Den 12:e juli 2008 och framåt skaffade många en iPhone med iAbonnemang hos Telia (se rubrik) med bindningstider på 18 eller 24 månader. Om man vill vara obunden i sommar för att kunna välja bästa erbjudandet oavsett operatör (och därigenom slippa dubbla månadskostnader) bör man omgående lägga om abonnemanget till exempelvis kontantkort i väntan på eventuell iPhone 4G eller HD eller vad den kan komma att kallas.
Telias bindningstid och abonnemangförfarande:
Efter bindningstidens slut fortsätter abonnemanget som vanligt med samma månadskostnad. Man kan då när som helst ögonblickligen byta abonnemang inom Telia.
Om man däremot vill byta till kontantkort gäller straff-tid på tre månader för omläggning.
Ex:
Mitt abonnemang (iMini) har bindningstid till 2010-07-12. Jag ringde först idag (28:e april) och bad att få byta till kontantkort (Telia Refill 'Till vänner') och får bytet utfört först 2010-07-28. Detta betyder att iMini upphör ca två veckor efter min bindningstid.
Enda surfabonnemanget till Telia kontantkort är att beställa ett års Mobilsurf 'Alltid' till en kostnad av 499 kronor (stryps till 120 kbit/s om användandet överstiger 0,5 GB/månad).
Lite pest, mycket kolera - men man är då fri att skaffa nästa iPhone oavsett erbjudande och operatör.