Jag har också en ReadyNAS NV+. Det är ju inte världens modernaste hårdvara (vad låg CPU:n i den på, 400Mhz tror jag?). Men det är inget man märker, jag får helt ok hastigheter mot den, det är enkelt att sätta upp som TimeMachine-lagring och rätt enkel att sätta in i webbgränssnittet. Jag kör 4st 750Gb-diskar i den och har den som film/fil-server samt backupserver för TimeMachine till några olika burkar. Testade ställa in lite backup-jobb som kör nattligen som kopierar filer från windows-shares, samt laddar hem filer från en webbserver via FTP och backup:ar, allt är rätt enkelt att ställa in.
Enda problemen jag har haft var att backuper gick igång fel tid, vilket löste sig då jag ställde om tidszon, rebootade, ställde tillbax till rätt och rebootade igen. Dessutom körde jag den inbyggdra torrent-klienten ett tag, men den började låsa sig lite då och då. Funkade oftast efter man plockat bort servicen och lagt dit den igen, men nu är den helt paj. Har inte orkat kolla mer på det sedan sist då jag kör en klient på min egen burk istället
Jag har också gjort som ovanstående, dvs stoppat in den tillsammans med router, adsl-modem, switch och lite annat i en "skrubb".. så jag vet inte vad jag kan säga om ljudnivån då jag aldrig hör den. Däremot är det inget fel på den estetiskt, skulle helt klart kunna tänka mig att ha den på skrivbordet om så krävdes.
Jag kan helt klart rekommendera den då den gör sitt jobb, men jag har samtidigt hört att det kommit några nyare modeller som är både snabbare och har lite bättre funktioner, jag hade nog tagit en sån, NV+:en har trots allt rätt många år på nacken. Men såklart är det väl mer en budgetfråga.