Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Katrineholms skolor väljer Apple

Tråden skapades och har fått 37 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Ha ha, så kan man se på saken. De arbetslösa kan säkert göra mer nytta på "fritiden" än en hel drös it-tekniker på arbetstid.

Då jag gick i Katrineholms gymnasium, alltså på den tiden skolan höll sig med ett halvdussin ABC 80, var "han som bestämmer" kommunalråd.

Jag tror dock inte att IT-frågorna låg högst upp på Göran Perssons dagordning

Angående huruvida de kör os-x eller windows hoppas jag att eleverna får välja själva och att de får adminrättiheter på sina datorer. Även om det kommer ge mer strul så kommer de att lära sig mer. Jag minns hur irriterande det var ett tag i vissa datorrum på universitetet där macarna var satta i något slags Kiosk-mode så att man nästan inte kunde göra någonting.

• Medlem
  • International user
  • 2010-01-07 23:57

Kiosk-mode var väl ungefär vad samtliga datorer var försatta till när jag gick på högstadiet på Södra skolan i Katrineholm. Kiosken var till för att knäckas. And so we did...

Hoppas alla förstår mitt skämt med "Strul skapar arbete". När jag jobbade i Sverige med styrsystem och datorer fanns alltid, sedan den första Mac-holken en Mac vid min sida. Jobbet krävde senare också att det också fanns en Windows dator på mitt bord. För att inte vara elak emot Microsoft begränsar jag mig till att påstå:

"Jag hade ALDRIG något strul med Mac under alla åren."

Krig skapar arbete
Pandemier skapar arbete
Windows skapar arbete

Men till vilket pris? Gärna ett jobb, men först fred, hälsa och Mac.

Haparanda nämdes tidigare i tråden så fortsätter här. Tydligen så har Haparanda (och även Kalix kommun) brutit mot lagen om offentlig upphandling när de köpte in sina mac-datorer. Artikeln.

• Oregistrerad
  • 2010-04-27 20:35
Ursprungligen av mhaggkvist:

Haparanda nämdes tidigare i tråden så fortsätter här. Tydligen så har Haparanda (och även Kalix kommun) brutit mot lagen om offentlig upphandling när de köpte in sina mac-datorer. Artikeln.

Värdelös artikel, kan ingen referera till vad som faktiskt hänt?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2010-04-27 22:29
Ursprungligen av studiox:

Värdelös artikel, kan ingen referera till vad som faktiskt hänt?

Antagligen avses konkurrensverkets granskande av hur skolorna har använt sig av ett avtal som ursprunligen upprättades med en kommun, men där sedan fler kommuner har erbjudits ansluta sig som ett ramavtal. Så får man inte som kommun göra om man skall följa bokstaven i LOU - lagen om offentlig uphandling

Anslutning till ramavtal i efterhand är otillåten direktupphandling - Konkurrensverket

• Oregistrerad
  • 2010-04-28 19:42
Ursprungligen av IngoX:

Antagligen avses konkurrensverkets granskande av hur skolorna har använt sig av ett avtal som ursprunligen upprättades med en kommun, men där sedan fler kommuner har erbjudits ansluta sig som ett ramavtal. Så får man inte som kommun göra om man skall följa bokstaven i LOU - lagen om offentlig uphandling

Anslutning till ramavtal i efterhand är otillåten direktupphandling - Konkurrensverket

Intressant. Så om dom varit med från början så hade det varit tillåtet, men om dom i efterhand ansluter sig för att få bättre pris och spara mina skattepengar så är det inte tillåtet. Det är dock tillåtet att ansluta sig i efterhand om det var ett ramavtal upphandlat av stadskontoret - vilket är exakt samma sak. Sverige är ett intressant land..

Bevaka tråden