Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Gör Apple om samma misstag som på 80-talet?

Tråden skapades och har fått 202 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Lund
  • 2010-05-11 13:09
Ursprungligen av mhaggkvist:

Jag håller faktiskt inte med om att försäljningen av iPhone skulle vara mindre för att det kommer en ny modell snart. Seriöst, hur många av de som köper en iPhone tror ni sitter o följer med i Apples produktcykler? Jag tror det är en väldigt liten del av Apple's köpare som är så insatta. Däremot är de säkert överrepresenterade på det här forumet.

Kul att Android växer dock! Me like Google

I vanliga fall är det nog så. Just uppmärksamheten kring den nya iPhonen i vanliga icke-mac-relaterade media gör dock detta fall lite avvikande. Tror nog att en inte försumlig andel av dem som planerar köpa sig en iPhone antingen själva eller genom någon vän känner till den förväntade uppgraderingen i sommar.

Samtliga stora svenska dagstidgningar har skrivit om den, med långvarig förstasidesplats på både DN och SVD: Prototyp av Iphone avslöjad ? hittad på krogen - DN.se Så blir den nya super-Iphonen | Pryl | Aftonbladet Nya Iphone tappad på bar | IT | SvD

Apples misstag nu är ju AT&T. Jag vill hellre se statistik i andra länder där telefonen finns för fler operatörer

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-05-11 12:51

Det är ganska förväntat att antalet Android-enheter blir fler än antalet iPhone OS-enheter med tanke på att endast iPhone kör iPhone OS. Android har inte funnits så länge och fram tills nyligen hade de flesta enhter sitt eget namnlösa OS. Nu börjar fler och fler av gemene mans enheter ha Android från att tidigare ha kört något namnlöst OS, men det är inte samma sak som att Android-försäljningen tar av iPhone-försäljningen.

Apple hade från början bara förväntat sig att ta en liten andel av smartphonemarknaden. Det fantastiska är att de inte bara blev störst inom smartphonemarknaden utan att de blev så fantastiskt stora att man kan göra ett diagram där iPhone är ena halvan och "resten" är iPhones konkurrent.

Så just som alla säger - det är inte rättvist att göra en jämförelse där ena sidan är en enda modell från en enda tillverkare och andra sidan är ett helt segment av enheter av många olika slag och sen säga att segmentet som helhet är större. Men det intressanta är att trots att den jämförelsen är orättvis mot Apple är det just nu Apple som är vinnaren i jämförelsen.

Ursprungligen av Rajje:

Så just som alla säger - det är inte rättvist att göra en jämförelse där ena sidan är en enda modell från en enda tillverkare och andra sidan är ett helt segment av enheter av många olika slag och sen säga att segmentet som helhet är större. Men det intressanta är att trots att den jämförelsen är orättvis mot Apple är det just nu Apple som är vinnaren i jämförelsen.

Som alla säger, härlig retorik.

Nåväl, jag ser fortfarande inte varför man inte kan jämföra Android och iPhone. Det skiljer sig inte mot att jämföra windows - osx.

Ursprungligen av draags:

Nåväl, jag ser fortfarande inte varför man inte kan jämföra Android och iPhone. Det skiljer sig inte mot att jämföra windows - osx.

Nej

Android och iPhone är Windows och Macintosh, WIndows och OS X är Android och iPhone OS.

Ursprungligen av poseidon84:

Nej

Android och iPhone är Windows och Macintosh, WIndows och OS X är Android och iPhone OS.

Nåväl.

Ursprungligen av draags:

Nåväl.

Bör inte jämförelsen isf göras mellan android enheter och iPhone OS enheter? Istället för Android enheter och iPhones?

Bör inte jämförelsen isf göras mellan android enheter och iPhone OS enheter? Istället för Android enheter och iPhones?

Den jämförelsen kan självklart göras men jag ser ingen anledning att dra in både iPad och iPod Touch i en undersökning kring smartphones.

• Medlem
  • International user
  • 2010-05-11 18:59
Ursprungligen av draags:

Jo, iPhone och HTC Google Phone kan man jämföra t.ex.

Annars iPhone OS och Andriod OS.

Dock är Windows och OS X också lite orättvist då Windows kan användas på vilken dator som helst med enkelhet.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-05-11 21:07
Ursprungligen av draags:

Med "som alla säger" menade jag "som så många tidigare i denna tråd".

Jo visst kan man jämföra dem och det kommer man alltid att göra, men det finns en alltid viss orättvisa i det. Det finns en mycket liknande orättvisa i fallet Windows-Mac. Mac är stort och på väg att bli större, men det kommer aldrig bli störst eftersom det är en liten serie färdiga produkter från en enda tillverkare, till skillnad från Windows som är en plattform som används av en hel värld av olika produkter.

Det jag ville poängtera var dock att trots att det ligger något i anklagelserna om orättvisa i jämförelsen, har iPhone fram till alldeles nyligen vunnit jämförelsen. Och det innebär i själva verket att iPhone är en gigantisk vinnare även fortsättningsvis - den produkten ensam är så pass stor att dess siffror inte mäts mot en annan jämförbar produkt, utan en hel värld av andra produkter gemensamt.

Det jag vill få sagt är att mitt intryck av denna statistik är enbart till för att visa på att Android är bra, inte för att göra en opartisk jämförelse.

Det jag vill få sagt är att mitt intryck av denna statistik är enbart till för att visa på att Android är bra, inte för att göra en opartisk jämförelse.

Det kan måhända. Jag är själv inget fan av Android kan tilläggas.

Kan garantera att NPD group skiter fullständigt i kvaliteten i de olika operativsystemen. De rapporterar om försäljning och de är väldigt objektiva.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-05-11 17:03

Är varken förvånad över utvecklingen eller oroad att Apple gör något misstag. Det skulle snarare förvåna mig om försäljningen av iPhone fortsatte att bräcka försäljningen av Androidenheter. Som någon sa så finns det ju ett tjugotal enheter att konkurrera med. Apples affärsmodell är inte utformad för att bygga den största marknadsandelen utan snarare att tillhandahålla den bästa användarupplevelsen.

Ursprungligen av vanilj:

Är varken förvånad över utvecklingen eller oroad att Apple gör något misstag. Det skulle snarare förvåna mig om försäljningen av iPhone fortsatte att bräcka försäljningen av Androidenheter. Som någon sa så finns det ju ett tjugotal enheter att konkurrera med. Apples affärsmodell är inte utformad för att bygga den största marknadsandelen utan snarare att tillhandahålla den bästa användarupplevelsen.

Jag lägger till att hela deras strategi verkar alltid gått ut på att ha marknadsledande marginaler på sina produkter. Fler andra företag inom mobilbranschen har sett detta och förstått att det är det som gäller som liten spelare. Alltså inte jaga markandsandel på bekostnad av marginal som huvudstrategi. En väsentlig skillnad i hur man tänker sig att arbeta i konsumentmarknaden. Apple har vad som krävs för denna strategi, fler kommer att försöka samma sak, en del kommer att gå under i sitt försök.

HP - en mycket sen ankomst på mobila enheter marknaden, super intressant att se vad som kommer av det. Kanske en partner till apple i stället för konkurrent?

Som svar på om apple gör om samma misstag. nej, Men kanske nya misstag? Underskattar det politiska spelet i mobilbranschen om kommande standarder mm?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-05-11 20:21
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-05-13 05:47

Tycker det här citatet från Apple är underbart: "Imagine for a moment if Apple allowed AT&T to have a two-for-one sale on the iPhone and iPad."

Sedan när har en tillverkare rätt att bestämma över villkoren för försäljningen på det sättet? Om AT&T vill sälja iPhone som "köp en få två"-deal, så skulle Apple som har järnkontroll på alla vägra det? USA... fria marknadens hemland? *not*

• Medlem
  • Lund
  • 2010-05-13 13:37
Ursprungligen av ridax:

Tycker det här citatet från Apple är underbart: "Imagine for a moment if Apple allowed AT&T to have a two-for-one sale on the iPhone and iPad."

Sedan när har en tillverkare rätt att bestämma över villkoren för försäljningen på det sättet? Om AT&T vill sälja iPhone som "köp en få två"-deal, så skulle Apple som har järnkontroll på alla vägra det? USA... fria marknadens hemland? *not*

Självklart får inte en auktoriserad återförsäljare med avtal med Apple marknadsföra Apples prylar på ett sätt som skadar varumärket. Det finns garanterat avtal som reglerar detta. Fri marknad handlar väl lika mycket om frihet att avtala vilka sammarbetslösningar man vill (så länge det inte är konkurrenshämmande)

Kanske borde Apple öka sin utvecklingstakt?

Jag vet inte om det är jag som har missat något, men ska vi ställa saken i lite mer perspektiv?

Som det redan påpekats av flera i den här tråden så finns Android på apparater från långt flera tillverkare än en, Apple, för iPhone. Detta i kombination med att prisbilden för en hel del av dem är lägre än vad Apple siktar på och att fler operatörer än endast en har dessa telefoner leder till att de, nästan uppenbart, säljer mer än vad iPhone gör.

Detta innebär dock, såvitt jag kan uttyda, inte att iPhone säljer dåligt. Snarare tvärtom. Apple har tjänat en bra summa pengar på iPhone och de andra apparaterna som använder samma operativsystem. Förmodligen kommer de att fortsätta göra det en bra stund framöver också, under förutsättning att de uppdaterar både mjukvara och hårdvara i "bra nog" takt.

Men vad har det här för inverkan totalt sett? Hur ser det ut på en mer global nivå? Alla dessa rapporter som fokuserar på USA visar inte direkt en alltför intressant bild när man tänker på det stora hela, i min uppfattning. För att statistik som denna ska bli intressant ska den avse internationell nivå. Android kommer säkert att fortsätta öka i marknadsandel, men också att dras med en mängd problem som Apple till viss del byggt bort. Att vara dominant på en given marknad har väl nästan aldrig varit Apples mål, utan snarare att ha en lagom stor bit av en viss marknad och att tjäna bra på det. Problemen som åsyftas vet jag väl inte direkt vad det skulle vara, då Apple inte är, har varit eller kommer att vara i en dominerande position på "smartphones". Tror jag om inget annat.

Många fler mobila enheter som kör på en gemensam plattform, om än att de skiljer sig åt ganska mycket i hårdvara, som låter folk göra avancerade saker på springande fot. Inget fel i det, tycker jag. Snarare suveränt då vi äntligen kommer bort från de äldre, förlegade systemen som många telefoner tuffar vidare med än idag.

Ursprungligen av Bluestreak:

Att vara dominant på en given marknad har väl nästan aldrig varit Apples mål, utan snarare att ha en lagom stor bit av en viss marknad och att tjäna bra på det. Problemen som åsyftas vet jag väl inte direkt vad det skulle vara, då Apple inte är, har varit eller kommer att vara i en dominerande position på "smartphones". Tror jag om inget annat.

Självklart skulle Apple vilja dominera marknaden, Inget företag har som målsättning att bli näst störst, däremot föder det problem att vara störst och Apple vill förhoppningsvis/ troligtvis inte tumma på kvalité för att skapa den bästa produkten i gällande segment. Då kan man inte spruta ut iPhone OS mobiler.

Därför är Apple självklart realistiska och inser att det kan vara svårt att konstant dominera marknaden när det lanseras Android mobiler i mängder.

Ursprungligen av draags:

Självklart skulle Apple vilja dominera marknaden, Inget företag har som målsättning att bli näst störst, däremot föder det problem att vara störst och Apple vill förhoppningsvis/ troligtvis inte tumma på kvalité för att skapa den bästa produkten i gällande segment. Då kan man inte spruta ut iPhone OS mobiler.

Därför är Apple självklart realistiska och inser att det kan vara svårt att konstant dominera marknaden när det lanseras Android mobiler i mängder.

Jag anser det bevisat att Apple inte har som yttersta målsättning att bli störst eller ens näst störst.

Det följer som en angenäm spinnoff effekt när deras mål alltid är att göra en produkt som är det bästa de kan göra. Det är risker i detta och det kräver en väldigt engagerad personal.

Jag har själv jobbat i ett företag där det uttalade målet var att "make money". Det går bra ett tag sen urholkas sakta själen i företaget. Inte alla förstår kopplingen med att ha ett högre mål än att "make money". Tyvärr.

Påminner om tankesättet - "it will do email" Steve Balmer...

• Medlem
  • Nacka
  • 2010-05-12 11:32

Att säga iPhone OS baserade telefoner vs Android-baserade telefoner torde väl vara en intressant och vettig jämförelse som också skulle kunna parafraseras ( ) som "iPhone vs Android"?

Ursprungligen av Arvid:

Att säga iPhone OS baserade telefoner vs Android-baserade telefoner torde väl vara en intressant och vettig jämförelse som också skulle kunna parafraseras ( ) som "iPhone vs Android"?

Ja det låter rimligt.

Det enda misstaget som Apple egentligen gjorde var väl att det var de som från första början gav AT&T en sådan maktposition. Jag tvivlar på att någon annan operatör i världen har kunnat gnälla och få igenom ens i närheten av lika mycket. Det finns folk på Apple som räknar ner dagarna till att avtalet som de har med dem upphör, så helt konstigt känns det inte att de gjorde en stor sak av att iPad inte är knuten till en enskild operatör.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2010-05-13 14:01

Och på vilket sätt skulle det skada varumärket?

• Medlem
  • Lund
  • 2010-05-15 18:29
Ursprungligen av ridax:

Och på vilket sätt skulle det skada varumärket?

Prylar som säljs som "ta två betala för en" signalerar att de egentligen är överprissatta och inte värda det i vanliga fall begärda priset. Dessutom signalerar en sådan kampanj att det är massprodukt à la slit-och-släng och inte en exklusiv vara. Strumpor på HM kan lätt gå för 2 par till priset av 1, men knappast en kostym från Armani. Apple kommer knappast inom överskådlig framtid försöka kränga produkter genom framställa dem som billiga (däremot prisvärda).

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-05-13 14:31

Det är ändå intressant hur pass respektabel konkurrensen mot Apple har blivit sedan Google blev den stora motståndaren i stället för Microsoft. Nästan alltid tidigare har Apples version av en pryl varit så skrattretande överlägsen (tänker på Mac OS mest då) men nu när Google ändå gör schysta saker kan man inte längre säga att Apple är det enda vettiga.

Däremot har Apples prylar fortfarande något väldigt mänskligt som ingen annan riktigt lyckas med tycker jag. Det är något med Android som på något svårdefinierbart subtilt sätt gör att det känns mer som att sitta och peta med teknik än vad iPhone känns tycker jag. Förmågan att ge den riktigt självklara känslan är det fortfarande bara Apple som brukar lyckas med och det tror jag att de kommer vinna på länge, även om de inte längre är sådär överdrivet längre fram i framtiden längre som de var när iPhone kom.

Jag tror inte Apple har gjort något misstag av något slag - de tjänar obeskrivligt mycket pengar och deras prylar är extremt populära. Och enl. Jobs blir ju nästa iPhone en "A+ update" så jag tror att vi blir väldigt nöjda med iPhones framtid också. Inlåsningsdealen med en specifik operatör var något de var tvungna att göra när de ursprungligen ville införa massor av helt nya koncept i stor skala i mobilnätet som behövdes för att iPhone skulle funka - visual voicemail, fasta datatrafiksavgifter, etc.

Hotet från Google kan väl enbart ses som positivt för oss konsumenter. Det är också för både Apple och Google intressant att det blir ett "krig" mellan dessa båda giganter. Detta ser man nu tydligt när argumenten för eller emot dessa två olika os kastas fram och tillbaka likt den diskussionen som fanns mellan pc-mac - windows - os9/osx. Det sistnämnda känns idag som ett begravet "krig", vilket känns skönt. Man kan hoppas att nivån på diskussionen kan hållas på högre nivå när det gäller mobila OS.

Man kan också fundera på om inte denna kamp mellan Apple och Google skadar Microsoft mest.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-05-14 13:30
Ursprungligen av draags:

Hotet från Google kan väl enbart ses som positivt för oss konsumenter. Det är också för både Apple och Google intressant att det blir ett "krig" mellan dessa båda giganter. Detta ser man nu tydligt när argumenten för eller emot dessa två olika os kastas fram och tillbaka likt den diskussionen som fanns mellan pc-mac - windows - os9/osx. Det sistnämnda känns idag som ett begravet "krig", vilket känns skönt. Man kan hoppas att nivån på diskussionen kan hållas på högre nivå när det gäller mobila OS.

Man kan också fundera på om inte denna kamp mellan Apple och Google skadar Microsoft mest.

Ja man får hoppas att diskussionens nivå höjs med tiden, för som det ser ut nu ute i kommentarerna på diverse artikelsidor och bloggar består den mesta kritiken av att hitta på roliga namn såsom iFån eller ajFone och att kalla alla iPhone-ägare för hjärntvättade, sektmedlemmar, fanboys, Steve Jobs-lärjungar, etc. Konstruktiv kritik mot iPhone, förutom den som enbart behandlar dess råa tekniska prestanda, ser man sällan. Det är m.a.o. ganska likt den gamla Windows-Mac OS-diskussionen där allt gick ut på att hitta på namn som "Macintorsk" och påpeka att Mac inte hade "några program alls" och ju "inte ens" kunde köra CS.

Synd att det än så länge är den nivån då jag upplever att Mac-användare faktiskt inte brukar vara så negativa mot Android och Google. Negativa och okonstruktiva har vi ju dock varit lika mycket på vår sida tidigare mot Windows med vårt "Micro$oft", "Pyttemjuk" och "PC-nissar" (fast då har det så klart varit befogat ).

Ja på något sätt känns det som att Microsoft är på nedgång sedan allt började handla om Apple och Google. Hoppas iaf ...

Senast redigerat 2010-05-14 19:44
Bevaka tråden