Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Låsa upp iPhone 3G/3GS inför försäljning

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-21 07:33

Snart kommer det en ny iPhone igen. Och då vill man ju helst ha sålt sin gamla innan. Därför undrar jag två saker:

1) Vilket är det officiella sättet att sälja en normal Telia-iPhone vidare? Frågan gäller alltså både 3G och 3GS. Går jag bara till en Telia butik och ber dem låsa upp den? När kan man göra detta och vad kostar det? Kan en köpare därefter ringa med valfri operatör och uppgradera sin iPhone i iTunes?

2) Finns det något inofficiellt sätt att sälja en normal Telia-iPhone vidare? Dvs går det att låsa upp den på egen hand så att köparen kan ringa med valfri operatör och uppgradera sin iPhone i iTunes?

Mitt mål är alltså att köparen skall kunna använda telefonen som en vanlig iPhone, utan att behöva känna till någonting om jailbreak m.m.

Vad har ni för tips?

1. Det kan göras ett år efter att du köpt telefonen. Du går in i Teliabutiken med din telefon och kvitto. Det kostar ett par hundralappar om jag minns rätt. Ja, sen fungerar den som en fabriksupplåst telefon, inga konstigheter.

2. Vissa telefoner kan låsas upp, vissa inte. Beror lite på modell, baseband, firmware o s v. Testa själv på iClarifieds hemsida. Dock, om jag inte fattat fel, så kan man inte bara uppdatera firmware utan vidare efter en "icke-officiell" upplåsning.

Ursprungligen av Capeman:

1. Det kan göras ett år efter att du köpt telefonen. Du går in i Teliabutiken med din telefon och kvitto. Det kostar ett par hundralappar om jag minns rätt. Ja, sen fungerar den som en fabriksupplåst telefon, inga konstigheter.

Är i samma situation. Ska ge bort min 3G till svärfar. Har fått min iphone 4 och har utan att tänka mig för fabriksåterställt den gamla (från telefonen).

Måste jag avregga luren från itunes på något sätt?

Måste jag ha kvitto från Telia? Inte säker på att jag har det kvar men kan ju legitimera mig då de borde kunna skriva ut min gamla beställning.

Hur lång tid tar det?

Ursprungligen av Code Red:

Är i samma situation. Ska ge bort min 3G till svärfar. Har fått min iphone 4 och har utan att tänka mig för fabriksåterställt den gamla (från telefonen).

Måste jag avregga luren från itunes på något sätt?

Måste jag ha kvitto från Telia? Inte säker på att jag har det kvar men kan ju legitimera mig då de borde kunna skriva ut min gamla beställning.

Hur lång tid tar det?

Nej, du måste inte avregistrera telefonen eller något sådant. Gå in i en Teliabutik med telefonen så knappar de lite. Hur lång tid det tar verkar vara lite olika, efter vad folk har skrivit här. Tog ett par dagar för mig, om jag minns rätt.

Vet inte om du måste ha kvittot, de borde kunna se när du köpt den. Jag hade nog med mitt kvitto till butiken.

Ursprungligen av Capeman:

Nej, du måste inte avregistrera telefonen eller något sådant. Gå in i en Teliabutik med telefonen så knappar de lite. Hur lång tid det tar verkar vara lite olika, efter vad folk har skrivit här. Tog ett par dagar för mig, om jag minns rätt.

Vet inte om du måste ha kvittot, de borde kunna se när du köpt den. Jag hade nog med mitt kvitto till butiken.

Behövde inget kvitto eller något. Tog ett par dar. Tack för tipsen.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2010-04-27 13:16

Jag har redan sålt min 3GS 32GB för 5000 kronor . Den är dock jailbreakad, samt icke operatörslåst. Har 24 månaders garanti.

KOM IHÅG! den jag har , har inte en endaste repa, är extremt pedant så den ser helt ny ut! Inga eftersläpningar i bilden, och väldigt bra batteritid. Han som skall ha den köper den i Juni/Juli

Om du skall sälja den poängtera sådana här saker då det lockar många, speciellt inte en endaste repa och att kartong med alla tillbehör medföljer. DÅ kan du få ut en hel del pengar.

• Medlem
  • Halmstad
  • 2011-01-26 12:00

Är alla upplåsningar utanför operatörens kontroll en eller annan form av "jailbreak"?

1
Bevaka tråden