Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Installera "normal" 10.6 på en Xserve?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Går det att installera en normal Snow Leopard licens på en xserve, använder server enbart som fildelning och kör olika program på den, så en ny server licens känns väldigt överflödig..

Vet att alla serverprogrammen för kontroller å sånt antagligen inte går att köra, men de används ytterst sällan ändå..

Har bara en användare och vi är 4-5 personer som loggar in på den.

Det borde gå fint tycker jag! Har dock inte testat

Ursprungligen av Björnström:

Det borde gå fint tycker jag! Har dock inte testat

Har nu testat, det gick finfint.. Inga problem med installationen eller uppdateringarna, har även kört in flera extra program och allt rullar som det ska..

Dock så finns det en skillnad märkte jag nu (men det är oberoende av version), den normala licensen kan bara ha max 10 samtida användare.. (vi ligger på 8 personer samt några inloggade servrar..). Nu funkar det men där är det bättre att ha serverversionen..

Följdfråga, finns det möjlighet att öka antalet samtida användare i normala versionen? (typ någon inställning någonstans, det bör ju finnas annars vet väl inte systemet hur många som går vara där.. ) Har letat på nätet, men inte hittat något matnyttigt..

Ursprungligen av J THOMAS E:

Har nu testat, det gick finfint.. Inga problem med installationen eller uppdateringarna, har även kört in flera extra program och allt rullar som det ska..

Dock så finns det en skillnad märkte jag nu (men det är oberoende av version), den normala licensen kan bara ha max 10 samtida användare.. (vi ligger på 8 personer samt några inloggade servrar..). Nu funkar det men där är det bättre att ha serverversionen..

Följdfråga, finns det möjlighet att öka antalet samtida användare i normala versionen? (typ någon inställning någonstans, det bör ju finnas annars vet väl inte systemet hur många som går vara där.. ) Har letat på nätet, men inte hittat något matnyttigt..

Begränsningen är att tio användare kan vara anslutna samtidigt via AFP, så det går fint att ansluta fler via SMB eller NFS tex.

Ursprungligen av Mattias A:

Begränsningen är att tio användare kan vara anslutna samtidigt via AFP, så det går fint att ansluta fler via SMB eller NFS tex.

Ok. Då kommer jag klara mig, var på väg att beställa serverversionen.

• Medlem
  • Norrköping
  • 2010-05-19 11:03

Jag kör vanliga svenska 10.5.8 på en gammal Xserve G5. Fungerar bra det med.
Server känns överkurs på en simpel filserver för hemmabruk. Men och andra sidan är nog en xserve i garderoben också överkurs.

1
Bevaka tråden