved by USB isolation troubleshooting, and another computer is not available, try these steps to resolve the issue:

1. Connect the device to iTunes, confirm that the device is in Recovery Mode. If it's not in Recovery Mode, put it into Recovery Mode.
2. Restore and wait for error 1604.
3. When prompted, click OK.
4. Close and re-open iTunes while iPhone remains connected.
5. iPhone should now be recognized in Recovery Mode again.
6. Try to restore again.

If the steps above do not resolve the issue, try restoring using a known-good USB cable, computer, and network connection.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-24 13:25

Polaren är utomlands får prova det när han är tillbaka.

Finns det inga sätt kvar att fixa det med Windows? XP, Vista, 7, spelar ingen roll.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-24 14:26

Har försökt använda mig av SHSH-filer som Cydia tydligen ska ha sparat på sin server när man installerar OpenSSH/afc2 men när jag kollar ifall mina filer ligger på servern med hjälp av Umbrella så står den inte hittar.

Jag hade både OpenSSH och afc2 installerat i Cydia innan telefonen började hålla på och nu vet jag inte vad jag kan testa.

Edit: Finns det någonstans man kan gå med telefonen och få hjälp?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-05-05 17:17

Testade på polarens Mac, fungerade inte, som vanligt.

Finns det någonting kvar jag kan testa?

Edit: Laddade ner en custom ISPW men när jag försöker restore'a så sker samma sak som på Mac, dvs. 1604 error när jag har försöker restore'a från Recovery Mode och 1600 när jag försöker från DFU Mode. Har försökt göra allt du sa zappee men det fungerar inte, har provat det flera gånger.

Senast redigerat 2010-05-05 19:12
1
Bevaka tråden