Jag har en FileMaker-server som publiceras på webben genom Instant Web Publishing (IWP) via en IIS. Nu har jag lagt till Custom Web Publishing (CWP) för att låta ett annat program komma åt data via http. En del strul, men till slut fick jag det att fungera.
Till problemet. Så länge jag bara använde IWP hade jag bara anledning att ha en användare på FM-servern (guest) och när det kom ett anrop till servern så användes den användaren. Ingen inloggning krävdes. Men nu vill jag begränsa åtkomsten för CWP, och har därför skapat en ny användare, cwp_user, och låter cwp_user ha CWP-rättigheter medan guest inte har CWP-rättigheter. Då hamnar FM-servern i bryderi när det kommer ett anrop, eftersom den har två möjliga användare att välja på. Användarna utsätts då för en inloggningsdialog. Mycket olyckligt; de blir väldigt förvirrade av denna dialog.
Fråga: går det inte att ställa in FM-servern, eller den aktuella databasen, att den defaultar till guest-kontot? Och sedan (på ännu ej klarlagt sätt) ange vid CWP-anropet vilken användare man vill köra? Eller är frågan kanske fel ställd? Borde jag ha en helt annan strategi?
FM-servern är Filemaker Server 10.1 på Windows.
MagnusG
P.S. Som jag säkert redan avslöjat är jag inte alls van vid FileMaker.