Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tangentbordstips: tyskt i väntan på svenskt

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-05-14 16:12

Hej alla glada iPad användare

Kanske känner alla till detta men för den som inte gör det så är ett litet tips att byta tangentbord till ett tyskt för den som kör med bluetooth tangentbord till iPaden tills vi får en svensk variant. På så sätt slipper man gå in manuellt varje gång man vill skriva "ä" och "ö", utan de finns då sina rätta platser på tangentbordet liksom ";" och ":"

"å" får man som vanligt genom att trycka "alt" och "a".

Finns bara en hake vad jag kan se "z" och "y" byter plats, men att kunna använda ä och ö känns ändå som man använder mer.

Micke

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-05-14 16:33

......menar ju då så klart tyskt tangentbord i inställningar på iPaden inte ett fysiskt tyskt tangentbord, sorry för otydligheten

micke

Jag får inte till det när jag ändrar. Å ä och ö finns fortfarande inte framme på tangentbordet. Å har jag aldrig kunnat få fram med shift. Hur Gör du exakt?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-05-15 09:11

å får du genom att trycka alt och a inte shift och a. förutsättningen för ä och ō är att du har ett svenskt bluetooth tangentbord då kan du skriva dessa bokstäver om du ändrar till Tyska. De dykervallstå inte upp på mjukvarutangentbordet utan förutsättningen är ett riktigt svenskt tangentbord.

Har precis köpt ett blåtandtangentbord från apple och tänkte bidra med mina tankar
Precis som trådskaparen skriver så fungerar både ä och ö men inte å (den får man hålla intryckt alt+a för att få fram). Men det går ändå riktigt bra att få ett flyt i det.
MEN en sak som man ska tänka på är att om man har på Auto-korregeringen så vill den titt som tätt rätta mina vanliga svenska ord till tyska, andra, ord.
Självklart kan man ju gå in och stänga av den funktionen, men jag vill ju samtidigt ha den när jag skriver på det virituella tangentbordet.

Det kanske finns en lösning?

1
Bevaka tråden