Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sepiaton i gråskalebilder vid fyrfärgstryck

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Håller på med en fotobok med många gamla svart/vita bilder.

När jag tidigare publicerat bilderna på nätet har jag lagt till en sepiaton (Adjustment layer > Photo filter...) för att återskapa känslan i originalkopiorna.

Kanske en dum fråga, men nu när det ska tryckas funderar jag på hur jag ska göra med detta. Boken trycks i fyrfärg. Kan jag behålla sepiatonen, eller kommer det dra ner kvalitén på bilderna på något sätt?

Med andra ord: är det dumt att blanda in en massa "onödiga" CMY-rasterpunkter i en gråskalebild? Eller kan det kanske vara bra till och med?

Hur skulle ni göra?

Senast redigerat 2010-05-04 08:27

Det beror ju helt på vad du vill uppnå....
Vill du bara ha svart/vita bilder så är det ju inte så smart att lägga till CMY.
Däremot kan man få mer stuns i svart/vita bilder genom att lägga i cyan.
Så det handlar helt enkelt om vad DU vill.
Sedan är frågan hur du åstadkommer sepiaeffekten, det gäller att man inte
tar bort för mycket svart för då blir bilden lätt kontrastlös och dassig
där är det ju en fördel med flerkanals för man kan styra varje färg separat.
Å andra sidan om det är realism man vill uppnå snarare än snygg effekt så
är ju ofta riktiga sepiabilder (skitgamla foto) rätt dassiga....

Rörigt - men det är som sagt du som väljer. Jag har sett enormt snygga böcker
med sepaibilder av hög kvalité så det är nog ingen fara bara man vet vad man gör.
/martin

Tack för lite åsikter.

Vilken metod skulle du själv använda för att applicera en sepiaton utan att förlora svärta?

Dra på rött och gult - experimentera tills du är nöjd.

Ursprungligen av Mutant:

Med andra ord: är det dumt att blanda in en massa "onödiga" CMY-rasterpunkter i en gråskalebild? Eller kan det kanske vara bra till och med?

Hur skulle ni göra?

Om du ser till att först få till den färgton du vill ha på bilden, antingen genom att du fixar till färgen medan bilden fortfarande är kvar i RGB, eller ännu hellre om du konverterar den till duplex (den måste ligga i gråskala för att detta ska fungera) och där väljer en sepiaton som du är nöjd med (det finns flera olika förhandsval med olika styrkor). Sedan kan du konvertera den till CMYK med den profil som du använder för det tryckeri och få ett betydligt bättre resultat än om du »bara« har en gråskalebild.

Färgerna i CMYK ger en betydligt djupare svärta än om du bara använder K. Brukar kallas för fyrgfärgssvartvitt. Bra tryckerier har särskilda profiler för sådant.

Stefan

Tack för råden Stefan. Kollar med tryckeriet.

Skulle du använda tritone och lägga till både en rich black och sedan en sepia?

Ursprungligen av Mutant:

Tack för råden Stefan. Kollar med tryckeriet.

Skulle du använda tritone och lägga till både en rich black och sedan en sepia?

Eftersom du ska separera bilden till CMYK efter det är det egentligen bara det visuella intrycket som är väsentligt. Hitta en inställning som är snygg och konvertera den sedan till tryckeriets CMYK. Ultimata lösningen är om tryckeriet har en särskild profil för fyrfärgssvartvitt.

Stefan

Boken är färdig.

Jag körde med Adjustment layer > Photo filter... > Sepia och 50% istf de förinställda 25%.

Det blev en trevlig varmton tycker jag.

Ursprungligen av Mutant:

Boken är färdig.

Jag körde med Adjustment layer > Photo filter... > Sepia och 50% istf de förinställda 25%.

Det blev en trevlig varmton tycker jag.

Hade tryckarna en särskild profil för fyrfärgssvartvitt? Hur var stabiliteten mellan de olika arken.

Att jag frågar beror på att jag sett ett par produktioner som enbart var i svartvitt och där tryckaren använde sin vanliga CMYK-profil. Och då kunde man se att det var lite grönstick på den ena sidan och magentastick på den andra på alla sidor som inte var äkta uppslag.

Jag gjorde sedan en profil som baserade sig på tryckarens ordinarie profil, men som använde mycket mera svart och mindre färg. Och den produktionen blev mycket stabilare, trots att inget annat ändrades. Enkelt att göra och resultatet blir så mycket bättre.

Stefan

Ursprungligen av Baron:

Så bra. Är boken publicerad?

Staden i skogen - bilder och berättelser från Blackeberg av Tomas Zackarias Westberg (9789163339035) - Adlibris Bokhandel

Ursprungligen av stefanprofiler:

Hade tryckarna en särskild profil för fyrfärgssvartvitt? Hur var stabiliteten mellan de olika arken.

Nej. Och jag har inte märkt av några variationer, men det är inte så många uppslag med sv/v på bägge sidorna.

• Medlem
  • 2011-01-03 13:32

Så bra. Är boken publicerad?

1
Bevaka tråden