Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med router ihop med iPad och iPhone

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-26 17:59

Hello.
Nu har jag varit i USA o hämtat hem min iPad. Helt underbar.

Dock har jag problem med wifi. Tror dock inte det är min iPad utan det är nog router/inställning i routern. För får samma problem med min iPhone.

Kör en D-link DI 524. Är det någon speciell inställning man ska göra?
Kan ni rekommendera annan trådlös router som funkar bra med iPad och iPhone som ej är för dyr?

Symptomen är: Ibland funkar den klockrent en liten stund, en stund senare när man vill gå in på en webbsida eller liknande på iPad/iPhone står de bara och tänke roch till slut får man felmeddelant: No network connection.

In i min D-link har ja gmin stationnära dator, min xbox360 och en ip-telefonibox.

Någon som har tips? Skulle behöva lite experthjälp.
Tack!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-26 19:12

Jag hade ett par problem med min D-link DIR-655 men efter att ha återställt den till orginalinställningar så löste sig allt. Jag gissar att ett par års fipplande med inställningar och säkerhetslösningar skapade kollisioner ochj ag fick t.o.m. igång delat b/g/n-nät så nu har jag 130Mbps till iPad och 54Mbps till våra iPhones.

Så, börja med det

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-26 20:11

Ok får pröva det.
Gjorde iof det nyligen när jag köpte ny dator. Men något är inte rätt i min router.
När jag skrive rin 192.168.0.1 för att gå in i inställningar får jag oftast svaret busy och kommer ej in.

Sedan jag köpte ny dator så kommer ej xboxen ut på internet om inte datorn är igång.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-26 20:19

Dags att uppgradera då, 524an är väl en 6-7 år gammal nu och avskriven

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-26 21:34

min är bara 1 år gammal...men kanske dags köpa en ny ändå?
någon att rekommendera? Helst max 500 spänn.
Finns några om man söker på nätet men finns alltid några som klagar på varje...att den tappar nät mkt, hänger sig osv.
Så finns det någon som är "extra" bra för iPad och iPhone?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-26 21:47

Många säger sig sig ha löst problemet genom att köpa Apple's Airport Extreme. Jag tycker det är overkill och rekommenderar en begagnad 655a från Tradera eller Blocket. T.ex D-Link DIR-655 trådlös router, knappt använd = nyskick på Tradera.

jag har inga andra rekommendationer

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-26 21:58

DIR 615 är inget att ha?
Eller en Netgear WNR2000? Stod nånstans att den ej funkar med 100mbit fiber men ej sett det på fler ställen.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-04-27 17:25
Ursprungligen av mickys:

DIR 615 är inget att ha?
Eller en Netgear WNR2000? Stod nånstans att den ej funkar med 100mbit fiber men ej sett det på fler ställen.

Det dom möjligen menar är att den storknar för att den inte orkar med att routa paket i den hastigheten. Mao 100Mbps gör det möjligt att hälla för mycket paket på routern. Och fiber eller koppar har routern ingen aning om, så det är heller ingen skillnad.

Tips: skriv rätt enhet så kommer både andra att hitta dina inlägg och du att få mer träffar i Google.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-26 22:12

Jag bytte från 524 till 655 och har liten erfarenhet av andra routers. Ett tips är att söka på routerns namn i Apples egna forum, där samlas mycket erfarenhet

Jag har betat av ett gäng olika routrar då de ofta har strulat på ett eller annat sätt, men jag kan också rekommendera DIR-655:an. Sen jag skaffade den har allt funkat klockrent. Jag körde tidigare flera PC-burkar mot den, men har nu gått över till mac och använder en NAS, iPhone, en gammal Mac Mini, en MacBook och två iMacs med den, och har aldrig haft problem. Aldrig hängt sig / tappat uppkoppling på något sätt, bra admingränssnitt osv.

Visserligen dog den för ett tag sen, men det var bara pga att ett vattenrör som hängde ovanför hyllan som routern stog på brast och den fick bada Jag köpte då DIR-855:an då den var på rea, det är i stort sett en 655:a med lite extra lull-lull. Hur nöjd som helst med båda två.

EDIT: Rekommenderar verkligen INTE netgear, har haft några olika och alla har strulat nåt enormt. Kommer aldrig mer att köpa en netgear-router.

jag tror att smaken är lite som baken.. man ska väl ha lite flyt med antar jag. jag kör en netgear nu, minns inte vad den heter. men den funkar fint.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-04-26 22:41

Jag kör D-link och linksys, flera stycken i olika hus, inte varit några problem. Dock har jag märkt att jag inte kommer in på wifi-när hos bekanta som har WEP -kryptering, verkar inte som om iphone 3GS gillar det. Även Dovado UMR funkar bra, man kan ha USB-modem eller adsl modem in. Kör både mot iphones (barnens + min) samt laptops.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-04-27 12:13

Börja med att slå av kryptering och att byta kanal. En granne kanske ligger på en närliggande kanal....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-27 13:03

aha så det kan störa?
Frågan är vad som är för fel när det står busy när jag försöker logga in i den?
Samt att xboxen inte funkar utan att datorn är igång numera.
Ska kolla på den ikväll!

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-04-28 09:41
Ursprungligen av mickys:

aha så det kan störa?

Ja, två sändare på samma (radio)kanal kommer ofelbart att störa varandra.

Ursprungligen av mickys:

Frågan är vad som är för fel när det står busy när jag försöker logga in i den?

Många admin-gränssnitt brukar bara tillåta en samtidig inloggad för att ställa in routern. Inte så konstigt när man tänker efter: två försöker ställa in samma egenskap till två olika värden. VIlket ska gälla?

Ursprungligen av mickys:

Samt att xboxen inte funkar utan att datorn är igång numera.

Där har den riktigt roliga felkällan att hitta. Klart att din XBOX ska kunna köra utan att din dator är påslagen!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-27 23:44

Uppdaterade firmwaren i min router, hade visst ej senaste.
tycker wifi på ipaden funkar rätt bra nu...men om jag kopplar upp iphonen också på wifi så får jag inte iphonen att funka alls...Kan man ställt in något att en enda enhet kan fungera på wifi eller något sånt?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-04-28 09:45
Ursprungligen av mickys:

Uppdaterade firmwaren i min router, hade visst ej senaste.
tycker wifi på ipaden funkar rätt bra nu...men om jag kopplar upp iphonen också på wifi så får jag inte iphonen att funka alls...

Kan du beskriva mer i detalj vad du menar med "får jag inte iphonen att funka alls". Det säger oss ingenting. Felmeddelande på skärmen eller andra indikationer?

Ursprungligen av mickys:

Kan man ställt in något att en enda enhet kan fungera på wifi eller något sånt?

Ja, du kan begränsa tillgång genom att filtrera på MAC-adress. Men att bara tillåta en (1) enhet att ansluta känner inte igen. Vad händer när du kör din (nya) dator mot routern? Fungerar det?

Hade många problem med di tidigare, man fick dra ur sladden och boota med jämna mellanrum, sedan netgear med lite bättre resultat. Kör sedan ett år airport extreme helt utan problem!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-28 11:54

Det som händer i iPhone är att den säger ingen connection. förut så stod den och sökte en stund och sen sa ingen conenction. Nu kommer det upp direkt.

När jag tittar i Routerinställningar se rjag att två trådlösa enheter är uppkopplade mot routern med var sin mac adress osv. Men iphone funkar ej. Ipad funkar rätt bra. När jag ej kört den på ett tag måste jag stänga av wifi o sätta igång den igen i ipaden.

Blir kanske att köpa en ny router men får jag bara iPaden att lira bra så nöjer jag mig med det så länge.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-29 09:01

Nu funka rmin iPad bra med wifi så länge jag använder den. Lägger jag ifrån mig den en stund så måste jag varje gång stänga av wifi i iPaden och sen sätta på den igen. Då fungerar det så länge jag använder den. Annars står det no connection. Dock syns symbolen för wifi full teckning i hörnet samt att mitt nätverk är markerat i listan för nätverk.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-29 21:55

Ingen som har en idé eller råkat ut för samma?

Nu funka rmin iPad bra med wifi så länge jag använder den. Lägger jag ifrån mig den en stund så måste jag varje gång stänga av wifi i iPaden och sen sätta på den igen. Då fungerar det så länge jag använder den. Annars står det no connection. Dock syns symbolen för wifi full teckning i hörnet samt att mitt nätverk är markerat i listan för nätverk.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-04-29 22:44

Det står i ett inlägg på den belgiska site om iphone och ipad jag läser att ipad är dålig på att hantera DHCP. Ge Ipad en statisk adress i stället. Och kör inte wep-krypering.

Edit: här är en teknisk förklaring till problemet från Princeton University's datacenter

iPad/iPhone OS 3.2 Stops Renewing DHCP Lease, Keeps Using IP Address

Googla !!

Senast redigerat 2010-05-01 08:50
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-29 23:13

Var ju tusen steg att göra enligt den siten
Klarar nog inte alla dem.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-04-30 08:36

Du missförstår den belgiska(!) siten. Det är nio (9) steg för att reproducera felet - inte för att komma runt det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-30 09:01

Mickys, med de problem du har hade jag inte tvekat. Låna en router av någon eller köp hem en och testa (returrätt) jag kan nog lova att det löser sig med en DIR-655a

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-30 09:07

Beställde en DIR635 igår. Får hem den i nästa vecka. Hoppas det löser problemet.
Den är väl ung samma som 655? Inte Gb-lan bara väl?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-04-30 23:17

Ska vara lite tydligare. det var på en belgisk site ett inlägg nämnde DHCP problem. Så då googlade jag och hittade infon från Princeton som jag länkade till. Man hittar nog mer om man orkar googla på ipad och dhcp.

det tjänar således inget till att byta router. De problem trådskaparen nämner verkar stämma väl med dem dom däringa som sköter wifi-nätet på princetion university rapporterar om. Men eftersom ipad med en statisk adress inte behöver släppa en DHCP lease/adress så borde problemet inte uppstå då.

Trådskaparen bör kolla in skillnaden mellan DHCP och statiska adresser.

Senast redigerat 2010-05-01 08:51
1
Bevaka tråden