Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

När kommer Quark XPress 9?

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-04-26 15:45

Någon som tror/vet att det kommer?

Sista inlägget här är från november förra året.

Quark? Vad är det? Jag gick direkt ifrån PageMaker till InDesign...

Skämt åsido. Men en snabb googling på Quark 9 ger bara en träff: en mer än ett år gammal forumtråd som påpekar att "Quark is currently on a less-than-24-month release cycle, [...]". Det skulle i så fall innebära 2010. Men tidigare har man väl dragit ut på tiden mellan uppdateringarna både tre och fyra år?

Don't hold your breath, som amerikanarna brukar säga...

Men visst vore det bra om det kom något konkurrenskraftigt från det hållet (även om jag själv är ointresserad). Om inte annat för att hålla Adobe på alerten.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-05-20 22:06

Paketfördelar - är inte alltid en fördel.

Ursprungligen av johan_tanying:

Quark? Vad är det? Jag gick direkt ifrån PageMaker till InDesign...

Personligen tycker jag skillnaden mellan Quark och PageMaker var lika stor som skillnaden mellan Windows och Mac på den tiden, där PageMaker med god marginal hamnar i masklådan. Då kostade PM ca 4500 kr, och Quarken 12 000.

Från och med Quark 7.5 så funkar Quark smärtfritt och jag menar att den även i dagsläget slår Indesign på flera punkter när det gäller logik och produktionshastighet. Numera krävs 8.0 för att fungera smärtfritt i Leopard och snow.

Indesign å andra sidan, tar hem poängen i typsnittens kerningstabell, som ger snyggare resultat än quark-standarden, samt i integrationen med övriga pgm i CS-serien och Version Cue, men som å andra sidan ökar risken för tidsåtgång och missar genom sin omfattande funktion i mindra företag.

Man kan kompensera och skapa egna kerningstabeller i Quarken, brukar själv ändra i "fi" och andra ligaturer för vissa typsnitt och punktstorlekar.

6-2 till Quark för alla tryckt - original.
I webproduktioner är inte Quark ett lämpligt program - om man inte avser göra skisser förstås - så där går segern till Indesign vid själva produktionen..

Personligen har jag svårt att smälta vissa ADOBE program - de är ibland tidskrävande och har uppstramande funktionsbegränsningar, som snarare utgör hinder än ger möjligheter till "frihet".
När man reklamerar funktionsfel kommer aldrig några uppdateringar.

De krävs hela tiden uppdateringar, som är dyra som tusan, för annars fungerar de inte...
Där tycker jag Quarken snarare tar hem en poäng i att inte komma ut med nya varianter för ofta, de skickar gratis uppdateringar med fellösningar i stället.

Prisbilden återspeglar också att ADOBE har för lite konkurrens.
Förr var det hårdvaran som var dyr - numera är det programvaran.
Så allt färre har råd att använda fler än en variant, vilket stärker den stora pgm-utgivaren med ökad prisbild/nackdel för användaren.

Konkurrens mellan pgm är viktig...

1
Bevaka tråden