Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

DWMX: Centrera layers - är det OMÖJLIGT ELLER???

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har letat o letat men hittar inget som funkar tillfredsställande. Hur kan detta INTE finnas med i Dreamweaver MX från början? Jag fattar inte...

Lösning, någon??

Det har jag också klurat på. Du kan ju ställa in att lagret ska befinna sig en viss procent av ytan från kanten, men eftersom den räknar från övre vänstra hörnet funker det kasst. Däremot kan man göra ganska mycket med tabeller och du kan ju lägga tabeller i lagren. centrerade i lagren tror jag till och med. Annars vet jag inte…
vaad är det du ska göra? det kan ju finnas nån annan lösning om man är lite kreativ med de verktyg som finns…

Citat:

Skrevs ursprungligen av Laseranders
vaad är det du ska göra? det kan ju finnas nån annan lösning om man är lite kreativ med de verktyg som finns…

Du är så välkommen med en lösning. Här är en snabbskiss:

Det fetaste hade ju varit om man kunde låsa in alla lagren i en av cellerna i tabellen... men det går väl inte?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-21 00:37

Om du sätter margin = auto på både vänster och höger på lagret så SKA det bli centrerat. Funkar dock inte i IE på PC verkar det som, alltså på 99 % av alla webbläsare.

En annan metod är att köra positionen 50% som nämndes. För att räkna på centrumpunkten istället för vänsterpunkten måste du då sätta en marginal på minus halva bredden. Såhär (om jag minns rätt):

#lagret {
left: 50%;
width: 400px;
margin-left: -200px;
}

Funkar förstås bara om lagrets bredd är känd.

Om det där gör vad jag tror att det gör så är det ju en skitsmart funkton! Måste testa! Du flyttar alltså punkten som lagret använder som utgångspunkt, eller? Funkar det på höjden också?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-21 00:49

Skulle tro det. Testa!

Är det i dreamweaver eller i HTML-koden man skriver in det där?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-21 07:47

Det finns även ett plugin för just detta ändamål.
Detta är för Dreamweaver 4, men ska nog funka även i MX, om det är det du har.

Klicka här för att ladda ned det.

Jaha, det funkade ju utmärkt!
Flera veckors gnöt och bök fixat - jag är såååå glad. Tusen tack, "HL".

När du är i Malmö nästa gång - hör av dig så fixar jag teaterbiljetter till dig!

/sjovall

Malmö dramatiska teaters hemsida (snart med centrerade lager...!)
Här kan ni se sidan jag håller på att bygga med hjälp av detta tipset

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-21 17:34

Varsågod! Har inga planer på att åka till Malmö just nu, men tack ändå.

Hittade de där lösningarna efter intensivt googlande för ett par månader sen. Det mesta går att hitta svar på om man har tålamod...

Sen är det väl lite av ett fulhack egentligen, det där med left: 50% och margin-left: -XXpx. Den lösningen jag nämnde först är ju snyggare, men eftersom den inte funkar i IE på PC så är den ju rätt värdelös i praktiken.

Jo. Detta funkade i Safari, Netsc 7, IE och Camino för mac. Testade på en PC med IE 5.5 och det gick fint. Däremot funkar det INTE i Netsc 4.08 på Mac. Varför? Fixar den inte lager ordentligt över huvud taget kanske? Workaround? Jag har gjort allt med SPAN i stället för DIV - det var ngn som sa att det var störst kompabilitet med SPAN. Rätt eller fel?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-22 00:23
Citat:

Skrevs ursprungligen av sjovall
Jo. Detta funkade i Safari, Netsc 7, IE och Camino för mac. Testade på en PC med IE 5.5 och det gick fint. Däremot funkar det INTE i Netsc 4.08 på Mac. Varför? Fixar den inte lager ordentligt över huvud taget kanske? Workaround? Jag har gjort allt med SPAN i stället för DIV - det var ngn som sa att det var störst kompabilitet med SPAN. Rätt eller fel?

Äldre versioner av Netscape är väl inte direkt kända för att gilla DIV-taggen.
Det är över huvudtaget svårt att få lager att se bra ut i gamla Netscape, om man inte gör sidan speciellt för den webbläsaren.

Har du testat med det plugin jag postade här tidigare?
Jag tror att det är "multibrowserkompatibelt", för att dra till med en horribel egenimport.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Leijonkungen
Har du testat med det plugin jag postade här tidigare?
Jag tror att det är "multibrowserkompatibelt", för att dra till med en horribel egenimport.

Mnja, plug-inen ville inte fastna i mitt program så att säga. Men sen har jag för mig att jag laddat hem den för länge sen, men att den inte funkade i rätt många brusare, faktiskt.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-22 10:25

div är till för att avgränsa block på sidan, såsom lager. span är till för att avgränsa sk inline-innehåll, t ex delar av en text.

Netscape 4 är ett riktigt sorgebarn. Ska man få en sida snygg i både NS 4 och alla modernare webbläsare får man i stort sett göra två versioner av sidan. En kompromiss kan ju vara att ha två olika stylesheets, ett standardformat och ett för NS 4.

Har förresten för mig att jag sett en sida som handlade om hur man bäst använder XHTML, CSS och lager för att det ska funka även med NS 4. Googla lite så kanske du hittar...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-22 10:30

Hittade en intressant sida här. Inte den jag tänkte på, men ändå.

• Oregistrerad
  • 2003-06-05 02:02

Kommer inte ihag vad DW extensionen hette men det finns att ladda ner pa macromedia extension exchange hemsida. Annars sa kommer DW med en behavior som fixar menyer med bara nagra musklick.

//Rob

1
Bevaka tråden