Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Neeeeeeej!!! Min iPhone har badat!

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Min 2-åriga dotter sprang runt med min iPhone i lördags och jag sa till henne att den var dyr och ömtålig. Då lade hon den i min ficka. Duktig flicka. Senare tyckte jag att den var ganska kladdig. Jag tog en trasa för att torka av den. Dessvärre var friktionen mot trasan större än den mot handen och jag trodde inte mina ögon när jag såg telefonen flyga ur handen och ner i en smutsig gryta full med diskvatten. Jag fiskade upp den och la den i en skål med ris (jasminris om någon undrar). Eftersom man inte kan ta ur batteriet och det verkar ha blivit en och annan kortis i telefonen så slog den på sig själv ett antal gånger och uppförde sig allmänt konstigt. Nu verkar den dock fungera förutom att hemknappen inte fungerar. Det suger fett, för enda sättet att avsluta en applikation är att starta om telefonen. Det verkar som att det blivit kortis i hemknappen för när man startat telefonen kickar röststyrningen igång. Kanske behöver den torka lite till? Är det någon som kan rekommendera en bra iPhone-verkstad nära Lund? Om telefonen är körd behöver jag egentligen bara ett papper på det så jag kan anmäla skada till försäkringsbolaget.

• Medlem
  • International user
  • 2010-05-23 23:16

Min erfarenhet av fuktskadade telefoner är att man kan ordna den tillfälligt.. Dvs om du frågar mig så kommer den dö/tappa funktioner förr eller senare.

Med detta så menar jag att din homeknapp kommer kanske börja fungera igen men allt är en fråga om tid. Se till att ta backup på allt medans du kan och lämna in den till service för att få ett intyg på att den är fuktskadad..

• Medlem
  • Mjölby
  • 2010-05-23 23:21

Annars så kan du jailbreaka den och ladda ner ett program som gör så att låsknappen får samma funktion som hemknappen så slipper du stänga av den när du ska avsluta ett program.

Eller så kan man inse att telefonen faktiskt är totalt stekt (lite ironiskt efter vattenskada) och sticka iväg och handla en ny. Sen får det bli en fråga för försäkringsbolaget.

• Medlem
  • Malmö
  • 2010-05-24 10:08

Jag har inget direkt att tillföra diskussion mer än att jag undrar varför du tar upp den ur vattnet för att sen lägga den i en skål med ris?

Ursprungligen av Kajan:

...för att sen lägga den i en skål med ris?

För att riset skulle hjälpa till att dra ut fukten, gissar jag.

Precis. Det bästa vid vattenskada är att lägga telefonen i en skål med ris och slänga i ugnen över natt på 35-40 grader. Brukar torka ur ordentligt. Dessvärre kan man som sagt inte rycka batteriet på iPhone och då kan de kortslutningar som vattnet orsakar i sin tur elda upp en och annan krets. Min klarade sig inte i alla fall.

Köpte just en ny 3GS på Elgiganten. Telenor skulle ha 5757:- om man köper på lösen utan abb. På Elgiganten ville de först ha 7999:- !!! Jag gnällde så klart till och så gick de ner till 5757:-.

• Medlem
  • Skövde
  • 2010-05-24 20:00
Ursprungligen av pmarriott:

Köpte just en ny 3GS på Elgiganten. Telenor skulle ha 5757:- om man köper på lösen utan abb. På Elgiganten ville de först ha 7999:- !!! Jag gnällde så klart till och så gick de ner till 5757:-.

Du kommer ångra detta om EXAKT två veckor.

Ursprungligen av fedi-93:

Du kommer ångra detta om EXAKT två veckor.

Nej, det kommer jag inte. Möjligen kommer jag att köpa den nya modellen när den kommer till Sverige, men jag kommer inte att ångra mig. Jag kan inte föreställa mig ett öde värre än att vara utan iPhone i två veckor. Och vem är det som säger att den nya kommer att släppas i Sverige på flera månader?

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-05-24 22:11
Ursprungligen av pmarriott:

Jag kan inte föreställa mig ett öde värre än att vara utan iPhone i två veckor.

Haha, det är nästan så att jag kan hålla med dig

• Medlem
  • Malmö
  • 2010-05-24 10:54

Ok. Good to know.

• Medlem
  • Trondheim
  • 2010-05-24 20:49

Håll ut ett tag... många funktioner kan dyka upp eftersom. Som sagt det är inte köpläge på iPhone om man inte absolut måste.

• Administratör
  • Lund
  • 2010-05-24 21:37

lägg i ugnen eller ovanpå en förstärkare fungerar också bra med blöta elektronikprodukter. försök att hejda ivern att slå på dem bara. Det är jättesvårt att hålla sig jag vet. men försök.

Ursprungligen av thor:

lägg i ugnen eller ovanpå en förstärkare fungerar också bra med blöta elektronikprodukter. försök att hejda ivern att slå på dem bara. Det är jättesvårt att hålla sig jag vet. men försök.

Problemet för mig var att fanskapet slog på sig själv hela tiden. Gissar att det var kortis i den knappen.

• Administratör
  • Lund
  • 2010-05-24 21:38

köp en begagnad om du måste ha en nu. du kan komma över en ganska billigt av alla som säljer av sina iphones på blocket just nu.

Ursprungligen av thor:

köp en begagnad om du måste ha en nu. du kan komma över en ganska billigt av alla som säljer av sina iphones på blocket just nu.

Öh, varför ska jag köpa en begagnad när jag redan har en ny? Jag kör på den här och när den nya väl släpps i Sverige med Telenor så säljer jag den, eller har i reserv och köper den nya. Kanske. Eller så fortsätter jag med min 3GS tills den dör/försvinner/drunknar/blir överkörd etc.

• Medlem
  • International user
  • 2010-05-24 22:36

Då skulle ni bara veta hur jag har det just nu..

Tappade min iPhone för 16 dagar sedan så displayen spräcktes.
I måndags förra veckan så skickades den på lagning.
Idag så blev allt godkänt från försäkringsbolaget så jag meddelade verkstaden idag att kostnadsförslaget var godkänt.

Onsdag, kanske torsdag kommer den.. *hoppas*

Saknaden är sjukt stor kan jag säga..

1
Bevaka tråden